Mechanisatie

Nieuws 3177 x bekeken 4 reacties

Sil/Cat en HHO-Generator vallen door de mand

Groß-Umstadt - We namen de Sil/Cat en de HHO-Generator onder de loep. Deze systemen zijn volgens de verkopers goed voor een dieselbesparing van tientallen procenten, en ook de uitlaatgassen zijn een stuk schoner. Resultaat van onze testbanktest: geloof niet in magische krachten of gebakken lucht.

Generaties ingenieurs werken al meer dan 100 jaar aan de verbetering van motoren. Elke kleine vooruitgang is reden tot een feestje. En dan zou een superapparaat ineens een gigantische vooruitgang boeken? Wij zijn sceptisch, maar altijd bereid eerst te kijken alvorens te oordelen. We bouwden daarom een Sil/Cat in in twee testtrekkers, een Deutz-Fahr en een Case IH. Het apparaat kost voor motoren tot 10 liter inhoud en een verbruik van maximaal 35 liter per uur bijna €1.800. De fabrikant belooft een brandstofbesparing van ten minste 10 procent, en een vermindering van de uitlaatgassen met maximaal 70 procent. Hetzelfde deden we met de HHO-generator. Die zou het verbrandingsproces in de motor zodanig verbeteren dat – afhankelijk van het inspuitsysteem – het brandstofverbruik tot 30 procent en de emissie tot 85 procent daalt. Het apparaat kost volgens de prijslijst, compleet als 'plug-and-play-unit', €1.088 voor motoren tot 10 liter inhoud.

De trekkers sloten we aan op de uiterst moderne testbank bij het DLG-testcentrum. Hoe dat uitpakte? Kijk snel in TREKKER 316, die rond de jaarwisseling op uw deurmat valt. Wie nog geen abonnement heeft, kan terecht op onze website. Vooruit, een kleine hint: kent u de uitdrukking 'nul komma niks'...

Foto

  • Sil/Cat en HHO-Generator vallen door de mand
    Foto: Hubert Wilmer

Nico Rodenburg

Laatste reacties

  • maxisprint

    Zou het laten uitvoeren van een chiptuning bij mijn John Deere 6330 dan ook niets uitmaken ? Hij geeft toch in zijn kleine schermpje een lager brandstofverbruik per uur af ?? hoe kan dat dan...

  • pinkeltje

    Chiptuning is heel wat anders. Geen hocuspocus maar de afstelling van de inspuiting wijzigen. Dat heeft invloed op het motorvermogen en ook op het brandstofverbruik. Dat af-fabriek de trekker niet altijd op zijn zuinigst is afgesteld wordt bepaald door emissieeisen. Die worden door chiptuning vaak weer overschreden.

  • Mels

    Er zijn 3 normen voor een fabrikant. Helaas gaan die niet samen. Sterk, zuinig en ook nog eens schoon. Voor dat laatste is de Ad blue het aangewezen middel en kan de motor sterk en zuinig afgesteld worden. Dat daar nog ruimte in zit blijkt bij chip tuning. Vergeet even niet dat een fabrikant zijn motoren ook afsteld om heel te blijven en om op elke dieselkwaliteit op de wereld te draaien.

  • joohoo

    Begin jaren 70 had bosch een bougie ontwikkeld die 35% minder benzine verbruikte.Een super vinding, echter schell kreeg er lucht van en kocht het patent. Het licht daar in de la en zal nooit naar buiten komen. Over slim zaken doen gesproken.

    Hoe de emissie is weet ik niet ,maar een trekker met een verbruik dat 70 tot 90 gr\ kwh hoger licht dan 10 jaar terug wordt nu als zuinig verkocht!.

Of registreer je om te kunnen reageren.