MechanisatieNieuws

Met halftrack op volle snelheid

Ens (Fl.) – Zuidberg Frontline Systems presenteert op de komende Agritechnica het concept van een rupssysteem waarmee de topsnelheid van de trekker volledig beschikbaar blijft. Het rijcomfort blijft dankzij een nieuw veersysteem ook op niveau bij zulke hoge snelheden. Aan- en afbouwen kan vlot.

Bij het High Speed Track System maken alleen de wielen achter plaats voor rupsbanden. Voor blijven de wielen zitten, waardoor de wendbaarheid stukken beter is dan bij vier tracks. Bovendien kosten twee Highspeed-tracks (al is de prijs nu nog niet bekend) minder dan vier standaard rupsen; en hoe dan ook komt de meeste tractie doorgaans van de achteras.

Hoe werkt het? Nadat de achterwielen verwijderd zijn, monteert Zuidberg een aanbouwframe op de trekker. Dit blijft permanent zitten, ook als de rupsen buiten het ‘glibberseizoen’ weer plaatsmaken voor gewone wielen. Dit frame bestaat uit twee delen: een vast deel dat aan de trekker komt, en een deel met het geheel van loopwielen en rupsen. Beide zitten flexibel aan elkaar verbonden met een nieuw veersysteem (veerweg 8 cm) dat het rijcomfort bij hoge rijsnelheden waarborgt. Ook past het de positie van de rupsen aan als de weg wat rondloopt.

In het frame zit verder een overbrenging. Die komt op aandrijfas. Dankzij deze extra overbrenging blijft de oorspronkelijke topsnelheid van de trekker bewaard. Normaal lever je bij aanbouwen van een rups tot wel 40 procent van de snelheid in, evenals de vierwielaandrijving. Ook deze blijft bruikbaar met de Highspeed-rupsen van Zuidberg. Het systeem is nog in ontwikkeling, Zuidberg denkt dat het ergens in 2016 beschikbaar komt. Voor welke merken en typen trekkers, dat hangt af van de vraag. Het aanbouwdeel zal steeds op maat ontworpen moeten worden.

Zuidberg Tracks, hal 3, stand C25

Beheer
WP Admin