MechanisatieNieuws

VVD: trekker mag harder met trekkerrijbewijs

De VVD is voorstander van invoering van een trekkerrijbewijs (T-rijbewijs) om de verkeersveiligheid te verbeteren. De invoering van een T-rijbewijs moet samengaan met een snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen zoals trekkers.

VVD-verkeerwoordvoerder Barbara Visser: “Op dit moment mag iedereen vanaf zestien jaar een landbouwvoertuig besturen. Voor 16 tot 18 jarigen geldt dat als ze dat beroepsmatig doen, een tractorcertificaat nodig is. Bij niet-beroepsmatig gebruik gelden er geen eisen en mag iedereen met die zware voertuigen gewoon de weg op. Het invoeren van een T-rijbewijs leidt ertoe dat het rare onderscheid tussen beroepsmatig of niet-beroepsmatig verdwijnt. Het is niet uit te leggen dat een zestienjarige met een voertuig zo groot als een vrachtwagen, zonder de aantoonbare geschiktheid, rijvaardigheid en kennis van het verkeer om en door dorpskernen dan wel steden mag rijden. Het T-rijbewijs zorgt ervoor dat de rijvaardigheidseisen voor alle bestuurders van landbouwvoertuigen gelijk wordt getrokken, van jong tot oud, van beroepsmatig tot niet-beroepsmatig.”

Om de verkeersveiligheid verder te verhogen wil de VVD dat de invoering van een T-rijbewijs direct samengaat met een snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen. Visser: “Juist op wegen buiten de bebouwde kom, waar deze voertuigen veel rijden en de snelheidsverschillen met het overige verkeer groot zijn, kan een snelheidsverhoging zorgen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld omdat er dan veel minder vaak wordt ingehaald op die smalle provinciale wegen. Het is ook veel veiliger voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, als landbouwvoertuigen meer buiten de bebouwde kom rijden en op rondwegen zonder fietsers. Maar dat kan alleen als ook een snelheidsverhoging wordt doorgevoerd.”

Nu wordt het toestaan van een snelheidsverhoging direct gekoppeld aan een verplichte kentekening voor landbouwvoertuigen. De VVD blijft echter tegen een kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Visser: “De kentekening van deze voertuigen brengt flinke lasten voor het bedrijfsleven met zich mee. Daarnaast is er geen enkel onderzoek dat de relatie tussen kentekenplicht en meer verkeersveiligheid aantoont”.

Beheer
WP Admin