Mechanisatie

Nieuws 6412 x bekeken 1 reactie

Peecon Gull Wing in het echt

Zo ziet het Gull Wing-systeem van Peecon er in het echt uit. Het systeem is zowel op de Agritechnica als op de Agribex te zien.

Zo ziet het Gull Wing-systeem van Peecon er echt uit. Peecon liet eerder al tekeningen zien van het systeem om dubbellucht hydraulisch aan en af te koppelen, en won er een zilveren medaille mee op de Agritechnica. Ook op de Agribex in Brussel zal het (op een Fendt) te zien zijn bij de Belgische importeur Vanderhaeghe.

Werktuigen

Met de Gull Wing blijft de transportbreedte beperkt en is toch lage bodemdruk beschikbaar in het veld. De dubbele montering is daarvoor aan een hydraulische arm bevestigd, die draait vanaf de achterbrug van de trekker. Tijdens transport hangen de dubbelluchtwielen achter de cabine. Ze steken dan 150 cm achter de trekker uit en komen tot 4 meter hoog. Lage werktuigen in de hef en grote getrokken werktuigen kun je blijven koppelen in de hef en aan de trekkogel. De linker en rechter arm steunen op de achterbrug van de trekker en zijn onafhankelijk op te klappen. In het veld drukt de arm het dubbelluchtwiel met een snelkoppeling op het achterwiel. Alleen nog handmatig vergrendelen, en klaar is kees. Aan het einde van de vleugels zijn rotatieassen gemonteerd voor de meeloopfunctie.

Drie versies

De Gull Wing komt er in drie versies. De standaardversie voor 650/65 R38-banden met een eigen gewicht van 800 kg gaat €8.000 kosten. De Gull Wing XL voor 710/70 R42-banden weegt 900 kg en kost €9.900. De dubbelluchtwielen en de koppelmiddelen voor de wielen zijn niet inbegrepen. Er is een liftsysteem om de Gull Wing te demonteren voor €1.250.

Peecon ziet ook mogelijkheden om hakselaars met de Gull Wing uit te voeren.

Lees ook over de aankomende agritechnica.

Foto

  • In het veld drukt de arm het dubbelluchtwiel met een snelkoppeling op het achterwiel. Dit moet dan alleen nog handmatig worden vergrendeld.

    In het veld drukt de arm het dubbelluchtwiel met een snelkoppeling op het achterwiel. Dit moet dan alleen nog handmatig worden vergrendeld.

  • Het dubbelluchtwielen steken in transport 150 cm achter de trekker uit en zijn dan 4 meter hoog.

    Het dubbelluchtwielen steken in transport 150 cm achter de trekker uit en zijn dan 4 meter hoog.

  • De linker en rechter arm steunen op de achterbrug en zijn onafhankelijk op te klappen. De standaard Gull Wing voor 650/65 R38-banden weegt 800 kg en kost €8.000.

    De linker en rechter arm steunen op de achterbrug en zijn onafhankelijk op te klappen. De standaard Gull Wing voor 650/65 R38-banden weegt 800 kg en kost €8.000.

Eén reactie

  • John*

    landbouw krijgt nog een hoog transformer gehalte zo

Of registreer je om te kunnen reageren.