Mechanisatie

Nieuws 5970 x bekeken 12 reacties

Pols stopt als Zetor-importeur

Zuidland (Z.-H.) - Pols Zuidland stopt als Zetor-importeur voor de Benelux. Verkoopleider Marc Reuter zegt dat Pols de opdracht voor de distributie van Zetor-trekkers en -onderdelen terug heeft gegeven aan de fabriek in Tsjechië.

Het importeurschap bracht Pols niet wat het er vooraf van verwachtte. Het verkocht veel minder trekkers dan gepland. Reuter wijt dat vooral aan het veranderende dealerlandschap in Nederland. Veel importeurs van grote Westerse merken verwachten exclusiviteit van hun dealers, met de voorwaarde dus dat die dealers hun tweede trekkermerk laten vallen. Bij de meeste dealers was Zetor het tweede merk. Weinig dealers waren bereid exclusief Zetor te voeren. Dat kwam mede doordat Zetor nog geen volledig trekkerprogramma kon aanbieden. De viercilinder Forterra van 150 pk was het zwaarste model. Nu komt daar de zescilinder Crystal bij, maar daar wilde Pols niet op wachten.

Zetor moet dus op zoek naar een nieuwe importeur. Of Slootsmid Trading uit Goor (Ov.) de import weer ter hand gaat nemen, is niet bekend. In 2013 verloor Slootsmid het importeurschap van Zetor, na  meningsverschillen met de fabriek over garantiegevallen. Zolang er geen nieuwe importeur is, blijft Pols de zaken van Zetor in Nederland behartigen.

Foto

  • Pols stopt als Zetor-importeur

Laatste reacties

  • hansvanbergen

    Ik vind het uitstekend zo''n organisatie als Pols die nooit adverteren, hun facebook pagina en website niet bijhouden. In het diepste geheim met trekkers door het land reizen om te demonstreren en geen opdringerige vertegenwoordigers op je af sturen. Maar je zou je kunnen voorstellen dat een fabrikant toch meer eist. Is een mooi klusje voor Rietman Hasselt dat importeurschap.

  • kleine boer

    @hans je volgende zal wel een john deere worden....Want jij boert wel zo ontzettend goed dat je dat verdiend hebt op je laatste jaren dat je nog boer bent een fijne luxe traktor te rijden....

  • hansvanbergen

    Ja ieder zijn keuze daarin. Jij least een jd van 80.000 euro met zeg 4% rente in 6 jaar komt er dus 24% bij kost die jd dus uiteindelijk 100.000 euro. En dan moet je nog met de kuilvoersnijder voeren. Ben je 110.000 euro kwijt. Voor dat geld koop je ook 2 Zetors 1 met frontlader en dan is er nog geld voor een voermengwagen. Zodat de koeien fatsoenlijk gevoerd kunnen worden. En je niet met de riek staat te voeren.  

  • kleine boer

    Uh hans zoals je weet voer ik met de mini shovel duw om de paar dagen de blokken aan dus geen handwerk. En nee de jd's zijn niet geleast maar gewoon betaald net als de case. Komt mis omdat ik geen superheffing betaal en van dat geld wat ik niet betaal een traktor koop en betaal.

  • Klomp

    Als jullie twee niks beters te melden hebben, zeg dan maar niks. 
    Want jullie worden vervelend en voegen niets toe.

  • kleine boer

    @klomp begrijp het volkomen denk het beste niet meer te reageren op hans

  • eppenzolder


    #1 Hans, een goede trekker verkoopt zichzelf

  • zon

    Zou jammer zijn wanneer Zetor uit NL weg gaat,van de andere kant is het ook te begrijpen dat je geen organisatie draaiende kunt houden op een kleine omzet.

  • hansvanbergen

    @Eppenzolder ben ik volstrekt niet met je eens. Kijk eens naar de wereld markt leider in landbouwmechanisatie het al iets van 175 jaar oude John Deere.  Zij geven een blad uit. Zij adverteren zich bont en blauw. Ze nodigen klanten uit voor weekendjes Mannheim ook potentials. Zij stellen keiharde eisen aan hun dealers. Die moeten showrooms hebben en ze monitoren exact hun marktaandeel en aan de hand daarvan bepalen ze de inkoop prijs. En ze hebben een leger verkoopadviseurs langs de weg rijden. Al met al zullen ze pak em beet ruwe inschatting plusminus 5000 euro per trekker uitgeven aan reclame en verkoopkosten. Met andere woorden ze maken prachtige producten maar ze gaan echt niet zitten wachten tot deklanten vanzelf komen.  Kijk eens naar New Holland. Veel reclame dezelfde strakke verkooptactieken en zeer hoge verkoop cijfers. En dan de sterk overeenkomende Steyr die niet gepromoot wordt en ook aanzienlijk minder verkocht

  • hansvanbergen

    Ook hier zie je weer de catastrofale gevolgen van de enorme berg superheffing die betaald moet worden. Het moet uit de lengte of de breedte. De verkoop van tractoren is in elkaar gezakt lezen we in een ander artikel. Het is naturlijk triest voor al die mensen die ontslagen moeten worden die ook hopes en dreams hadden en ook een belangrijk onderdeel zijn van de zuivelkolom. De verkoopcijfers van tractoren zien we telkens terug maar ze zijn natuurlijk indicatief voor tal van andere produkten die nu niet meer of veel minder worden aangeschaft.

  • HJ O R

    koop ik toch maar weer een Fendt, wel iets duurder maar dan hoef ik over een paar jaar niet weer en heb ik over 20 jaar nog een moderne trekker.

  • eppenzolder


    Hansvanbergen, JD geeft inderdaad een mooi blad uit met interessante artikelen. Dit vind ik ook het enige mooie aan JD. Mijns inziens adverteren de meeste merken zich blauw, toch zit er veel verschil tussen de verkoopaantallen, en oh ja, degene die superheffing betalen hebben dit zelf veroorzaakt !

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.