Mechanisatie

Nieuws 4281 x bekeken 2 reacties

Test: Valtra T174e Active

Het komt in trekkerland zelden meer voor dat een model zo grondig op de schop gaat als de Valtra T in deze TREKKER-test. Met de vierde generatie zet het Finse merk een flinke stap. En niet alleen aan de buitenkant. De Active-uitvoering is de minst luxe versie, maar 'onze' T174e had wel EcoPower. En dat maakt de wendbare Fin ook nog eens zuinig.

De wielbasis groeide liefst 25 cm en dat geeft de T een compleet andere aanblik. Tel hier de fraaie motorkap, moderne led-achterlichten en een vrije kleurkeuze van de (metallic-) lak bij op, en dan staat er gewoon een strakke trekker. Aan de aftakas blijkt de Valtra op nominaal toerental met uitgeschakelde boost 105,1 kW te leveren, maximaal is dat 121,7 kW bij 1.900 toeren. Prima cijfers. Met boost 132,7 kW (180 pk). De Eco-knop indrukken levert 115,3 kW op. Dit brengt het nominale toerental terug naar 1.800; en met boost perst de T174e er nu zelfs 135,5 kW (184 pk) uit. Zeer goede waarden. Daarbij is de Fin ook nog eens erg zuinig; hij drinkt in de Powermix-test 8 procent minder dan het gemiddelde van eerder geteste trekkers. Bekijk de verbruiksdetails online op pagina 13.

Maar acht in langzaam bereik

De vijftraps powershiftbak met vier groepen heeft slechts acht versnellingen in het hoofdbereik van 4 tot 12 km/u. Deels overlappen die ook nog, of liggen ze zeer dicht bij elkaar. Het gat tussen de andere versnellingen is navenant groter. Lastig als je exact aan je aftakastoerental vastzit. In praktijk valt het mee dankzij de flexibele motor en omdat je met de kleine hendel op de armleuning comfortabel schakelt – of dit door de automaatfunctie laat doen.

De T-serie heeft nu standaard drie aftakastoerentallen. Valtra biedt ook op onze Active-versie met mechanische ventielen al een loadsensingpomp aan van naar keuze 115 of 160 l/min. Het DLG-testcentrum mat 163,4 l/min, prima. Alleen jammer dat slechts één ventiel een doorstroomregeling heeft die vanuit de cabine in te stellen is. Daarentegen heb je ook bij onze Active al een elektrische kruishendel op de armleuning. Dankzij een andere geometrie tilt de hef nu onderin 7,8 ton en bovenin 8,5. Ook zware machines zijn dus geen punt voor de Fin. De fronthef is goed geïntegreerd en tilt 5,1 ton, maar alleen bovenin. Onderin blijft het bij een krappe 3 ton.

Vanaf €119.200

De eenvoudige T174E Active kost €119.200. Wij hadden er enkele opties bij, te weten luchtremmen (€2.780), geveerde vooras (€4.000), grotere hydrauliekpomp (€700), achteruitrij-inrichting (€ 5.600), fronthef (€4.900) en zes ventielen (4A/2V € 3.350). Zo zitten we opgeteld rond de €140.500. Wie liever elektrische ventielen wil, bestelt de Versu-uitvoering vanaf €125.000. Wil je ook een cvt, dan kom je voor nog eens €6.000 extra uit bij de Direct.

Foto

  • Foto: Stefan Tovornik

    Foto: Stefan Tovornik

  • Foto: Stefan Tovornik

    Foto: Stefan Tovornik

  • Foto: Matthijs Verhagen

    Foto: Matthijs Verhagen

  • Foto: Koos Groenewold

    Foto: Koos Groenewold

Laatste reacties

  • farmerbn

    Wat kost die trekker met ongeveer 200 uur. Maw wat kost die nou echt netto?

  • info104

    gewoon 23% van de bruto prijs aftrekken dan zit je er dicht bij.

Of registreer je om te kunnen reageren.