Mechanisatie

Nieuws 2297 x bekeken 19 reacties

Britse trekker mag sneller rijden

Londen – De Britse regering gaat binnenkort de maximum snelheid voor trekkers op de openbare weg verhogen van ruim 30 naar 40 kilometer per uur.

De overheid wil daarmee vooral tegengaan dat achter de trekker hangende automobilisten gevaarlijk gaan inhalen. Veel Britse boeren zijn al zo vriendelijk om bij een te lange rij even langs de weg te gaan staan, maar gevaarlijk inhalen gebeurt toch dagelijks vele tientallen keren. Uit de statistieken blijkt dat trekkers relatief veel vaker bij een ongeval betrokken zijn dan andere weggebruikers.

Laatste reacties

  • pinkeltje

    Dat is politiek heel correct, maar ze rijden over het algemeen gewoon tussen de 40 en 50 per uur. Soms ook nog wel een beetje sneller.

  • ed12345

    Het probleem is je moet het spul ook nog netjes weten te remmen cq stoppen

  • Nathanael

    Een trekker die harder dan 25 haalt met een bepaalde last erachter, mag toch geacht worden de boel af te kunnen remmen op een relatief korte afstand... dus waarom niet?

  • pinkeltje

    Mits alles in orde is dan remmen de huidige trekker-aanhangercombinaties beter dan een vrachtwagen. Op zich is dat het punt niet. Of hoeft dat in ieder geval geen punt te zijn. Het blijft vermakelijk om te zien hoe je in Engeland allerlei landbouwverkeer over de vierbaans wegen ziet rijden - de motorway uitgezonderd - en dat dan in tegenstelling tot alles wat we er op het vaste land van Europa over menen te weten best behoorlijk goed gaat. Je komt er trouwens ook fietsers tegen op de snelweg en er zijn diverse boerenerven, bedrijven en particulieren die hun uitrit op een vierbaans weg hebben (ook weer uitgezonder de Motorway). Bijvoorbeeld tussen Ispwich en Bury St Edmunds. Voor Nederlandse begrippen toch een gewone vierbaans snelweg. Maar ja, zo denken ze in Duitsland nog steeds dat je alleen veilig met een trekker en aanhanger de weg op kunt wanneer het luchtgeremd wordt. Ook zo'n idee dat tussen de oren zit. En zo heeft ieder land of deel van de bevolking wel een idee hoe het allemaal wel of niet moet en is er voor iedere oplossing een voorbeeld te vinden van hoe het ook wel eens keer fout afloopt.

  • ruud.peys1

    zoals in 't verhaaltje staat, gaan veel Britse boeren inderdaad even op een vluchthaven staan als er een sliert auto's achter ze hangt. Ik maak dat hier in de 'countryside' regelmatig mee. Dat maakt de 'goodwill' voor de boeren een stuk groter. Velen bedanken de boer ook op hun beurt met een tik op de claxon.

  • ed12345

    Pinkeltje je zal toch een en ander uit moeten leggen om mij te doen geloven dat een vrachtwagen (niet zo'n gemotoriseerde bakfiets die je met een BE rijbewijs mag besturen)minder goed remt dan een trekker met landbouw aanhanger
    Pak voor bijde gevallen 40 ton treingewicht (GVW) Doe je best Pinkeltje !! De Lucht remmen bij de oosterburen heeft meer dan een oorzaak Eerstens worden daar sinds bijna mensen heugnis vierwielige aanhangers gebruikt die in vergelijking met de trekker vrij groot waren en zijn, twedens het land is over het algemeen beduidend minder plat dan NL ,berg af zijn onafhankelijke remmen (wat wij hier de Spike noemen bij trucks dat handeltje onder het stuur waarmee je alleen de aanhanger of oplegger remt) een absolute noodzaakDerdens bij vollucht remmen is het zo dat wanneer je remlucht wegvalt de rem er op gaat
    In mijn ogen zijn vollucht remmen een van de veiligste rem systemen

  • JanK

    Nog niet zo heel lang geleden had je bij vrachtwagens een aparte trailer(aanhanger)rem maar de heren trailerverhuurders hebben in Brussel zo flink gelobbyd dat ze dat hebben verboden omdat de huurders bij een afdaling vaak alleen de trailerremmen gebruikten om de eigen remmen te sparen.Verder heb ik nog nooit een landbouwtrekker gezien die is voorzien van een motorrem en en retarder.

  • agri2

    Een motorrem is bij Fendt gewoon een optie en waarschijnlijk bij de meeste andere merken ook.

  • pinkeltje

    Is bij de RDW ook al proefondervindelijk vastgesteld dat een trekkker met kipper echt remt als een tierelier. Enerzijds zitten daar remsystemen op die minstens zo zwaar zijn uitgevoerd als op vrachtwagens (is in principe dezelfde techniek, inclusief ABS) maar wat ook een rol speelt zijn de banden. De weerstand van landbouwbanden is door de combinatie van diameter, breedte en profiel, gecombineerd met een ook nog eens veel lagere bandenspanning veel groter dan van een vrachtwagenband. Je kunt remmen wat je wilt maar ook hier bepaalt de zwakste schakel de sterkte van de keten en dan is zo'n landbouwcombinatie een ijzersterke keten. Vervolgens rijdt in de praktijk een trekker met aanhanger in principe niet veel harder dan 40 tot 50 per uur. Een vrachtwagen al gauw tachtig. Overeenkomstig de wetten van de natuurkunde neemt de remweg kwadratisch toe met de snelheid.

  • ed12345

    Pinkeltje ik zit al lang aan de andere kant van de plas zodoende graag een beetje uitleg hoe zo'n remsysteem van een landbouw kieper werkt De vrachtwagen is bekend terrein voor mij bij de nieuwe is dat rondom schijfremmen op luchtdrukHier zal dat op nieuwe truck's in de toekomst wel verplicht worden aangezien de remweg korter is als bij trommels van de auto's wisten we dit al
    De snelheid moet je natuurlijk gelijk stellen als op je fiets redelijke remmen hebt sta je met zeg maar 15 km ook eerder stil als een gewone luxe auto met pakweg 85 km en je kan moeilijk zeggen dat een fiets net zo goede of betere remmen heeft dan een auto.

  • pinkeltje

    Het gaat om de vraag wie er gevaarlijker is in het verkeer wat betreft remcapaciteit een vrachtwagen of landbouwverkeer en dan doet een moderne trekker met aanhanger niet onder voor een vrachtwagen. Als we ervan uitgaan dat een vrachtwagen nooit sneller dan 50 rijdt wanneer deze een noodstop moet maken is er technisch gesproken ook niet snel sprake van een hachelijke situatie, dat zal duidelijk zijn. Wat betreft die remsystemen, dat is wat de techniek betreft inclusief ABS identiek aan dat van het vrachtverkeer. Komt ook bij dezelfde leveranciers vandaan. WABCO bijvoorbeeld. Grote kippers en aanverwante voertuigen hebben ook assen en vaak zelfs de hele ophanging uit de vrachtwagenwereld. Moet ook wel als je 50 tot 60 ton totaalgewicht op de weegbrug aftikt. Kippertjes met de zogenaamde landbouw assen zoals in de 70-er jaren veel zijn gebouwd zijn wat remmen betreft inderdaad vaak dubieus. Als het prima in orde is valt het nog wel mee maar het is vaak ook alleen maar zo gemaakt dat de boel wettelijk gedekt is. Maar dat materiaal kan inmiddels ook bijna naar het museum.

  • koeboertje

    Remcapaciteit bepaald niet de veiligheid, maar de persoon die het voertuig bestuurd is voor 99% de factor die de veiligheid in de hand heeft

  • puinhoop

    Pinkeltje, in de bergen is allen LUCHT veilig want dat schiet op de rem als er een leiding knapt, als er bij hydrauliek een leiding knapt lig je in het ravijn!!!!

  • pinkeltje

    Daar kun je hydraulisch op precies dezelfde manier een voorziening voor maken met een accumulator. Dat is op zich geen reden waarom alleen luchtgeremd goed zou kunnen zijn.

  • Mels

    Vollucht verplichten vanaf 40km/uur. Niks gelul met accumulator of weet ik wat. Geen lucht niet rijden zo simpel is dat. Er zijn veel teveel uitzonderingen en mitsen en maren voor landbouwverkeer in NL. Hoe eenvoudiger de regelgeving hoe simpeler te controleren. Iets wat ze in Duitsland goed begrepen hebben. Nog even wat over hoe en wat hier in west Canada. Hoe simpel wil je het hebben. Geen rem te bekennen :). Hoewel wij de kiepwagens voor de aardappeloogst uitgerust hebben met vollucht remmen. Je wil dat ook wel met een Fendt 50km en heuvelaf. Het waarom is erg eenvoudig. Men gaat er vanuit dat transport met trucks gedaan wordt. Machines hangen aan grote trekkers die die machines wel mannen en snel ga je daar niet mee.

  • pinkeltje

    Staat er ergens in de Duitse of welke wetgeving dan ook beschreven dat een aanhanger luchtgeremd moet zijn?

  • jakobisx

    geremd wel,niet bijzonder welke metode

  • Mels

    Pinkjeltje,Dat maakt toch ook niet uit. De aanhanger,alles wat je aan je trekhaak hangt dus, moet geremd zijn en nog mooier ze moeten ook werken volgens de Duitse wet. Het gaat in deze disscusie ook om wat beter werkt en het beste werkt vollucht.

  • pinkeltje

    Leg eens uit waarom lucht beter zou remmen?

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.