Mechanisatie

Nieuws 2496 x bekeken 1 reactie

Minishovel op stroom, of toch diesel?

De werktuigtest in het jongste nummer van TREKKER beproeft twee bijna gelijke, maar toch totaal andere machines. De ene is de Weidemann 1160-minishovel. De andere ... ook! Maar dan werkend op elektriciteit en in de typenaam met toevoeging: eHoftrac. We bekeken of de nieuwe techniek de vergelijking met de vertrouwde diesel kan doorstaan.

Verslavend, zo omschrijft een van de boeren die meewerkten aan de dubbeltest van TREKKER het werken met de minishovels. Hoe meer je ermee doet, hoe meer klusjes je op het bedrijf vindt, voor deze handige hulpen.

Uiterlijk verschillen de broertjes weinig; de revolutie zit onder de motorkap. De 1160 heeft een 32 pk Perkins, een dieseltank van 20 liter en een 39 l/min hydrostatische aandrijving. De 1160 eHoftrac herbergt een loodzuuraccu-pakket (48V, 300Ah) en twee Linde-motoren (rijden en hydrauliek). Hij is daarom wat zwaarder achterin. Daardoor is de hefkracht wat groter, evenals de kiplast bij horizontale arm en geknikte achterwagen. Bekijk de details in prestaties in de digitale TREKKER 328, vanaf pagina 22.

Diesel of elektrisch

Onze mening: wie veel binnen werkt, dieren niet wil laten schrikken, of gewoon stil wil werken, gaat voor de eHoftrac. Wie gebruikszekerheid wenst (de accu is na 5 uur gemiddeld gebruik, of 2 uur vollast leeg), stallen uitmest of vooral buiten werkt in tuin, groenvoorziening of boomgaard, neemt toch liever de diesel. Na wat rekenen komt Weidemann met een gebruiksprijs van €1,15 per draaiuur voor elektrisch, tegen €0,67 voor diesel.

Foto

  • Laden duurt normaal gesproken 6 tot 8 uur.

    Laden duurt normaal gesproken 6 tot 8 uur.

  • De diesel heeft een tweetraps hydrostatische aandrijving.

    De diesel heeft een tweetraps hydrostatische aandrijving.

  • De eHoftrac heeft een 6,5 kW elektromotor.

    De eHoftrac heeft een 6,5 kW elektromotor.

  • De voorwagens zijn exact gelijk.

    De voorwagens zijn exact gelijk.

Eén reactie

  • Jan-Zonderland

    Ik weet niet wat de diesel tegenwoordig kost in Nederland, schat het rond de E 1,= per liter, maar dan lijkt mij een bedrag van E 0,67 aan verbruikskosten per uur wel erg laag.

Of registreer je om te kunnen reageren.