Mechanisatie

Nieuws 14822 x bekeken 17 reacties

Fendt lanceert 500 pk-trekker

Duluth - Fendt lanceert een trekker die de 400 pk-grens doorbreekt, de 1.000-serie. De nieuwe 1.000-serie bestaat uit vier modellen, de 1038, 1042, 1046 en 1050 van 279 kW (380 pk) tot 377 kW (500 pk) volgens de ECE R24-standaard.

Krachtbron is een zescilinder 12,4 liter M.A.N.-motor, die voldoet aan de Tier IV-final emissie-eisen. Achter staat de Fendt op 2,35 meter hoge 900/65 R46 banden van Trelleborg. De trekker kan 60 kilometer per uur. De voorwielen zijn onafhankelijk van elkaar geveerd. De Fendt beschikt affabriek over een drukwisselsysteem, zodat op het veld de banden snel op lage druk kunnen worden gezet. Bijzonder is dat de trekker op 1,50 meter spoorbreedte is te zetten. Hierdoor is de trekker inzetbaar in rijencultuur gewassen zoals mais.

De cabine is dezelfde cabine als van de huidige 800- en 900-serie, al is die wel op enkele punten verbeterd. Zo is de deur 8,5 centimeter breder voor een makkelijkere instap. In het chromen Dieselross-embleem voorop op de motorkap is een kleine camera verstopt, zodat de chauffeur via het beeldscherm in de cabine ook zicht heeft op de fronthef.

Laatste reacties

  • somporn

    Groot ,groter,grootst.
    En toch komt de loonwerker nog voor onder de 100 euro per uur op uw bedrijf.
    Ra ra hoe kan dat?

  • farmerbn

    We moeten af van het ezelsbruggetje 1 pk voor 1000 gulden oftewel 500 euro. Wat is nu het prijsverschil voor een trekkerfabrikant tussen het produceren van een trekker van 150 pk of van 250 pk? Ze hebben bijna dezelfde banden, assen, cabine enz. Zolang we bereid zijn om linenair meer te betalen voor extra pk's dan vullen de tractorfabrikanten hun zakken. Fendt zelf zal niet twee keer zoveel betalen aan MAN voor een twee keer sterkere moter.

  • pinkeltje

    Het zal een beetje zijn als met de autoindustrie. Een grotere en luxere auto kost in de productie niet zo heel veel meer maar je kunt er wel meer voor vragen. Daar staat net als bij zware trekkers tegenover dat de aantallen ook veel kleiner zijn. Maar een prijs per pk als uitgangspunt is op zich marketingtechnisch wel te begrijpen. Het moet uit de lengte of uit de breedte dus ook de trekkerfabrikant moet de winst ergens vandaan halen. En waarom zouden ze een schaalvoordeel of een kostprijsvoordeel doorgeven aan de klant? Boeren en loonwerkers doen dat graag, een klein clubje fabrikanten is slim genoeg om te proberen de prijs er op te houden en zelf ook wat te verdienen. Een trekker van 500 pk die ook op 1,50m kan. Wie had dat 30 jaar geleden gedacht. Het einde van de kniktrekker?

  • Sjaak

    Misschien wel een revolutionaire ontwikkeling, het ontwikkelen van een 500pk trekker ( 4-wiel aangedreven!), maar kunnen deze pk's wel overgebracht worden op de grond...?
    Kortom, ik heb wel mijn twijfels over het te behalen effect...

  • pinkeltje

    Ieder vermogen is over te brengen op de grond. Als de combinatie van banden en gewicht maar goed is. Maar rondom dubbellucht zal voor grondbewerking al gauw onmisbaar zijn. Zowel voor draagkracht als voor trekkracht. Voor West Europa dus niet zo praktisch vanwege de breedte op de weg. Dan gaat de rupstrekker zeker een alternatief worden. Maar wellicht heeft Fendt er al rekening mee gehouden dat er ook rupsen onder kunnen.

  • l coumans

    Sjaak bij 20km uur in het veld en brede combinatie er achter krijg je ook deze Beer tam

  • ed12345

    Pinkeltje ik denk niet dat dit he einde van de kniktrekker wordt Ten eerste de prijs ik denk dat een kennis vorig jaar voor een nieuwe Versatile 450pk $220.000 betaalt heft ,was 60.000 giedkoper dan een vergelijkbare NH De gewone trekker heeftzonder extra gewichten grofweg een gewichtverdeling van 60% achter 40% voor als je gaat trekken wordt dat verschil nog groter daarvoor frontgewichten de Knikker is dat precies andersom 60% voor en 40% achter als je gaat trekken wordt dat 50% 50%
    Zeker de fendt is beter toegerust als een knikker maar hoe groter de werktuigen hoe vaker komt die gewoon aan de trekhaak

  • pinkeltje

    Dat klopt helemaal. Niettemin zien ze er bij Agco blijkbaar toch heil in. Ben benieuwd wat ze zich voorstellen van de klantenkring voor een 500 pk trekker volgens dit concept. Kon wel eens zijn dat voor Fendt een 500 pk trekker relatief goedkoop te maken is (per pk gerekend). Er zit immers veel op zo'n trekker dat eigenlijk identiek is aan de kleinere trekkers, zeker wat de elektronica betreft. Als je er dan meer voor kunt rekenen omdat er Fendt op staat kun je toch nog wat verdienen. En wie er geen heil in ziet maar wel Agco wil rijden kan natuurlijk een Challenger kiezen. Knik of op rupsen.

  • ed12345

    Pinkeltje ik weet de reden niet maar de knikker Challenger zie je hier niet, hier is het NH ,JD of Versatile waar prijswijs de laatste veel goedkoper is en volgens mij zeker zo goed ander groot voordeel de Versatile gebruikt heel veel standard onderdelen die gewoon in de handel te koop zijn De Challenger rups loopt hier wel en voldoen goed.De knik rups van Case had een buurman maar toch weer omgeruild voor een wielknik Case Hij vond het onderhoud (vervanging) van de rupsen te duur

  • pinkeltje

    We zullen het zien en beleven hoe het uitpakt. Ik denk niet dat Fendt met deze trekkers inzet op de thuismarkt van Versatile en zowiezo niet op de typische markten voor grote kniktrekkers. Maar waar we 30 jaar geleden nog meenden dat je boven 250 pk een kniktrekker nodig had om het vermogen over te kunnen brengen (bv destijd JD 8630, aanverwanten en Steigers en Versatile's en hun equivalenten die daar toen nog boven zaten) is dat mede door de veranderingen in de bandentechnologie inmiddels toch achterhaald. Anderzijds, 500 pk als conventionele trekker, kan er nog niet veel zinnige toepassingen voor bedenken anders dan waar we nu een kniktrekker voor gebruiken. En dan zal er voor trekkracht toch al gauw dubbellucht onder moeten. Op de aftakas heb je die pk's niet nodig en als dat al zou zijn ben ik benieuwd welke tussenas je dan op de stomp moet schuiven.

  • Sjaak

    Tja, ben ook geen techneut....., maar Fendt heeft een aantal jaren toch de trisix ontwikkeld, speciaal om deze hoeveelheid pk's op de grond over te kunnen brengen. Komen ze daar nu op terug...?

  • pinkeltje

    Dat lijkt me een gerechtvaardigde conclusie.

  • ed12345

    Fendt is op dit moment een aardig populair merk op de n.amerikaanse markt al heb ik wel het gevoel dat er vaak ook prestige meespeelt want (juist iedereen weet het )zijn behoorlijk wat duurder dan de hier gebruikelijke merken
    Ik verwacht dan ook dat de 500 pk's hier ook te zien gaan zijn .De 360 pk lopen er hier verschillende .Als je ergens komt waar ze een of meer Fendt's hebben wordt je dan ook bijna altijd direct op de hoogte gebracht .

  • christof conings

    allemaal goed en wel maar de traktorfabrikanten krijgen de huidige trekkers nog niet op peil , veel te veel storingen door allemaal gadgets die niet nodig zijn . Het is en blijft een machine om te werken en niet om te pronken al kan je dat in vele gevallen niet zeggen . Ik denk dat er velen open staan voor een simpelere trekker . En waarom moeten er zoveel pk zijn juist door alle normen voldoet een 250 pk niet meer de motor leverd gewoon niet voldoende omdat hij dicht geknepen wordt . Onzin deze dingen voor de traditionele landbouwer /loonwerker

  • pinkeltje

    Wereldwijd een markt van zo'n 5.000 stuks maar een markt die voorlopig nog niet kleiner wordt. En voor wie het niet nodig vindt of niet nodig heeft is er een heel eenvoudige oplossing. Niet kopen. En een trekker is behalve om mee te werken inderdaad ook iets om mee te pronken.

  • deer123

    Een trekker van 500 pk trekt per definitie niet 5 keer zoveel als een van 100 pk ( stel een trekker van 100 pk weegt 5 ton en heeft 600/65r38 band ) om de zelfde gewicht/trekkracht ratio te hebben zou deze 500 pk Fendt
    25 ton moeten wegen en achter banden moeten hebben van 300 cm breed per stuk ? , de uit 1966 323 International weegde 1900 kg met zijn 26 pk en 27 cm brede banden had al betere ratio dan de huidige trekker, kortom veel PK en geen overbrenging bij de nieuw Fendt

  • Mido

    @deer123 Het is een heel simpel reken sommetje die klopt!,als je de filmpjes op
    vastgereden e.d. ziet,dan zie je dat ook Fendt met 300+ pk met mais oogst e.d. gewoon de grond in gaan,met karren die vroeger ook achter andere trekkers hingen!het probleem van extra banden slijtage door het grote vermogen is bekend,los van de al fors hogere aanschaf prijzen van die banden!verhouding trekker/aanhanger qua gewicht is er 1,gewicht trekker/banden is er 1 en gewichtsverdeling is er 1,en soort banden diameter/slijtage en vergeet de sper niet,kijk de filmpjes maar na,hoe vaak dat gemist word.pk-s is heel mooi maar vaak zit het,net zoals merk namen helaas gewoon tussen de oren!

Laad alle reacties (13)

Of registreer je om te kunnen reageren.