Mechanisatie

Nieuws 3572 x bekeken 9 reacties

Cumela test trekkerbumpers in praktijk

Nijkerk - Loonwerkersorganisatie Cumela gaat een nieuwe test doen met het gebruik van trekkerbumpers in de praktijk. De trekkerbumper is ontwikkeld om de verkeersveiligheid te verbeteren.

In 2012-2013 is al een praktijktest uitgevoerd met Peecon-bumpers bij elf Cumela-bedrijven. Deze eerste proef heeft allerlei verbeterpunten opgeleverd die verwerkt zijn in de ontwikkeling van nieuwe bumpers. In de nieuwe praktijktest worden vier verschillende modellen in de praktijk getoetst bij acht loonwerkbedrijven in Oost- en West-Nederland. Daarbij wordt vooral gekeken naar de praktische bruikbaarheid. De nieuwe proef loopt tot medio 2015.

De deelnemende fabrikanten zijn AGRIbumper uit Rijssen, Alasco Poppink uit Reutum, Peeters Landbouwmachines uit Etten-Leur en Tractor Bumper uit het Noord-Brabantse Alphen. Elk concept van de vier bumpers is anders. Zo is de Alasco-bumper de enige die zonder fronthef direct aan het chassis wordt gekoppeld. De adapters voor de koppeling verschillen per trekkermerk. De Peecon-bumper en de Tractorbumper worden in de fronthef gedragen en zijn met extra frontgewichten uit te rusten. Tractorbumper heeft een bak die zonder frontgewicht dienst doet als werkbak voor kettingen en dergelijke. De AGRIbumper wordt aan het frame van de fronthef bevestigd, waardoor de heflatten nog vrij zijn en er nog een werktuig aan kan worden gekoppeld.

Laatste reacties

  • De achterkrim

    Nu weer een trekkerbumper van hoeveel euro, elke keer weer wat anders, om geld uit de zak van de ondernemer te schudden.

  • loef

    Snelheid van trekkers terug naar 50 km uur lijkt me veiliger en toe laten op een weg en niet op een veredelde fietspad zoals op vele plaatsen het geval is..

  • pinkeltje

    Terug naar 50 km per uur? Het is al jarenlang wettelijk beperkt tot 25 per uur!

  • Danny Derynck

    snelheden van 50km op plaatsen die verantwoord zijn en rekening houdend
    met de last die getrokken word

  • ikkethuis

    als je maar 25 km per u mag rijden, kunnen ze beter aan de achterkant een bumper maken, want dat verwacht geen automobilist.

  • pinkeltje

    Dat is in Duitsland inderdaad ook verplicht (voor aanhangers). Is maar een kwestie van tijd en dan komt dat hier ook. Zodra we kentekens krijgen zal het volgende zijn dat er ook een kenteken en een verplichte keuring komt voor wat er achter de trekker hangt.

  • ed12345

    Danny Derynck
    Het moet bij de wet geregeld en gecontroleerd worden
    Je verstand gebruiken doen velen maar net zo veel doen alles wat niet streng verboden is met zware ongelukken als gevolg

  • farmerbn

    Ook de electrische fiets dan een bumper!

  • JanK

    Je zou ook op de sloperij een gebruikte vrachtwagenbumper kunnen halen en met een beetje handigheid kun er zo een trekkerbumper van maken.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.