Mechanisatie

Nieuws 11832 x bekeken 12 reacties

Kentekenplicht trekkers

Den Haag – Trekkers mogen in de toekomst alleen de openbare weg op met een kenteken. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten.

Snelle trekkers mogen door de invoering van het zogenaamde T-kenteken, daar waar het volgens de wegbeheerder veilig is, voortaan 40 km per uur rijden waar nu nog een snelheidslimiet geldt van 25 km per uur.

Nog even tijd

De kentekenplicht zal gelden voor alle trekkers en mobiele voertuigen met beperkte snelheid. Naar schatting zijn dit in totaal 430.000 voertuigen en 150.000 landbouwaanhangers. De planning is om vanaf 1 januari 2017 alle nieuwe voertuigen direct vanuit de leverancier van een kenteken te voorzien. Het bestaande wagenpark wordt van februari 2017 tot mei 2018 gekentekend.

Europese regels

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu had het invoeren van het zogenaamde T-kenteken voorgesteld. Met het invoeren van het T-kenteken voldoet Nederland aan de Europese APK-verplichting voor snelle tractoren die in 2018 in werking treedt. Het kabinet geeft met de invoering ook invulling aan een aangenomen motie die oproept tot invoering van het T-kenteken.

Beter optreden

De politie kan volgens het kabinet aan de hand van het kenteken beter optreden bij gevaarlijk rijgedrag, controleren of het voertuig verzekerd is, wat het maximum laadvermogen is en of de tractor een ontheffing heeft om op een bepaalde weg te mogen rijden.

Laatste reacties

  • legkip1

    stelletje !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • MarcelR

    Lang leve minder regels.....

  • veldzicht

    Het begint vriendelijk,straks mag je je weer bont en blauw betalen door de aanscherpingen die er onvermijdelijk nog aankomen.

  • polsbroek

    Kan iemand mij uitleggen wat dit voor de verkeers veiligheid betekend?

  • pinkeltje

    Het netto effect zal voor de verkeersveiligheid vrijwel nihil zijn maar je kunt er lekker van rekenen. Opmaat naar een verplichte APK, wegenbelasting, makkelijker boetes uitschrijven en politiek correct meelopen in de pas met alle andere Europese landen. Voor de sector is het niks anders dan een kostenpost er bij.

  • vandenbrand

    weer meer reeeegelsssss, meer werk (inkomen), maar niet voor de boer.

  • piet 5162

    En waarom geen 2 kentekens net als belgie en Duitsland
    Een voor de boeren en akkerbouwers,En een voor de loonwerkers met al hun transportwerk buiten de agrarische sector, Daar is de ellende mee begonnen.En die Cumela heeft ons boeren er mooi bij ingesleept (Jammer dat LTO en de NAV Geen 2 kentekens geregeld hebben)

  • garritsen

    geldt dit ook voor een heftruck?

  • Jan Mark

    @garritsen
    Volgens mij alleen dat wat de openbare weg op gaat.


    En daarnaast, een verplichte APK is zo slecht nog niet. Een voertuig dat zich op de weg bevind moet zich aan de eisen van het desbetreffende land voldoen (op gemierenn**k van de agent die deze kosten wat kost op wil volgen). Als een melkveehouder de kosten van het maïs hakselen in 2014 nog niet heeft betaald kan ik mij niet voorstellen dat hij wel naar zijn remmen laat kijken als ze t niet zo best doen. Goed onderhouden of alles bij het oud ijzer zetten.

  • Sylke

    En wie zal dat betalen?

  • schoenmakers1

    kwark92, dan ook maar, wat zal ik zeggen, iedereen die in de bijstand zit verboden maken om een auto te rijden? Die rijden immer meestal een oude, en ja, dan is een keer per 2 jaar keuren natuurlijk ook maar onzin, moet gewoon 1 keer per week worden bij de mensen in de bijstand

  • Henri.molhuizen@gmail.com

    En wat betekent dit voor de hobbyboer met een oude trekker?? Ik heb een MF35 die natuurlijk nooit aan alle moderne regels zal voldoen...

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.