MechanisatieNieuws

Meer turbo, meer power

Groß-Umstadt – De Fendt 828 Vario (206 kW/280 pk nominaal) was op zich nog helemaal niet achterhaald. Maar met de komst van emissie-eisen Fase IV moest de fabrikant toch aan de slag. Naast wat cosmetische zaken tellen vooral de veranderingen onder de motorkap – bijvoorbeeld twee turboladers die de nieuwe 828 Vario goed opstoken.

Fendt werkte bij de nieuwe 800 aan talrijke details. 300 graden-ruitenwissertje, buiten de cabine geplaatste stoelcompressor, een nieuwe terminal met glazen scherm en led-achtergrondverlichting: de Duitsers weten het rijplezier altijd wel te vergroten. Veel spannender is een blik onder de motorkap. De Deutz TTCD 6.1 L6 zescilinder met 6.1 liter inhoud gaat schuil achter een veelheid aan componenten. Naast een tweede turbolader is er een extra intercooler (lucht/water) met een eigen koelcircuit compleet met elektrische pomp! De motor had al uitlaatgasrecirculatie. en daar is nu ook een partikelfilter aan toegevoegd. In combinatie met een SCR-katalysator (AdBlue) voldoet de trekker aan de strengste emissie-eis.

Voor wat deze wijzigingen in detail betekenen, verwijzen we graag naar onze uitgebreide trekkertest in TREKKER 317, het februarinummer van ons maandelijkse magazine. Hier houden we het even bij de belangrijkste conclusies:

De 828 Vario is, kijkend naar prestaties en verbruik, bijna niet te evenaren in deze klasse. Jammer genoeg geldt dat ook voor de prijs. Resterende wensen zijn een derde aftakastoerental en een automatische parkeerrem. Ook automatisch keren op de wendakker en een handsfreevoorziening moeten eigenlijk standaard zijn. Fendt zet met het volledig geïntegreerde af-fabriek bandendrukregelsysteem een grote stap vooruit.

Beheer
WP Admin