Mechanisatie

Nieuws 4540 x bekeken 3 reactieslaatste update:5 okt 2015

Twee plus Twee = IH 3588

Berkel en Rodenrijs (Z.-H.) - Jan en Ina Molenaar werkten er nog mee op de boerderij, en rekenen hem nu tot de top 10 van hun verzameling van 78 oldtimers: de International 3588.

Snoopy noemen ze hem in de VS, Nasenbär (Neusbeer) zeggen de Duitsers, en in Zuid-Afrika heet hij Pinokkio. Officieel was het bij IHC de Two Plus Two. De 88-serie, zoals je de trekker ook kunt aanduiden is in Nederland nooit verkocht. Hoe komt hij dan in Berkel en Rodenrijs terecht?

In TREKKER vertellen de akkerbouwers in ruste – en inmiddels museumbeheerders – Jan en Ina Molenaar uitgebreid over hoe ze twee van deze trekkers als deklast op een zeeschip importeerden uit de VS. Dat resulteerde na het nodige gesleutel in één gerestaureerde 3588, waarmee ze zelfs (een beetje) op de boerderij hebben gewerkt gewerkt, onder andere voor de cultivator. "Het is een van onze meest aparte trekkers."

Lees er alles over in TREKKER 325, het oktobernummer. En snuffel zeker even rond op de museumwebsite van de familie Molenaar.

Foto

  • In Amerika stond de trekker op dubbellucht, maar dat is niet meegekomen. Inmiddels zitten er achter weer dubbele wielen op.

    In Amerika stond de trekker op dubbellucht, maar dat is niet meegekomen. Inmiddels zitten er achter weer dubbele wielen op.

  • De vooras wordt vanuit de zijkant van de achterbrug aangedreven. Een tussenbak brengt de aandrijving naar het midden.

    De vooras wordt vanuit de zijkant van de achterbrug aangedreven. Een tussenbak brengt de aandrijving naar het midden.

  • Typisch voor een Amerikaanse Inter zijn de robuuste hendels. Een eigenaardigheidje van de Amerikanen uit die periode, is dat het schakelen aan de linkerkant zit.

    Typisch voor een Amerikaanse Inter zijn de robuuste hendels. Een eigenaardigheidje van de Amerikanen uit die periode, is dat het schakelen aan de linkerkant zit.

  • Met het digitale dashboard waren de Amerikanen in de jaren 70 hun tijd vooruit. Sturen gaat boterzacht; met je pink gooi je de neus van de ene naar de andere kant.

    Met het digitale dashboard waren de Amerikanen in de jaren 70 hun tijd vooruit. Sturen gaat boterzacht; met je pink gooi je de neus van de ene naar de andere kant.

  • Kenmerk van een 2+2 is dat de motorkap over een rail naar voren schuift. De brandstoftank staat tussen de motor en de cabine. Plek zat.

    Kenmerk van een 2+2 is dat de motorkap over een rail naar voren schuift. De brandstoftank staat tussen de motor en de cabine. Plek zat.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Hoeveel pk?

  • wilhelmus01

    2x de helft

  • ed12345

    De 2plus 2 zijn ontstaan door de vraag naar een goedkopere 4WD te bouwen voor (naar amerikaanse begrippen) de kleinere bedrijven in vooral de mais cultuur
    International gebruikte daarvoor het achtereind van de populaire 1086 voor de lichtere modellen met diff slot en bull gear eindvertraging met 4x2 versnellingsbak en de zwaarste modellen werd het achtereind van de 1586 gebruikt zonder diff slot en met planetaire eindvertraging en een 2x3 versnellingsbak
    De 86 2WD modellen stonden bekend om hun goede tractie oa door (voor amerikaanse begrippen)uitstekende gewichtsoverdracht op de hefinrichting De motoren waren de 466 cubic inch die werden al in hele grote getallen gemaakt voor oa IH 's lichtere vrachtwagens ook die bleken bulletproof Het zwakke punt van de 2plus2 was de hydr pomp voor de besturing dat was nog steeds de pomp van de 2wd 1086 of 1586
    Waar ik boerde in Canada liepen er veel 2plus 2 's ze werden gewardeerd voor hun geweldig goede tractie met ploegen Bij bijna alle andere knik trekkers uit die tijd was een 3punt hef optioneel en had meestal geen gewichtsoverdracht

Of registreer je om te kunnen reageren.