MechanisatieNieuws

In 30 seconden van 0,8 naar 1,8 bar

Marktoberdorf (D) – Onder de naam VarioGrip Pro brengt de Zuid-Duitse fabrikant Fendt een systeem op de markt waarmee het mogelijk is om in een halve minuut de grote trekkerband op te pompen van 0,8 naar 1,8 bar.

Fendt speelt hiermee in de op vraag naar snellere bandendrukwisselsystemen. Nu duurt het rijkelijk lang om grote trekkerbanden op te pompen, waardoor het er in de praktijk doorgaans niet van komt. Fendt ontwikkelde VarioGrip Pro samen met bandenfabrikant Mitas. Dat leverde de juiste bandentechniek aan, Fendt de nodige elektronica en aansturingstechniek. Het systeem is leverbaar vanaf 2016. Voorlopig alleen op de Vario 900-serie en alleen bij de 2,15 meter hoge bandenmaat 710/70 R42.

Grofweg werkt het zo: binnen in de standaard trekkerband zit een kleine, harde binnenband ter grootte van ongeveer een kwart tot een derde van de luchtkamer. In deze harde binnenband bedraagt de luchtdruk 7 à 8 bar. Deze lucht wordt via een groot luchtkanaal versneld in de hoofdband gelaten zodra de chauffeur daarvoor het (draadloze) signaal afgeeft naar de ventielen en kleppen tussen de beide banden. De harde hogedruk-binnenband wordt constant gevoed door de trekkercompressor via een luchtkanaal dat via de achtbrug de band in gaat. De compressor voedt ook de voorbanden direct.

Wat het gaat kosten, is nog niet bekend. Detail: in 2003 zette de Nederlandse bandenspecialist De Hoeve een soortgelijk systeem in de markt. Destijds heette het Vari-Air. Dat systeem kon je alleen thuis oppompen (niet rijdend) en je moest handmatig kleppen omzetten.

Agco/Fendt: Hal 20, stand B08f

Mitas: Hal 20, stand E29

Beheer
WP Admin