Mechanisatie

Nieuws 8535 x bekeken 5 reactieslaatste update:18 jul 2014

Valtra stoot helft dealers af

Achterveld - Valtra heeft per 31 december 2014 alle dealerovereenkomsten opgezegd.

Een select aantal dealers mag daarna door onder nieuwe strikte voorwaarden en eisen. Nu zijn er 51 Valtra-dealers, dat moeten er zo'n 23 tot 25 worden. De dealers die geen nieuw contract aangeboden hebben gekregen, zijn vooral dealers die jaarlijks maar weinig trekkers verkochten. Maar er zitten ook enkele grotere dealers tussen, zoals Verburg in Waarder (Z.-H.), Mooren Machines in Roermond (L.), MCV Valthermond in Valthermond (Dr.) en Bemu in Marknesse (Fl.). Bemu is een verrassende naam, omdat dat bedrijf de afgelopen jaren één van de grootste Valtra-dealers in Nederland was.

De nieuwe dealerorganisatie is onderdeel van de grootschalige reorganisatie die de Mechan Group doorvoert onder de vlag van Agco. Zo zijn recent alle mensen van Valtra-importeur Agritech in Steenwijk (Ov.) ontslagen en zal de verkoop van Valtra voortaan geschieden door een nieuw team vanuit het nieuwe Agco-centre in Achterveld (U.).

Volgens Valtra-directeur Roeland Coopman is de reorganisatie van de interne en externe Valtra-organisatie hard maar noodzakelijk. Professionalisering van het dealernetwerk was nodig. Er waren nu te veel dealers die geen of te weinig focus hadden op het merk Valtra. Door met minder dealers per vestiging meer te verkopen gaat de winstgevendheid van dealers omhoog. Valtra hanteert diverse selectiecriteria of een dealer wel of niet door mag. Zo is onder andere gekeken naar verkoopaantallen, geografische spreiding in Nederland, rayongrootte en of dealers Valtra als tweede merk naast een niet Agco-merk er bij hadden.

De dealerreorganisatie die Valtra nu in Nederland doorvoert, heeft Agco elders in Europa ook al doorgevoerd. Zo is bijvoorbeeld in Zwitserland het aantal Valtradealers teruggebracht van 40 naar 8. De verkoop van Valtra zit daar nu in de lift.

Waarschijnlijk is de dealerreorganisatie van Valtra het voorland voor de andere Agco-merken Massey Ferguson en Fendt. Evenals Valtra verhuist ook MF-importeur Mechatrac binnenkort naar het nieuwe Agco-center in Achterveld. Of bij Fendt en MF ook een reorganisatie van het dealernetwerk op handen is, wil de Mechan Group niet zeggen.

Laatste reacties

  • agri2

    Nu de importeur er nog tussenuit.

  • joohoo

    Vind de nieuwe Fendt 1000 erg veel opeen MF lijken.

  • farmerbn

    En weg is de concurrentie. Bij verkoop nemen ze mischien niet een erg grote marge maar later op de onderdelen des te meer. Ben voorstander van; dat alle onderdelen samen aan een machine niet meer mogen kosten dan twee keer de prijs van een hele machine. Moett eigelijk in een wet geregeld worden. Nu wordt je teveel gepakt bij het vervangen van onderdelen en je bent gevangen door de fabrikant.

  • ed12345

    Farmerbn hangt erg af wat voor trekkermerk en welk model
    Hier in N America kun je voor de meest gangbare merken en modellen onderdelen kopen bij andere toeleveringsbedrijven b.v.A&I en zijn er nog enkele die zijn behoorlijk wat goedkoper dan de originele Nu de meeste merken geen eigen motor meer hebben wordt het iets gemakkelijker B.v. Versatile hier gebruikt heel veel standard onderdelen zoals ventielblokken en cylinders is gewoon overall te koop de transmissie is een gewone caterpillar die kun je overall laten repareren Maar je hebt gelijk bij onderdelen schrik je vaak van de prijs.bij sommige merken is het ook zo hoe ouder de trekker hoe duurder het onderdeel ,het is natuurlijk 'n manier om je over de streep te helpen voor een nieuwe Ik vond de overname van Valmet door Agco wel jammer daardoor zijn ze hier in Canada niet meer te koop maar ja hier is het een komen en gaan met de echte europese merken Renault , Same en oa Steyr en Vatra kwamen en gingen Deutz kwam ging en kwam terug en toen kwam Fendt maar is dat een blijver ?we zullen wel zien Landini is er al weer een behoorlijk tijdje en nu natuurlijk Mc Cormick Belarus wordt nu ook rechtstreeks geimporteerd af fabriek en dus onder eigen naam MTZ

  • deer123

    Jammer voor de Valtra Fans, je zal maar 50 jaar Volvo en valtra rijden , en in eens je dealer weg ? , dan ook geen trekker meer
    Dit ASO gedrag was ook bij John Deere , maar gelukkig de importeur Nagel er uit geknikkerd......

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.