Mechanisatie

Nieuws 5893 x bekeken

Uit nood geboren

Slijk-Ewijk (Gld.) – Fruitteler Herman Florissen (52) houdt behalve van fruit ook van Deutz. Hij heeft een rijtje smalspoortrekkers, maar ook een uiterst zeldzame kniktrekker, de 16006.

Toen Deutz in de sixties voor de dag kwam met een zware wiellader, werd vrij snel duidelijk dat de afnemers van Deutz-motoren in het grondverzet dat geen goed idee vonden. Het plan sneuvelde, en het idee ontstond om het platform om te draaien en een hefinrichting aan te bouwen. Zo kon je het voertuig als landbouwtrekker verkopen. Dat leidde tot de geboorte van deze kniktrekker, de D16006. Ook deze noodgreep bleek geen succes. Er zouden er 30 zijn gebouwd, sommige bronnen beweren 34. Eén is er in Nederland verkocht, een oranje industriemodel, type 1600 (zie Trekker januari 2010).

Dit is nummer 20 uit de serie. Florissen kocht hem zeven jaar geleden in België. Import uit de VS. Zes stuks werkten in het suikerriet in Florida. Vijf daarvan, inclusief een sloper, kwamen zo'n 20 jaar geleden bij een verzamelaar in Ohio terecht. De trekker van Florissen is er daar een van. De andere zijn inmiddels ook in Europa, waarvan nu totaal drie in Nederland.

Een beer van een trekker?

Met nieuwe banden, nieuwe verf en alles weer compleet en werkend is de trekker technisch in goede conditie. Wat de fruitteler/restaurateur daarvoor allemaal uit de kast moest halen, lees je in editie 321 van maandblad TREKKER. Met 9 ton eigen gewicht en een lengte van 6,25 meter is het een flinke jongen, en de 160 pk achtcilinder kan ook wel een beetje werk verzetten. Maar of het zo'n geweldige trekker is om langdurig veel trekkracht mee te ontwikkelen is nog maar de vraag. De Twin Disc powershift zal geen bijster hoog rendement hebben en er zit een vloeistofkoppeling voor die ook ten koste gaat van het rendement. Maar mooi is-ie wel, en dat is tegenwoordig toch z'n hoofdtaak.

Foto

  • De 16006 is in de kleur van 06-serie uit die tijd – donker groen met beton grijs – maar wat model en verschijning betreft niet zozeer als Deutz trekker herkenbaar en aanvankelijk ook niet als zodanig ontworpen.<span class="see extended_valid_elements" id="_plain_text_marker"> </span>

    De 16006 is in de kleur van 06-serie uit die tijd – donker groen met beton grijs – maar wat model en verschijning betreft niet zozeer als Deutz trekker herkenbaar en aanvankelijk ook niet als zodanig ontworpen.

  • het stuur zit rechts uit het midden. Links standaard een bijrijders zitting. Geen koppelingspedaal vanwege de vloeistofkoppeling, wel een herkenbaar rempedaal voor de luchtremmen.

    het stuur zit rechts uit het midden. Links standaard een bijrijders zitting. Geen koppelingspedaal vanwege de vloeistofkoppeling, wel een herkenbaar rempedaal voor de luchtremmen.

  • De motor kan natuurlijk niet anders dan een luchtgekoelde Deutz zijn. Links de oliekoeler voor de motor, rechts de oliekoeler van de transmissie.

    De motor kan natuurlijk niet anders dan een luchtgekoelde Deutz zijn. Links de oliekoeler voor de motor, rechts de oliekoeler van de transmissie.

  • Een hefinrichting is standaard maar een trekkrachtregeling is er niet. Robuust gemaakt, maar toch slechts goed voor 3.500 kg hefkracht.

    Een hefinrichting is standaard maar een trekkrachtregeling is er niet. Robuust gemaakt, maar toch slechts goed voor 3.500 kg hefkracht.

  • Uit nood geboren
    Foto: Martin Smits

Of registreer je om te kunnen reageren.