Mechanisatie

Nieuws 1809 x bekeken

i-Plough geeft gemak

Kverneland komt met een nieuwe ploegserie: de 2500. Op de framebalk en de risters na zijn alle onderdelen vernieuwd. i-Plough draagt bij aan een groter gebruiksgemak doordat veel meer instellingen en handelingen vanuit de cabine kunnen gebeuren.

De 2500-serie is een aanvulling op het programma en komt er als vier-, vijf- en zesschaar.

Elektronische aansturing

Groter gebruiksgemak was een van de kernwoorden bij het ontwikkelen. Dat komt vooral van i-Plough, de volledig elektronische aansturing via Isobus, dat door Kverneland Mechatronics in Nieuw-Vennep is ontwikkeld. Op de terminal kunnen ploegbreedte, breedte van de eerste voor en ploegdiepte in centimeters worden ingetoetst. De cilinder op het dieptewiel (een diepte'rups' kan ook) heeft een sensor, zodat je de actuele ploegdiepte op de terminal terug ziet. Gps kan de ploegbreedteverstelling aansturen. Kromme voren worden zo in een keer rechtgeploegd.

Automatisch omstellen van werk naar transport

Het omstellen van werk naar transport gaat met i-Plough helemaal automatisch. De chauffeur hoeft er zijn cabine niet meer voor uit. Hiervoor is de ploegkop flink aangepast met twee draaipunten. Kijk voor een uitgebreide impressie van deze nieuweling in het novembernummer (editie 326) van TREKKER.

Foto

  • De kop van de ploeg is helemaal veranderd. Er zijn nu twee draaipunten voor een optimale controle.

    De kop van de ploeg is helemaal veranderd. Er zijn nu twee draaipunten voor een optimale controle.

  • Optie is een 'diepterups' in plaats van een dieptewiel.

    Optie is een 'diepterups' in plaats van een dieptewiel.

Of registreer je om te kunnen reageren.