MechanisatieNieuws

Opraapwagen meet opbrengst

Rijssen (Ov.) – Schuitemaker slaagt er als één van de eerste fabrikanten in om met een opraapwagen plaatsspecifiek grasopbrengsten te bepalen. En met die kennis kun je ook efficiënter bemesten binnen de plaatsingsruimte. De sleutel tot deze continue drogestofmeting is NIR-spectroscopie.

In 2014 voorzag Schuitemaker twee Rapide-opraapwagens in de voorwand van NIR-sensoren van het Italiaanse bedrijf Dinamica Generale. Die bepalen de drogestofopbrengst tijdens het oprapen. Gemiddeld wijken de drogestofmetingen maximaal 2 procent af, waarbij de Nabij InfraRood-sensor altijd teveel aangeeft. Die sensor zit vlak boven de invoerrotor. Dat hij slechts een heel klein deel van de totale hoeveelheid gras ziet, is volgens Schuitemaker geen probleem. Een zwad bevat na maaien, schudden en harken immers gras van verschillende plekken. Het gratis beschikbare Egnos-correctiesignaal met 30 tot 100 cm nauwkeurigheid volstaat.

Om de gemeten drogestofgehaltes te vertalen in kilo’s droge stof en in een bruto grasopbrengst, kreeg het Rapide 580-prototype links en rechts tussen de tandemas en het chassis een blok, met in elk blok twee weegcellen. Het tweede prototype, een Rapide 8400 tridem heeft zes weegcellen. Om ook het gewicht op de dissel te wegen is geëxperimenteerd met rekstrookjes in de trekboom en met een weegcel direct achter de Scharmüller-kogelkop. Wegen gaat tot op 10 kilo nauwkeurig.

Alle gegevens gaan draadloos via een modem naar ‘de cloud’ (een server van Schuitemaker/Dinamica Generale). Software combineert de data van de verschillende opraapwagens tot één opbrengstkaart per perceel. De veehouder – en na diens toestemming ook de loonwerker, adviseur en andere betrokkenen – heeft toegang tot de data.

Elke machine eigen NIR-sensor

Schuitemaker denkt dat elke mesttank en zelfrijder, elke opraapwagen en elke voerrobot in de toekomst zijn eigen NIR-sensor heeft. De grootste hobbel voor zo’n doorbraak – de hoge prijs van enkele tienduizenden euro’s – snel slinkt. De NIR-, weeg- en gps-techniek voor de Rapide gaat €20.000 tot €25.000 kosten.

Voor de loonwerker biedt het kansen wat betreft het adviseren van gewas- en perceelskeuze, handel in droge stof in plaats van in bruto tonnage, én het geeft loonwerker en veehouder inzicht in uitgebrachte mestgehaltes in plaats van in kuubs per hectare. Schuitemaker benut 2015 om verder te testen, en wil in 2016 Rapide-opraapwagens met NIR-, weeg- en gps-techniek gaan leveren. Zie voor de volledige TREKKER-reportage over deze NIR-techniek het juninummer 321.

Beheer
WP Admin