Zo werkt VarioGrip Pro van Fendt en Mitas MechanisatieNieuws

Zo werkt VarioGrip Pro van Fendt en Mitas

In 30 seconden 1 bar erbij in de grote trekkerband. Fendt en Mitas ontwikkelden het VarioGrip Pro-systeem om aan een grote wens bij trekkerschauffeurs te voldoen: vlót de bandendruk wisselen bij de overgang van veld naar weg en omgekeerd.

Bandendrukwisselsystemen zijn allang niet nieuw meer. De voordelen zijn bekend: meer grip en minder bederf van de bodemstructuur op het land, minder bandenslijtage en beter weggedrag op verharde oppervlakken. Alleen dat oppompen voor je de weg op kunt: tergend langzaam. 7 tot 12 minuten kan het duren; tijd die sowieso duur is, áls je je dat oponthoud al kunt veroorloven.

Buffer’vat’ in band

Met een slimme oplossing kan VarioGrip Pro de drukwissel inkorten. Het traject van bijvoorbeeld 0,8 naar 1,8 bar is niet versneld door een grotere compressor (geen plaats voor op de trekker) maar door een buffer’vat’ ín de band te maken. Mitas noemt deze band-in-de-band de Air Cell.

Voorraad om 2 keer op te pompen

Die binnenste band kan tot 8 bar worden opgepompt terwijl de trekker op de weg rijdt. De Air Cell en de ‘gewone’ trekkerband daar omheen zijn met een ventielensysteem van Fendt met elkaar verbonden. Moet de trekker de weg op, dan stroomt lucht rap van de 8 bar Air Cell naar de band. Met een volle voorraad kun je dit kunstje 2 keer doen, dan moet de compressor de voorraad weer op peil brengen.

Systeem te koop op Fendt 800- en 900-serie

In tegenstelling tot eerdere ontwerpen gaat het vullen via een doorvoer door de as. Dus geen kwetsbare delen meer. Bekijk de details op onze digitale publicatie (nummer 327, pagina 69). Het systeem is vooralsnog alleen te koop op de Fendt 800- en 900-serie.

Beheer
WP Admin