Mechanisatie

Nieuws 1475 x bekeken 7 reacties

VVD: trekker mag harder met trekkerrijbewijs

De VVD is voorstander van invoering van een trekkerrijbewijs (T-rijbewijs) om de verkeersveiligheid te verbeteren. De invoering van een T-rijbewijs moet samengaan met een snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen zoals trekkers.

VVD-verkeerwoordvoerder Barbara Visser: "Op dit moment mag iedereen vanaf zestien jaar een landbouwvoertuig besturen. Voor 16 tot 18 jarigen geldt dat als ze dat beroepsmatig doen, een tractorcertificaat nodig is. Bij niet-beroepsmatig gebruik gelden er geen eisen en mag iedereen met die zware voertuigen gewoon de weg op. Het invoeren van een T-rijbewijs leidt ertoe dat het rare onderscheid tussen beroepsmatig of niet-beroepsmatig verdwijnt. Het is niet uit te leggen dat een zestienjarige met een voertuig zo groot als een vrachtwagen, zonder de aantoonbare geschiktheid, rijvaardigheid en kennis van het verkeer om en door dorpskernen dan wel steden mag rijden. Het T-rijbewijs zorgt ervoor dat de rijvaardigheidseisen voor alle bestuurders van landbouwvoertuigen gelijk wordt getrokken, van jong tot oud, van beroepsmatig tot niet-beroepsmatig."

Om de verkeersveiligheid verder te verhogen wil de VVD dat de invoering van een T-rijbewijs direct samengaat met een snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen. Visser: "Juist op wegen buiten de bebouwde kom, waar deze voertuigen veel rijden en de snelheidsverschillen met het overige verkeer groot zijn, kan een snelheidsverhoging zorgen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld omdat er dan veel minder vaak wordt ingehaald op die smalle provinciale wegen. Het is ook veel veiliger voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, als landbouwvoertuigen meer buiten de bebouwde kom rijden en op rondwegen zonder fietsers. Maar dat kan alleen als ook een snelheidsverhoging wordt doorgevoerd."

Nu wordt het toestaan van een snelheidsverhoging direct gekoppeld aan een verplichte kentekening voor landbouwvoertuigen. De VVD blijft echter tegen een kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Visser: "De kentekening van deze voertuigen brengt flinke lasten voor het bedrijfsleven met zich mee. Daarnaast is er geen enkel onderzoek dat de relatie tussen kentekenplicht en meer verkeersveiligheid aantoont".

Laatste reacties

  • pinkeltje

    Het is niet zo raar als de verkeerswoordvoerder denkt. Het huidige rijbewijs is namelijk helemaal geen rijbewijs maar een ontheffing op het arbeidsbesluit jeugdigen. T-rijbewijs is in deze tijd van certificeringsdrang en de zich snel verbreidende claimcultuur prima om jurisdisch gedekt te zijn en van een hoop onzinnig geleuter af te zijn. Voor de verkeersveiligheid gaat het effectief niks uitmaken. Zolang ze de trekkers maar gewoon toe blijven staan - rijbewijs of niet - om met een beetje behoorlijke snelheid te rijden. 40-50 per uur is heel wat veiliger dan 30.

  • Ties S

    tja...... alleen een plan van de VVD.... van die club is de laatste jaren van ieder idee en belofte niets maar dan ook helemaal niets terechtgekomen...

  • joohoo

    Zijn de wegen wel geschikt voor deze hoge snelheden plus de zware ladingen.De loonwerker heeft hier een prachtige transporttank , flinke trekker er voor--------totaalgewicht 78 ton????. Dus dit is wat de vvd wil!!!.

  • pinkeltje

    Dat je 40 per uur MAG rijden betekent niet dat je dat ook ten allen tijde MOET rijden. Hoezo 78 ton?

  • ed12345

    Pinkeltje vaak ben ik het met je zienswijze eens maar deze keer zie ik het toch anders zolang er geen verplichte jaarlijkse voertuig keuring ,aanhangers inbegrepen ,en een luchtdrukrem instalatie op aanhangers niet verplicht is ,zie ik snelheden boven de 35 niet raadzaam .Een lege moderne trekker heeft genoeg remvermogen ,maar het verhaal wordt wel anders met b.v. een zwaar werktuig in de hef dan kan ook de bestuurbaarheid behoorlijk minder worden ,het frontgewicht wordt niet altijd gebruikt b.v. een kopeg met zaaimachine wil je de voorwielen in het veld niet onnodig zwaar maken.Zolang een verplichte jaarlijkse keuring voor de zwaardere aanhangers niet verplicht is zullen niet overal de remmen ALTIJD in goed werkende staat zijn Hiermee wil ik niet perse op een jaarlijkse keuring aansturen zolang de gereden snelheden in het redelijke blijven

  • pinkeltje

    Benodigde last op de vooras en het toelaatbare totaalgewicht, oplegdruk etc zijn allemaal wettelijk geregeld. Daar gaat een keuring niks aan veranderen. Tenzij je de keuringen zo uitgebreid gaat maken dat je met alle mogelijke combinaties van trekker en werktuig waar je mee van plan bent om te gaan rijden ook op de keuring gaat verschijnen. Dat wordt nog druk op het keuringsstation! Waar het om gaat is hoe je er in de praktijk mee werkt en dat is een kwestie van gezond verstand. Ik zie overigens nog steeds niet in waarom een luchtdrukreminstallatie verplicht zou moeten zijn. Volgens mij gaat het om de remvertraging die gehaald moet worden en er staat nergens beschreven, ook niet in het voertuigreglement voor het snelverkeer dat die benodigde remvertraging verkregen moet worden door een bekrachting middels gecomprimeerde lucht. Maar okay, luchtdrukremsystemen zijn een uitstekende techniek om te remmen, hoewel het hydraulisch net zo goed kan, maar dat is verder een technische kwestie en de vraag wat het mag kosten.

  • ed12345

    Pinkeltje je wil me toch niet vertellen dat er ook maar EEN boer is die dat even uit gaat zitten fiegelen als b.v. de kopeg in de 3punt gehangen wordt of hij dan wettelijk ook frontgewichten moet gebruiken en hoeveel . Wat het remmen aangaat ,het is al weer ruim 40 jaar geleden dat ik aan het nl vrachtverkeer deel nam maar als ik me goed herinner moest het boven een bepaalt trein gewicht(GVW) het spul luchtgeremt zijn ,.Wat het probleem is dat de moderne trekker de remmen vaak onderhoudsvrij zijn maar dat zijn aanhangerremmen beslist niet ,dan wordt het de vraag wordt er daadwerkelijk regelmatig naar gekeken?Je hebt gelijk het is een kwestie van gezond verstand maar aangezien dat niet altijd wordt gebruikt dus voor de veiligheid van iedere wegebruiker moet de wet ook voorzien in de niet gebruikers van het verstand
    ,Wij hebben hier de beruchte scales met voertuigcontrole ,nou echt blij toe ,zeker ik heb ook wel eens 'n bekeuring gehad maar nooit voor het niet in orde zijn van voertuig .Tijdens het sneeuwvervoer heb ik het wel meegemaakt dat er op het stort 3 trucks niet meer naar buiten durfden ,gewaarschuwd door de CB voor controle 1 tandemasser had van de 6 remboosters er 3 kapot de andere 2 hadden ook rem gebreken , .Vertrouw nooit op het verstand gebruiken van iedereen

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.