Mechanisatie

Nieuws 5802 x bekeken 7 reactieslaatste update:19 feb 2016

Laagste trekkerverkoop sinds 1993

In 2015 zijn in Nederland 2.753 nieuwe trekkers verkocht. Dit is het laagste verkoopaantal in ruim 20 jaar. Dat meldt branche-organisatie Fedecom.

Alleen in 1993 werden minder trekkers verkocht, namelijk 2.721. Dat was ook nog inclusief de compacttrekkers. Vanaf 2001 worden de compacttrekkers apart geregistreerd.

Het aantal verkochte trekkers ligt in 2015 bijna 6% lager dan in 2014. Toen gingen er nog 2.921 nieuwe trekkers over de toonbank. In 2011, 2012 en 2013 lag het aantal verkochte trekkers ruim boven de 3.000.

De trekkerverkopen per merk geeft Fedecom pas een jaar na dato vrij. De Europese Unie verbiedt namelijk snellere openbaarmaking vanwege concurrentievervalsing. In Duitsland zijn de verkopen per merk in 2015 al wel bekend, omdat daar alle nieuwe trekkers op kenteken worden gezet.

New Holland opnieuw marktleider in 2014

In 2014 was New Holland wederom marktleider in Nederland, maar ditmaal met de hakken over de sloot. Tot en met november 2014 verkocht John Deere de meeste trekkers, maar een groot verkoopoffensief in december zorgde ervoor dat uiteindelijk New Holland 4 trekkers meer wist te verkopen dan het groengele merk. New Holland verkocht er 635, John Deere 631. New Holland verkocht 7 trekkers minder dan in 2013, John Deere verkocht er 18 meer. Hiermee is New Holland voor het zesde achtereenvolgende jaar marktleider in Nederland.

De 3e plek wordt traditiegetrouw door Fendt bezet, met 438 verkochte trekkers. Dat zijn er 17 meer dan in 2013. De nummer vier, Case IH verkocht in 2014 vrijwel net zoveel trekkers als het jaar ervoor (319  in 2014 tegen 321 in 2013). Verhoudingsgewijs wist de top 4 hun marktaandeel in een dalende markt te vergroten.

Moeilijk jaar voor Massey Ferguson

De nummer 5 in het klassement Massey Ferguson, had een moeilijk jaar. Het bedrijf verkocht in 2014 56 trekkers minder dan in 2013. Deutz-Fahr, de nummer 6 in het klassement, kon ook niet pochen. Dit bedrijf verkocht er 43 minder. Ook Claas moest een veer laten. Het verkocht in 2014 183 trekkers, (35 trekker minder dan in 2013) en zit daarmee weer op het niveau van voor 2011. Valtra had in 2014 last van reuring rond de herstructurering van z'n dealernetwerk. Dat leidde tot 51 minder verkochte Valtra's. er werden er slechts 82 verkocht, het slechtste resultaat sinds 2007.

Wisselingen dealers en importeurs

De verkoop van Steyr bleef stabiel (72 in 2014 tegen 69 in 2013). Louis Nagel is recent het importeurschap van Landini en McCormick kwijtgeraakt omdat moederconcern Argo ontevreden was over het marktaandeel. Nagel wist in 2014 de verkoop van McCormick en Landini toch een impuls te geven. Er werden 16 meer McCormicks en 2 meer Landini's verkocht dan in 2013. McCormick verkocht er in 2014 37 en Landini 14. Ondanks de stijgende verkopen bungelen de twee merken qua verkoopaantallen toch onderaan het verkoopklassement.  McCormick overtreft qua verkochte trekkers alleen Kubota (25), Zetor (25), Same (7) en Lamborghini (4).

Kubota, Zetor en JCB

De verkoopaantallen van Kubota (minus 24) en Zetor (minus 19) kelderden ten opzichte van 2013. Pols Zuidland nam het importeurschap van Slootsmid Trading over. Het dacht makkelijk trekkers in de landbouw te kunnen verkopen, maar het verkocht er in 2014 slechts 25. Kubota ging weg bij de Mechan Groep, die zich volledig ging toeleggen op de Agco-merken, en startte met een eigen fabriekskantoor in Ede, aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Frankrijk. Procentueel kreeg Kubota de grootste verkoopdaling voor de kiezen (minus 49 procent).

Helemaal onderaan staat JCB. In 2014 verkocht JCB geen enkele Fasttrac.

Laatste reacties

  • Wv01


    Zegt genoeg zo, wordt gemiddeld niets meer verdiend in de gehele sector. Links en rechts leeggeroofd

  • pinkeltje

    Gaat altijd alleen over de aantallen. Maar dat zegt ook maar beperkt iets over de markt. Verbaast me nog altijd dat er nog steeds zoveel trekkers worden verkocht als je bedenkt hoe het aantal bedrijven gestaag afneemt, de gemiddelde capaciteit (vermogen) van de trekkers door de jaren heen is toegenomen en hoe ook de levensduur is toegenomen. Plus dat ik me wel eens afvraag hoe zuiver de cijfers zijn. Als straks de boel op kenteken gaat wordt het een stuk duidelijker. Als je tenminste de moeite neemt om dat uit te gaan zoeken.

  • farmerbn

    John deere heeft wel de meeste turbo's en koppakkingen verkocht denk ik.

  • hansvanbergen

    Het beleid van MF en Valtra om een groot aantal trouwe dealers hun dealerschap af te nemen is dus op zijn zachts gezegd mislukt. De belangrijkste serie de 5700 wordt gelanceerd en de verkoop zakt in als een pudding.

  • hansvanleeuwen123

    vind het een vreemd verhaal.tot en met november had john deere 100 trekkers voorsprong . en dan ineens staat nh op kop.

  • Jan-Zonderland

    Wat minder nieuwe verkopen kan ook een positief gegeven zijn: Probleemtrekkers worden sneller ingeruild, vaak wel voor hetzelfde merk omdat de dealer e.e.a. goed te maken heeft. Probleemloze trekkers daarentegen blijven vaak langer op de bedrijven want die doen het ondanks de toenemende urenstand, nog prima dus geen reden voor inruilen.

  • Koskamp

    Zijn dit aan de eindgebruiker overgedragen aantallen of orderintake? En er zijn nogal wat nl delaers van de top 2 met grote afzetten richting buitenlanden, die aantallen zijn aan nl dealers geleverd, en komen dus bij het NL marktaandeel op

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.