Mechanisatie

Nieuws 1219 x bekeken 4 reacties

Kentekenplicht trekkers op zijn vroegst in 2017

Den Haag - De kentekenplicht voor trekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid wordt op zijn vroegst pas in 2017 ingevoerd. Dat heeft minister Schultz gisteren in Tweede Kamer gezegd. "Het heeft te maken met zorgvuldigheid van wetgeving", aldus Schultz tegenover de NOS.

Een jaar geleden riep de Tweede Kamer de minister op om de kentekenplicht in te voeren. Schultz was daar destijds zelf geen voorstander van. De Kamer wil echter de verplichting omdat de voertuigen dan beter kunnen worden gecontroleerd op verkeersveiligheid. Jaarlijks vallen gemiddeld zestien doden en komen honderd mensen in het ziekenhuis terecht door ongevallen met deze voertuigen.
PvdA-Kamerlid Kuiken, de initiatiefnemer, begrijpt niets van het oponthoud: "Het kenteken dient de veiligheid en is eerlijker voor alle weggebruikers. En het helpt de politie bij de handhaving. Het lijkt mij dat die wet wel eerder klaar kan zijn."
VVD, CDA en ook LTO Nederland zijn tegen de kentekens. "De boer is geen melkkoe. Legt u deze oproep toch naast u neer", vraagt CDA-Kamerlid De Rouwe aan de minister. Maar nu blijkt dat de kentekenverplichting in ieder geval nog jaren op zich zal laten wachten.
Uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid bleek dat de ongevallen grotendeels worden veroorzaakt door onveilige trekkers: de bestuurder heeft geen goed zicht, de trekkers zijn in het donker slecht te zien voor andere weggebruikers en ze zijn vaak te breed. De tweede oorzaak is bestuurdersfouten.

Laatste reacties

  • polsbroek

    Kan iemand mij uit leggen wat dit te maken heeft met verkeersveiligheid?

  • pinkeltje

    Een kenteken helpt enigszins voor de veiligheid op het moment dat je het gaat koppelen aan een verplichte keuring. En het is makkelijker boetes uitdelen. Bijvoorbeeld voor te hard rijden of rijden door rood. Per saldo zal het voor de sector een extra kostenpost opleveren, voor de hobbyist ook een partij kosten en vooral veel gedoe terwijl het aantal ongevallen er niet echt merkbaar minder om zal worden. Goede remmen, goede verlichting en een chauffeur met gezond verstand, dat is in grote lijnen wat je voor veilig verkeer nodig hebt. Voor de overheid wel heerlijk als de landbouwvoertuigen op kenteken komen, dat opent weer mogelijkheden tot allerlei heffingen en belastingen. Na de afschaffing van de rode diesel is dan het invoeren van wegenbelasting het volgende. Om te beginnen met een heel redelijk bedrag en dan jaarlijks een beetje verhogen.

  • ed12345

    Pinkeltje we hebben dat al eerder besproken ;Reken nooit op het gezonde verstand van andere weggebruikers als het op veiligheid aankomt,en goed ondehoud doet ook niet iedereen .
    Nu de trekkers 50km kunnen rijden zou het zo moeten zijn dat de technische dienst van de politie die , snelle trekkers kan aanhouden en inspecteren ook de aanhangers en dat ook werkelijk doet ,als er dan hier en daar bonnetjes vallen gaat men remmen stellen en eventueel voeringen en of trommels of schijven vervangen,daar heb je geen kenteken voor nodig.
    Er zij helaas nog altijd mensen op de weg die werken met het ;Kalf verdronken dan put dempen systeem werken

  • pinkeltje

    Maak je maar geen zorgen, ook nu wordt er volop geschreven als trekkers sneller dan 40 rijden. Wettelijk is 25 toegestaan. De mate waarin wordt geschreven is per regio wat verschillend. Deels afhankelijk van de prioriteiten van het korps en deels afhankelijk van de situatie. Het maakt ook verschil of je met 50 over de weg van Dronten naar Lelystad rijdt of met 35 per uur door een smal onoverzichtelijk straatje in een dorp.Uiteindelijk komen we toch uit op het gezonde verstand van mensen. Helaas ontbreekt het daar nog wel eens aan, maar daar gaan kentekens helaas niet veel aan veranderen.

Of registreer je om te kunnen reageren.