Mechanisatie

Nieuws 30091 x bekeken 60 reactieslaatste update:25 jun 2015

John Deere-dealer failliet

Kesteren (Gld.)/Horst (L.) – Westrenen Mechanisatie is failliet. Het bedrijf, met vestigingen in Kesteren, Beek (Gld.), Benschop (Utr.) en Barneveld (Gld.) zag het marktaandeel in zijn werkgebied dalen en kon niet voldoen aan aangescherpte eisen van John Deere.

Eigenaar Bert van Westrenen is niet beschikbaar voor commentaar. Curator dr. Johan Thielen onderzoekt momenteel de mogelijkheden van een overname. Bij voorkeur van alle vier de vestigingen samen, of anders in delen. Over een week of twee à drie zou die duidelijkheid er moeten zijn. Zo nee, dan volgt een traject van sluiting en verkoop van bedrijfsmiddelen aan de hoogstbiedende.

Om het bedrijf voor overnamekandidaten zo aantrekkelijk mogelijk houden, laat de curator de vestigingen 'op een laag pitje' doorwerken. Klanten van Van Westrenen kunnen dus nog enkele weken gewoon terecht bij hun dealer.

John Deere Nederland laat bij monde van country manager Roland Forster weten de gang van zaken te betreuren, maar laat verder niets los over de onderliggende oorzaken, behalve dat de markt voor trekkers de laatste jaren erg moeizaam is. Het aantal verkochte eenheden daalde van 3.600 enkele jaren geleden tot 2.700 recent. Maar deze zware tijden gelden voor alle trekkerfabrikanten. Forster verwacht niet dat na Westrenen Mechanisatie nog meer dealers zullen sneven. Het concern wil evenmin iets kwijt over zijn eventuele bemoeienis bij het vinden van een oplossing. "Wij streven ernaar onze klanten in het werkgebied optimaal te blijven voorzien van ondersteuning."

Ook curator Thielen kan nog niets zeggen over wat John Deere wel of niet wil. "Het is nog te vers, dat gaan we komende week proberen uit te zoeken." Hij noemt een dalend marktaandeel van Westrenen, en daarop volgend strakker aangehaalde voorwaarden door John Deere (bijvoorbeeld over levering op krediet), als reden dat het mechanisatiebedrijf het niet langer volhield. "Maar het fijne daarvan moet ik nog uitpluizen. Komende weken moet blijken welke interesse er is in een (of meer) overname(s)."

Laatste reacties

  • kleine boer

    Ook hier geld groot groter nog groter en dood..... zonde heb er jaren alles gekocht maar ben het gewend  van boeke heesters naar vogelenzang toen ams toen westenen erg gek allemaal

  • vink


    De arrogantie waarmee JD enkele jaren geleden haar kleinere dealers onder druk zette eist al z'n tol. Louis Nagel was niet alles ,maar dit is 'm ook niet.

    Een tevreden Westrenen klant.

  • farmerbn

    John deere heeft gewoon veel problemen met de motoren. Die zijn niet heel te houden maar ze wilden niet aan de adblue. Dit kost of veel klanten omdat ze elders kopen of je betaalt voor de klant de reparatie maar dat kost klauwen met geld.

  • Mels

    Farmerbn. Nonsens. Het probleem ligt echt bij Deere zelf. Wie in goede jaren zijn dealers dwingt in een keurslijf plukt daar de vruchten van. Helaas is het niet vol te houden in slechte jaren als je alleen maar Deere mag verkopen en ook nog eens een bepaald aantal trekkers/machines MOET verkopen. Daarnaast vaak dik geinvesteerd in mooie gebouwen met groot magazijn en showroom alles naar de EISEN van Deere. Het zou andersom moeten zijn. Deere en ook andere fabrikanten zouden waar ook ter wereld hun dealers moeten koesteren en blij zijn met elk verkocht product. Hier in Canada zie je die arrogantie ook. Matige service en veel meer gericht op verkoop van yard equipment of toys for big boys. Al zit daar veel meer winst in dan in trekkers e.d

  • kleine boer

    farmerbn als dat zo is toch gek dat het markt aandeel weer flink gestegen is na de reorgantisatie. En geen ad bleu was voor mij en met mij vele juist de keuze een jd te kopen.

  • zon

    Vorig jaar waren er al geruchten dat het niet goed ging.

  • rderegt

    Bij meerdere merken gaat dit in de toekomst zo gebeuren lijkt me. De importeurs vinden dat kleine mechanisatiebedrijven er van tussenuit moeten, maar ik denk dat juist DAAR de kracht ligt van een merk.

  • kleine boer

    rderegt helemaal mee eens kort bij de klant kende de klant  wist  hoe klant was
    en vaak vaste klant.  Van achter buro is het leuk paar grote nieuwe bedrijven maar service om de hoek nog steeds het makkelijkst zijn vaak ff klleine dingetje
    die snel f f opgelost kunen worden je rijd er heen en tis klaar wij moesten nu dik uur rijden om er te komen dat is gewoon te ver en ga je opzoek maar wat anders en dat deden velen oude trouwe westrenen klanten vanuit noord limb, gelderland noordbrabant. Het is net als online winkelen op de duur komen winkels gewoon weer terug zie je nu al gebeuren met openen van online winkels die voorheen geen winkel hadden.

  • hansvanbergen


    @Kleine boer jullie hebben in Noord Limburg Lmc Gennep, Reijnen Siebengewald. Dan heb je nog peeters Vortum, Brienen Beugen, met een John Deere monteur in dienst, Gecomi Mill en John Deere specialist en ex Dealer Van Berkel St Hubert.  Dus keuze genoeg. Het zijn altijd de grote bedrijven met veel personeel met showrooms lease auto's die in tijden als deze, wanneer er hele nada noppes niente nul verkocht wordt omwaaien. Bij andere bedrijven zal het heus niet veel beter zijnAls je iedere dag verkopers in lease auto's met telefoons en laptop pensoen en ziektekosten verzekering de weg op moet sturen en ze komen iedere avond terug zonder iets verkochtte hebben dat kan nooit lang goed gaan.

  • koeboertje

    Ben het met je eens kleine boer , niets is zo waardevol als een mechanisatiebedrijf om de hoek waar je zo even heenrijd als je maaier of schudder tijdens het werk mankementen heeft en je met 45 minuten weer terug in het land ben, dat moet je waarderen door hier ook je je machines te kopen !
    Zodat deze bedrijven kunnen blijven bestaan en je hier in de toekomst gemak van blijft houden.

    Mits ze natuurlijk niet zoals bij john deere geen andere merken mogen leveren!

  • hansvanbergen


    Ik pleit nu al een jaar lang voor het spreiden van de 135 miljoen superheffing over 3 jaar wat mag van de EU. In alle reactie die ik erover gestuurd heb, heb ik voorspeld dat dit ging gebeuren.  Voor alle betrokken die altijd voor de boeren klaar hebben gestaan, al hun geld kun de en tijd in dit bedrijf gestoken hebben,  een zeer pijnlijk proces.

  • John*

    zie t straks nog wel gebeuren dat er enkele grote showrooms (van de importeurs)komen in NL waar je lekker samen met je mechanisatiebedrijf van om de hoek naar toe kan om een tractor of machine te kiezen.

  • pinkeltje


    Bij veel 'moderne' bedrijven is het hetzelfde liedje. Vergelijk het met een luchtvaartonderneming of een touringcar bedrijf. Zolang de omzet maar op peil blijft en liefst ieder jaar een beetje groeit houd je het vol. Zodra de markt een beetje stagneert val je om. Als een luchtvaartonderneming twee weken niet vliegt is de tent failliet. Vrijwel geen enkele uitgezonderd.  Geen spek op de ribben, dat is het hele probleem. Niettemin voor de betrokkenen wel een drama en een ieder die Bert kent had hem een betere afloop gegund. Maar we zullen zien hoe het verder gaat. En dat er meer zijn die hetzelfde gaat gebeuren of daar dagelijks tegenaan zitten te kijken kun je ook op je vingers uitrekenen. Hoe het niet moet kunnen we vooral achteraf allemaal wel vertellen, maar onder de scenario's voor hoe het wel moet zitten ook maar bitter weinig plannen waar je wat mee kunt.

  • John*


    En dan hangt het ook nog allemaal in bv's... dus nu is misschien de verkoop organisatie met de verkopers, leasebakken laptops en telefoons failliet en kan de rest na onderzoek van de curator weer gewoon door... al dan niet afgeslankt.

  • kleine boer

    hans v bergen. Keus genoeg ja maar zoals ik hierboven schrijf ben al  20 jaar en met pa er bij 40 jr vaste klant eerst boeke toen vogelzang toen ams toen westrenen lente nog van alles gekocht bij westerene  beek wij doen alles zelf op ons melkveebedrijf maar beek of kesteren gewoon te ver ook ben ik wel klant gebleven om te kopen maar voor onderhoud naar groesbeek naar muskens techniek dat is normalen afstand voor mij. Als staadegaard beugen open had gehouden was ik daar klant gebleven waarschijnlijk.

  • hansvanbergen


    Muskens techniek Groesbekistan daar heb ik dan weer nog van gehoord. Voor Boeke Heesters ging je vader tuuk naar Verhoeven. Dat was een grote IH dealer Claas importeur volgens mij Grimme Heriau Strautmann.  In goede tijden stond half Beugen vol nieuwe en ingeruilde trekkers en Machines. Van heinde en ver kochten de loonwerkers. Eind jaren 70 kwam de dip. Boeke heesters was als trekker leverancier de grootste schuld eiser en dus eigenaar. Beugen werd een filiaal en om 5 uur zat de zaak dicht en het personeel thuis aan de piepers. Bij familie mechanisatie bedrijvn werkt men na de pudding nog ff door tot 8/9/10 uur als het druk is. Dat kost niks.  Toe case ih wegzakte en boeke moest stoppen kwam vogelsang. Ook daar weer na een paar jaar Louis Nagel/Croijmans eigenaar. Want grootste schuldeiser. Klein econimisch tegenwindje en croijmans waaide om en ams dus ook. Daarna moest Westrene helemaal vanuit Kesteren dat zaakje openhouden?  Een wonder dat allemaal zo lang heeft gedraaid. Helemaal wonderbaarlij vind ik dat je als melkveehouder zo ver rijdt voor je machine troep. Jullie rijden dus al jaar LMC voorbij. Tanken vol diesel en meters rubber en vele vele uren verloren door veel verder weg je mechanisatie zaken te doen . Waarom??

  • ridder1954

    Van horen zeggen zijn er trekkers verkocht en aanbetaald bij westrenen en nu de ontmanteling gaande is kunnen  die boeren /loonwerkers  fluiten naar hun centen

  • kleine boer

    Waarom? omdat  baggermans nu eenmaal niet tot helemaal niet zijn afspraken nakomt zijn voorganger karel was iets beter maar niet erg veel. Haakarm afgeleverd een beco nieuw hier bij loonbedrijf kon hem ophalen na 2 dg daar testen en werkelijk niets werkte zo iets had ik in beugen nooit meegemaakt.  En ik heb nu eenmaal veel vertrouwen in de verkoper van toen vogelzang toen ams toen westerene  (tom Broekuizen) Gewoon goed advies en altijd gewoon tevrede legt er prijs neer en is gewoon eerlijk. Maar ieder zijn keuze en de 1 vind het hier goed de ander daar. Tis net als brok verkopers allemaal hebben ze de beste...

  • hansvanbergen


    Ja ieder zijn keuze natuurlijk. Is wel vreemd overigens om een aanbetaling te doen. Nooit van gehoord. Betaald de dealer de inruil ook alvast aan?

  • Zuperboer

    Zal wel een samenvoeging worden met een van de aangrenzende dealerschappen bv. de Kok of de Winkel. Zo heel veel rode oortjes hoeft dat hier toch niet op te leveren. Lijkt me dat de gemiddelde ondernemer in NL werk zat heeft om zijn eigen toko in de been te houden. Trouwens t blijven gewoon de beste boerentrekkers die Deere's mits ze niet overgaan op het verplicht repareren via het dealernet (ingebouwde chip)#vrijheid blijheid#nothing runs like a Deere.

  • Zuperboer

    Nothing runs like a Deere
    Pull me closer John Dear!

  • koestal

    Er komt nog wel een koude sanering,of hij is al aan de gang bij trekkerdealers en melkveehouders

  • ridder1954

    ja hans van bergen bij bert westrenen was al lang onder zwaar begeer en later onder zeer zwaar beheer en dan eist de bank een aan betaling en voor allevering moet de afnemer geheel betaald hebben anders leverde westrenen niet af. vorig jaar een boer uit nijkerk had een schudder gekocht en er werd gebeld door ineke van westrenen als u betaald wordt de schudder binnen 2 dagen bij u afgeleverd ,westrenen had helemaal niet om geld geld hoeven te vragen want bij lely is de voor waarden als de boer betaald moet ook de dealer betalen , de boer heeft de schudder bij de kruijf gekocht

  • ridder1954

    Het blijkt nu schipper mechanisatie dealer is van massey ferguson dat deze  tractor beter is uit te lezen met de computer dan een john deere bij problemen met de tractor

  • kleine boer

    ridder1954 Toch gek ik kreeg vd lente een paar dg na aflevering van mijn  nieuwe lely schudder gewoon de faktuur op gestuurd zoals gewoonlijk ik had er al mee geschud voor ie betaald was en ja ik betaal netjes binnen 14 dg Denk dat het aan de boer licht wie vooraf moet betalen en wie niet.....

  • John*

    voor veel financieringen moet ook een aanbetaling gedaan worden. b.v. 10% van de aanschafwaarde. Maar dan is het de vraag of het geld naar de dealer gaat of financieringsmaatschappij.

    verder is lely wel heel dealer vriendelijk bezig met zulke voorwaarden.

  • Foxxy

    3 dealers bij bijv:Claas En New Holland

    de grote Volume dealers moeten verplicht zoveel(getal)trekkers/jaar inkopen (geen afzet:hun probleem,wel betalen!)

    bij Claas zelfs zo,geen ander merk hooibouwmachines dan Claas !

    ben je vaste klant bij kleine dealer? Heb je pech,wordt waarschijnlijk dealer-af!

    als ik dealer was,werd ik met zulke voorwaarden direct dealer-af ! Wurgcontracten ! Vroeger waren fabrikanten blij als je een trekker voor ze verkocht ! Ezels !

  • maatje 1904

    de groten gaan ten onder aan arrogantie van de macht.

  • John*

    informatie over een product is overal te krijgen en daarmee bepalen welke trekker of machine je aanschaft is peulenschil.. goed onderhoud is een ander verhaal! Dat is toch een relatie die je in jaren opbouwt met je dealer. fabrikanten doen er goed aan om de grote lochte dealers met een relatief slechte bereikbaarheid snel een stapje terug te laten doen.

    bouw zelf een flinke showroom voor t assortiment en informatie voor nieuwe producten en nodig daar de dealer met zijn klant voor de keuze van een nieuwe tractor of machine...

  • John*

    en t liefst alle merken mooi bij elkaar zodat de klant op een middag meerdere merken kan vergelijken en zijn keuze kan maken.

  • husky

    Heb ook niet zn vertrouwen in die man die nu LMC heeft, matcho gedrag met beco kipper achter zijn Jeep rondscheuren meer een showman dan een landbouwman lijkt me

  • hansvanbergen


    Met de trekker van Gennep naar Kesteren of Beek is een dikke  60km! Dan is je dag toch helemaal over en uit.  Dan ging ik toch liever naar een macho showman om de hoek. dan ben je een uurtje later weer aant werk.  Beco kieper achter de jeep btw? Goeie jeep dan klaar blijkelijk.

  • kleine boer

    Wat daar vekocht word is niet mijn merk en ze komen ook naar je toe hoor geen probleem.En ach af en toe is het gewoon leuk ritje naar kesteren of beek kom je nog es ergens je hoeft toch nie elke dag de hele dag te werken.Tis alleen voor kleine storing handiger kortbij vandaar muskens techniek groesbeek voor mij. Werkte nog wel eens samen met westrenen. Ook onderhoud laat ik daar doen. Sinds beugen dicht zit en met mij al vele anderen onder tussen. Gek dat die ook niet naar gennep gaan of waren gebelven.....

  • hansvanbergen


    Ok das allemaal hobby dus. Als Westrene slim was geweest of is hadden ze heel dat John Deere de deur uitgegooid en waren ze Zetor dealer geworden. Geen gezeur, trekkers de helft goedkoper en ze komen van de week met een hele nieuwe lijn lees ik hier net! Met nieuwe deutz motoren.

  • kleine boer

    Ja hans is hobby net als jij met je fokkerij je moet er van houden....... Hele lijsten bij de koe maar saldo niks hoger als iemand net als ik die nergens na kijkt. En als wij een merk trakor rijden is het hobbby jaja....
    ps wij beuren met onze dikke melk nog bijna 35 ct over mei dus we hobbyen nog ff door.

  • Zandboertje

    Ik denk dat het grootste probleemde oorwaarden van jd zijn. Minimaal 70% van de omzet moet via jd gaan. Dus goed machines verkopen is er niet bij als je opgetelde verhouding scheef gaat lopen. En op meerdere machines zit meer marge dan op trekkers. Achter elke trekker heb je voor minimaal eenzelfde bedrag aan ijzer bijgekocht, dus is de machineomzet ook van belang.
    KKomt bij als jd bedenkt dat de huisstijl anders moet, nieuwe kleuren, tegels ennoem maar onzin op,, dan heb je er aan mee te doen. En die overhead lijkt me allemaal ook geen drol op te leveren

  • agratax2

    John Deere is in Amerika bezig zijn merk te verstevigen, door alle machines met de naam JD en voorzien van JD software te blijven beschouwen als Eigendom van JD te bereiken via het Copy right op software. Dit betekent dat iedere JD machine alleen nog via officiele kanalen en officiele onderdelen kan worden onderhouden en na afloop van zijn carriere alleen nog via JD erkende kanalen mag worden afgezet op straffe van vervolging wegens copyright overtreding. Koop van een JD betekent eigenlijk een lease contract zonder ooit eigenaar te worden van het gekochte.

  • hansvanbergen


    @Kleine boer hiero 35.3 cent. Met Zetor en Fella hooimachine. Melklijsten doen we al jaren niet meer aan. Is ook niet zo spannend nu. Alle gezonde koeien worden aangehouden en zieke gaan weg. Net als overal denk ik. Laktatie waarde of fokwaarde is niet zo spannend nu. Nee maat heeft gewerkt bij Westrenen en wij vragen ons wel eens af waar al die klanten nu naar toe gaan. Dat mensen vanuit hier helemaal naar de achterhoek of de betuwe rijden, overstijgt mijn voorstellingsvermogen. Jij geeft zelf aan dat je beschouwd als vrije tijd. Nou ja het geeft wel klanten trouw aan die Westrenen opgebouwd heeft. Maar als je perse John Deere wilt van een officieele dealer heb je weinig andere keuze. Staadegaard is net zo ver. Maar goed in mijn beleving kun net zo goed Claas of New Holland rijden.

    @Agratax jij schetst wel een hele angtstige toekomst. En JD houdt tuuk ook via gps pecies bij waar je allemaal komt en die info verkopen ze an RVO en FBI.

  • kleine boer

    Hans ik heb hierboven al gezegt ieder doet zo als ie doet De een laat loonbedrijf alles doe de ander Zoals wij alles zelf en als ik hele dag op jd zit of zetor maakt me nog al een verschil en ja ik ken zetor en ken ook fendt. En ik ben inderdaad trouw ook aan de brokken man ook aan de veearts bank enz enz. Hoef ook geen 100+ bedrijf  gewoon is goed genoeg hier. En ben heel benieuwd hoe het verder gaat met westrenen of mijn verkoper wat me op valt is weinig negativiteit over de service enz van hun hier en op andere sites dat zegt wel wat. Wat betalen vooraf betreft wat hier is geschreven uh volgens mij doe je dat zelf en is niet nodig doe je ook niet bij een keuken of bankstel en als het wel moet hup naar een ander. Hier vd lente 2 maaiers schudder ladewagen balenklem gehad v westrenen zonder vooraf betalen en mooi afgeleverd op lokatie wederom

  • christof conings

    het probleem is dat alles duurder en duurder wordt alleen bij ons de producent volgt het niet , wij moeten steeds goedkoper produceren . John Deere is machtig en sterk , eist van zijn dealers heel veel waar niet iedereen aan wil en kan voldoen . Om toch te voldoen moeten dealers eisen stellen aan hun klanten die niet redelijk zijn maar noodzakelijk waardoor de klanten weg blijven en de omzet daald . Als wij boeren / producenten een eerlijke prijs kregen voor ons product waarbij we ook nog iets mochten verdienen konden wij ook voldoen aan de eisen van de dealer en de dealer kon voldoen aan de eisen van John Deere . John Deere telt makelijk  + en + en + en winstmarge = prijs traktor . Hier kan je hem aan kopen wij tellen - en - en - en nog meer - hier kan ik het aan doen en mijn concurrent niet dus ik blijf wel leven tov mijn collega buurman 

  • Tearpoal

    Ook Kamps de Wild dwingt kennelijk zijn dealers in een dwangbuis. Het is ook daar ook alles of niets. Gelukkig zijn er ook nog machanisatie bedrijven die Claas de deur wijzen, en voor de klant kiezen, ook moeten ze dan verder met een klein merk als Deutz.

  • hansvanbergen


    Ze mogen doen en laten wat ze willen. Maar ik ga echt niet net als Kleine Boer 65 km rijden. Wat denk je van een loonwerker of grote boer die personeel zo een dag op pad moet sturen. Gaat echt niet gebeuren.  De service die komt begint te tellen als hioj wegrijdt. Dus als die 45 minuten moet rijden schiet dat niet op. Volgende dag moet hij terugkomen met onderdeel. Weer kosten.  @Kleine boer op de saait van westrenen zie ik niemand die maaiers schudder en opraapwagen gekocht heeft. Issut allemaal Brittains of wah?

  • kleine boer

    Denk je nou werkelijk dat ze voor iederen verkoop een foto maken en erop zetten hans? Het is toch echt zo. Wa denk je van loonwekers die vervaet rijden of een herder  arm maaier hebben of een leibherr kraan of volvo  van hoe ver er een monteur moet komen? Het is echt niet allemaal om de hoek wat wel makkelijker is maar ik kies nu een maal niet wat de dealer om de hoek verkoopt. Ik had zelfde maaiers bij gecomi kunnen kopen maar scheelde me veel geld en ik weet nu waarom ...

  • kleine boer

    Hans ik heb  melkmachine van tonnie geurts ottersum nu dio agra hilvarenbeek. moet ik nu melkmachine eruit gooien omdat er een overname heeft plaats gevonden? Nee ik blijf wel trouw klant als het goed bevalt. Ik wacht rustig af wat met tom broekuizen gaat gebeuren en westrenen  en als ze doorstarten koop ik daar weer gewoon.  Ben er  1 x geweest met traktor  en rest komen ze gewoon brengen geen probleem en voor service op lokatie een goeie bus en voor rest als ik al zei naar muskens groesbeek.  Of kom jij met je zetor en fella elke week voor reparatie bij dealer .... dan begrijp ik je

  • hansvanbergen


    Wij hadden de melkmachine en melktank van Abemec. Totdat die voor de zoveelste keer weer in financiele problemen kwam en ze die afdeling failliet lieten gaan.  Bij  ons ging toen op een hete zomeravond de koeling kapot. En na een uur bellen had ik eindelijk iemand gevonden die het wilde komen maken. Nu moet ieder jaar Agrifirm er maar weer wat centjes bij leggen. En zo gaat dat met die grote mechanisatie reuzen. Als de boeren het slecht hebben bezuinigen ze meteen op mechanisatie en dan volgt een koop staking. De grote jongens met de vertegenwoordigers en de glanzende showrooms vallen meteen om.  Kijk naar jezelf kleine boer je hebt nu al 7 keer mee gemaakt dat het bedrijf waar jij zo trouw aan bent, bankroet is. Dus jij als geen ander weet nu het nu allemaal gaat lopen. Nou ik kom bijna iedere maand wel eens bij de dealer. Soms moet de trekker een nachtje daar blijven en dan leen ik ff een fiets. Met name de hooischudder, de voermachine dat zijn spullen die meteen gemaakt moeten worden en die je om de hoek wilt kopen. En ja ik denk dat ze iederemachine die ze verkopen fotograren en op de saait zetten. Of doen ze dat alleen bij fotosjenieke (macho)boeren??

  • kleine boer

    Is toch bij niemand dat ze alles op foto zetten kijk es bij buts oss af en toe een foto en word best verkocht daar.  Hooi schudder ruil je om de 10jr in koop lely en nooit kapot en 100% gras hier nee geen mais gewoon gras gras  en gras aan de melkkoeien. Goedkoopst en makkelijkst ook geen mengwagel die kapot kan gewoon u snijder en mini  shovel om na paar dg blokken aan te schuiven en klaar.
    En ja ze geven ook melk zonder mais en die is gewoon wit. Kan moeilijk en kan makkelijk een koe voeren....

  • hansvanbergen


    Ik doe het bijna hetzelfde met gras bierbostel en snippers op de voergang kiepen en met de Zetor met frontlader mengen en ervoorschuiven.  Heb trouwens nog een prachtige 2 jarige Camion kleinzoon roodbonte stier te koop staan.  Weide gewend.

  • kleine boer

    Hans zou zetor inruilen bij brienen en mini shovel kopen werkt stukke handiger ook voor andere karweitjes ik heb hem van westenen gehad. Had hem 10 jr eerder moeten kopen duur maar ooooo zo fijn en handig. Ook hier heb ik met verkoper v westrenen zeer fijn gewerkt ik wou zon ding proberen een mnd om te kijken of blokken aanschuiven beviel. Dus bedrag afgesproken bij evt koop en wat anders als huur zou gaan betalen. En beviel zo goed dat ik 2 e week al nieuwe heb gekocht. En nee hier geen eigen stier alles mrij proef , flekvie of pink er lopen paar zwarte bij gebrek aan beter zeg ik maar.

  • info36

    Los van alles blijft het ook altijd een menselijk drama.

  • hansvanbergen


    Dat is het zeker. Behalve voor de familie Westrenen ook voor de medewerkers. Lease auto meteen inleveren telefoon bedrijfskleiding. Ook slecht voor pensioen. En het gevoel. Jarenlang de groengele vlag gedragen alles gedaan om het JD imago hoog te houden en nu gooien ze je weg als een leeg cola blikje.

  • hansvanbergen


    @kliene boer nou nee want ik heb maar 1 trekker dus die gaak echt nie inruilen voorn mini. Overigens had Tom je ook kunnen adviseren om ipv een u snijder een voorlader op een trekker te laten zetten.  Is met bak iets goedkoper. Kun je ook alles mee voer aanschuiven bv. En ipv de mini shovel een voermengewagen te kopen. Zal ongeveer even duur zijn.

    Ik koop met de huidige melkprijzen he-le-maal niks. Geeneens een nieuwe schep of riek!

  • kleine boer

    Met voorlader niet wendbaar genoeg en steeds omkoppelen ook al geen optie voor mij  Doe alles zelf dus  Het mag toch wel wa kosten af en toe werk je toch voor Op de bank brengt het 0,0 op en belasting betalen en met oud grei werken pas  ik voor ik wil ook nie elke dag voer uithalen gewoon 1 x in de week en ik heb niks te mengen alleen gras kuil. Voer met shoveltje mest er kalverhokken mee uit verplaats er kalveren mee. Op kuil trek ik er matten van cnc mee af als ik weer er tegen aan kuil met klembak gaat super. Haal nu vers gras voor savonds door droogte bij huis te weinig gras duw da ff voor koeien er mee en tank blijft vol ermee  En als jij nu al met dik 35 ct niks koopt hoe heb je het da voor de afgelopen jaren vol gehouden toen beurden we niet veel meer als nu op laaatse 2 na dan  en er klaagde niemand. Ook vorig jr dik 40ct en gewoon voor lease 25 ct betalen ik snap er werkelijk niks meer van. Het is geen vet pot maar echt slecht op dit moment nog niet dat moet nog komen meen ik.

  • hansvanbergen


    Dat is ook precies het probleem heel veel mensen snappen het niet. Afgelopen jaren was de melkprijs hoog maar de voerkosten ook. Veel erger echter de lease kosten waren extreem hoog.  De helft van de melkveehouders heeft al jaren niets gedaan en die houden geld over. Ze eten hun bedrijf op door verder te werken met oude gebouwen tot dat die omvallen.  Deze melkveehouders hebben dus 2 inkomens.  De andere helft heeft nieuwe stallen, sleufsilo's melkstallen melktank etc gekocht. Die hebben dus veel hogere lease en superheffingskosten en veel hogere afschrijvings en aflossings en rente kosten.  Vandaar dat ik pleitte voor het verdelen van de superheffing overt 3 jaar.  De rest van Europa snapt het wel. Maar in Nederland ben ik van de 18.000 melkveehouders de enige die het snapt.

  • hansvanbergen


    Meer waarschijnlijk is dat ik de enige ben die het hardop uit durft te spreken! De andere 17999 melkvouders doen net of het 1 grote punica oase is. Ondertussen is de familie Westrenen alles kwijt. En dan kunnen we heel boos worden op JD. Maar als 18.000 melkveehouders ineens stoppen met kopen en hun facturen later gaan betalen is het moeilijk een bedrijf draaiende te houden.  Dat de melkprijs nu laag daar kunnen we niets aan doen. Maar de overgang van superheffing naar vrije markt, die landing had veel zachter gekund. Dat is puur onze eigen schuld.

  • kleine boer

    Hoezo super heffing over 3 jaar betalen gewoon net als ik onder toenmalig quotum melken geen centje pijn er stond geen straf op om het niet vol te melken er over wel !!! Ik voerde geen tot bijna geen brok en nu wel weer nee hans jij bent niet de enige die het snapt geloof dat maar niet. Alleen die niet genoeg grond voor voer en mest hebben een toekomstig probleem maar ook dat is al jaaaaaren bekend niks nieuws. Bouw een stal die past bij je grond areaal en weinig problemen.  En die 18000 melkveehouders waren niet allemaal klant bij westrenen.... misschien zaten er nog wel paar akkerbouwers bij met een niet zon goed aardappel jaar achter de rug..... Ik heb geen buren waar ik tegenop moet dat scheeld al hele boel volgens mij..... Denk dat bert zelf gedacht heeft tot hier en niet verder en dat is ook ondernemen daar gaan meer mensen achter komen binnen nu en paar jaar zelf stoppen is anders als gestopt worden in mijn ogen.

  • kleine boer

    Hans, als je het snapte had je je qutum paar jr terug verkocht van dat geld bij bert nieuwe jd gekocht en shoveltje en was nu weer gaan melken denk dat je nu met melken minder hebt verdient....

  • hansvanbergen


    Wat moet je met een mini shovel en een jd als je geen koeien meer hebt? Hoe betaal je dan iedere maand je rente en aflossing? Je boodschappen gas stroom water? Accountant verzekeringen? Waar haal je na 1 april dan weer geld vandaan voor een nieuwe veestapel? Waar haal je fosfaatrechten of koerechten vandaan? Aan wie ging je melk leveren? Doc?

  • kleine boer

    Stoppen met leveren is nie meteen geen inkomen meer jongvee aan kunnen houden bv en koeien afmesten enz enz er zijn meer mogelijkheden bv beetje melk blijven leveren aan huidige afnemer dus keuze genoeg geld is niet weg als je opzij zet van verkoop vee en waarchijnlijk voer voor weer aankoop vee. Je had van lucht geld kunnen maken er zij er die dat gegokt hebben zeg nie dat het moet maar wel dat het had gekunnen. ik zeg ieder doet zoals ie doet geen enkel bedrijf te vergelijken begin maar es met verschil in grondsoort huiskavel lokatie  leeftijd enz enz blijft keuzes maken elke dag dat is nou net het mooie ervan vind ik.

  • kleine boer

    Hans ,Ik vind dit wel een eindeloze discusie worden op zich wel leuk maar denk dat het zo wel genoeg is Groet vanuit noord limburg Zie sait westrenen mijn mini shovel staat er op....zie je dat de zon schijnt in limburg

  • info104


    Jongens je hebt allemaal een goed verhaal maar de oorzaak is dat we TE weinig voor de producten , vlees en melk, ontvangen en daardoor minder machines kunnen kopen en hiermee een dealer die maar kort draait en geen vlees op de botten heeft kunnen vormen het lootje moet leggen. En als we niet opassen gaat het ook met een aantal loonbedrijven dezelfde kant op, de banken hebben al enige tijd het mes in hun personeelsbestand gezet. Ik wil er mee aangeven let op zet op tijd je roer de juiste richting op voor het te laat is en blijf zelf beslissen en niet die ander laten beslissen over jou bedrijf, en ken je kapaciteiten waarover je beschikt en overspeel ze niet.

Laad alle reacties (56)

Of registreer je om te kunnen reageren.