Mechanisatie

Nieuws 2116 x bekeken

Deutz-Fahr TTV630 blijkt zuinig en goed

Zes jaar zijn verstreken sinds TREKKER de test publiceerde van de Deutz-Fahr TTV630. Tijd om hem opnieuw aan de tand te voelen in de rubriek Opnieuw Getest.

Het model is beslist geen miskoop geweest, ondervond het testteam. De testtrekker kruipt al richting de 10.000 uur. Destijds een trekker die je prima vanuit de folder kon kopen: de motor was bekend uit de M640, de ZF S-matic 180 lag al in de Case IH, de Steyr CVX en de Claas C-matic. Ook de Agrotron-cabine ging al een tijdje mee. Dat gevoel van degelijkheid heeft de 630 bewaarheid. Gebruikers hadden geen onaangename verrassingen. Verkleurde kunststofdelen (bekend euvel bij Deutz) zijn niet aan de orde. Het interieur oogt intact en alles werkt.


  • De TTV blijkt na 9.660 uur nog fit. De motor leverde enkele kW's in.</p>
<p><em>Foto: Matthijs Verhagen</em>

    De TTV blijkt na 9.660 uur nog fit. De motor leverde enkele kW's in.

    Foto: Matthijs Verhagen

  • De rvs-uitlaat springt in het oog. Wat nog meer opvalt, is dat de trekker totaal niet rookt, ongeacht belasting of toerental. Kapwerk en kunststof van deze keurig bijgehouden TTV zijn nog nauwelijks verkleurd.</p>
<p><em>Foto: Matthijs Verhagen</em>

    De rvs-uitlaat springt in het oog. Wat nog meer opvalt, is dat de trekker totaal niet rookt, ongeacht belasting of toerental. Kapwerk en kunststof van deze keurig bijgehouden TTV zijn nog nauwelijks verkleurd.

    Foto: Matthijs Verhagen

Hydraulisch blijkt de Deutz nog fit en rijden doet hij ook prima. De S-matic 180 zit in de TTV630 wel op het maximum van het aantal pk's dat deze transmissie aankan. Maar stipt olie verversen én goede olie gebruiken is bijna een garantie op een lange levensduur. Is er iets mis met de bak, dan zit er bronskleurig gruis in de olie en gaan de filters dichtzitten.

Betrouwbare zuinige motor met bekende zwakke plek

Gedurende 6 jaar leverde hij wat kW's in, maar is het koppel toegenomen. Een supermotor, er is geen pluimpje rook te bespeuren en het blok is droog. Zwakke plek is de EGR-uitlaatgasreiniging. De koeler blijkt echter al vrij snel niet bestand tegen de hitte en scheurt. Ook de klep kan kapot.

De radiateurs wilden nog wel eens scheuren of lekken. De fabrikant heeft ze als modificatie vervangen door een versterkt exemplaar. De problemen waren hiermee uit de wereld.</p>
<p><em>Foto: Matthijs Verhagen</em>
De radiateurs wilden nog wel eens scheuren of lekken. De fabrikant heeft ze als modificatie vervangen door een versterkt exemplaar. De problemen waren hiermee uit de wereld.

Foto: Matthijs Verhagen

Of registreer je om te kunnen reageren.