Mechanisatie

Nieuws 3949 x bekeken 2 reactieslaatste update:5 okt 2015

Twee plus Twee = IH 3588

Berkel en Rodenrijs (Z.-H.) - Jan en Ina Molenaar werkten er nog mee op de boerderij, en rekenen hem nu tot de top 10 van hun verzameling van 78 oldtimers: de International 3588.

Snoopy noemen ze hem in de VS, Nasenbär (Neusbeer) zeggen de Duitsers, en in Zuid-Afrika heet hij Pinokkio. Officieel was het bij IHC de Two Plus Two. De 88-serie, zoals je de trekker ook kunt aanduiden is in Nederland nooit verkocht. Hoe komt hij dan in Berkel en Rodenrijs terecht?

In TREKKER vertellen de akkerbouwers in ruste – en inmiddels museumbeheerders – Jan en Ina Molenaar uitgebreid over hoe ze twee van deze trekkers als deklast op een zeeschip importeerden uit de VS. Dat resulteerde na het nodige gesleutel in één gerestaureerde 3588, waarmee ze zelfs (een beetje) op de boerderij hebben gewerkt gewerkt, onder andere voor de cultivator. "Het is een van onze meest aparte trekkers."

Lees er alles over in TREKKER 325, het oktobernummer. En snuffel zeker even rond op de museumwebsite van de familie Molenaar.

Foto

  • In Amerika stond de trekker op dubbellucht, maar dat is niet meegekomen. Inmiddels zitten er achter weer dubbele wielen op.

    In Amerika stond de trekker op dubbellucht, maar dat is niet meegekomen. Inmiddels zitten er achter weer dubbele wielen op.

  • De vooras wordt vanuit de zijkant van de achterbrug aangedreven. Een tussenbak brengt de aandrijving naar het midden.

    De vooras wordt vanuit de zijkant van de achterbrug aangedreven. Een tussenbak brengt de aandrijving naar het midden.

  • Typisch voor een Amerikaanse Inter zijn de robuuste hendels. Een eigenaardigheidje van de Amerikanen uit die periode, is dat het schakelen aan de linkerkant zit.

    Typisch voor een Amerikaanse Inter zijn de robuuste hendels. Een eigenaardigheidje van de Amerikanen uit die periode, is dat het schakelen aan de linkerkant zit.

  • Met het digitale dashboard waren de Amerikanen in de jaren 70 hun tijd vooruit. Sturen gaat boterzacht; met je pink gooi je de neus van de ene naar de andere kant.

    Met het digitale dashboard waren de Amerikanen in de jaren 70 hun tijd vooruit. Sturen gaat boterzacht; met je pink gooi je de neus van de ene naar de andere kant.

  • Kenmerk van een 2+2 is dat de motorkap over een rail naar voren schuift. De brandstoftank staat tussen de motor en de cabine. Plek zat.

    Kenmerk van een 2+2 is dat de motorkap over een rail naar voren schuift. De brandstoftank staat tussen de motor en de cabine. Plek zat.

Laatste reacties

Of registreer je om te kunnen reageren.