Mechanisatie

Nieuws 1483 x bekeken

Meer reinigingskracht PomOver Plus

Ludo Pauwels verbeterde de vier jaar oude PomOver tot de Plus. Deze upgrade is meer toegespitst op de reinigingsfunctie, inspelend op de wens van gebruikers op zwaardere gronden om zo veel mogelijk tarra op de akker te laten.
Naast de wagen staand zijn allerlei snelheden en configuraties in te stellen. Ook heb je vanaf ooghoogte dan goed zicht op de aardappelstroom. <em>Foto's: Ludo Pauwels</em>
Naast de wagen staand zijn allerlei snelheden en configuraties in te stellen. Ook heb je vanaf ooghoogte dan goed zicht op de aardappelstroom. Foto's: Ludo Pauwels

De Plus-versie kreeg er een vijfde rij reinigingssterren bij (was vier) en het reinigingsoppervlak nam toe van 1,1 naar 1,8 vierkante meter. Om de intensiteit van de reiniging aan te passen is de helling van het sterrenbed regelbaar; dit houdt de aardappelen korter of langer op het reinigingsbed.

De Plus-versie kreeg er een vijfde rij reinigingssterren bij. Om de intensiteit van de reiniging aan te passen is de helling van het sterrenbed regelbaar.
De Plus-versie kreeg er een vijfde rij reinigingssterren bij. Om de intensiteit van de reiniging aan te passen is de helling van het sterrenbed regelbaar.

Ook de onderlinge afstand tussen de sterrollen is variabel (traploos, hydraulisch) én de snelheid van de rollen is regelbaar: rollen 1, 3 en 5 kunnen een andere snelheid krijgen dan 2 en 4. Hoe groter het snelheidsverschil, hoe meer tarra je kwijtraakt; hoe kleiner het verschil, hoe minder kans op beschadiging van aardappelen. De praktijkervaring bepaalt wat het optimum is gegeven de oogstomstandigheden.

Fliegl-uitbreiding

Pauwels laat de PomOver bouwen als aanbouwdeel voor Fliegl-afschuifwagens. Fliegl maakt namelijk aanbouwdelen voor diverse producten, maar niet voor aardappelen. De PomOver (en de Plus) passen op veel Fliegl-types, van tandem van 35 kuub tot drieasser van 50 kuub. Deze laatste kan een volledige vrachtwagen één keer laden. De doseerplaat die de aardappelstroom regelt van de schuifwagen naar de PomOver is hydraulisch regelbaar: verder open is meer snelheid voor wie de vrachtwagen vlot vol wil hebben, nauwere opening betekent langzamere toevoer en betere reiniging.

De doseerplaat die de aardappelstroom regelt van de schuifwagen naar de PomOver is hydraulisch regelbaar.
De doseerplaat die de aardappelstroom regelt van de schuifwagen naar de PomOver is hydraulisch regelbaar.

De opvoerband heeft nu rubberen meeneemvingers waardoor er in zware grond minder aarde aan blijft kleven. De PomOver lost tot 6 meter achter het laatste wiel, makkelijk als je over een sloot of afrastering wilt lossen. De afvoerband kan in de wagen knikken om de valhoogte te reduceren.

Goed zicht op werk

Naast de wagen staand zijn allerlei snelheden en configuraties in te stellen. Ook heb je vanaf ooghoogte dan goed zicht op de aardappelstroom. Pauwels stelt dat de Plus in praktijktesten tot het dubbele aan tarra verwijdert van de aardappelen.

Het afbouwen van de PomOver duurt slechts een half uur; een verreiker eronder en je tilt hem er zo af. Zo is de afschuifwagen buiten de aardappeloogst beschikbaar voor ander werk. De brutoprijs voor de PomOver Plus bedraagt €58.000. De bestaande PomOver blijft leverbaar (volstaat prima op zandgrond) voor €43.000 bruto.


  • Tarra laat je beter op de akker liggen. De standaard PomOver deed dat al prima op zandgrond; de Plus maakt dit nu waar op zwaardere grond.

    Tarra laat je beter op de akker liggen. De standaard PomOver deed dat al prima op zandgrond; de Plus maakt dit nu waar op zwaardere grond.

  • De PomOver (en de Plus) passen op veel Fliegl-types, van tandem van 35 kuub tot drieasser van 50 kuub.

    De PomOver (en de Plus) passen op veel Fliegl-types, van tandem van 35 kuub tot drieasser van 50 kuub.

Of registreer je om te kunnen reageren.