Mechanisatie

Nieuws 1346 x bekeken laatste update:6 jan 2015

Geert Peters (John Deere) over service

Doetinchem - Service was ooit iets wat 'erbij hoorde'. Tegenwoordig speelt het een sleutelrol in de relatie tussen dealer en klant. En dus sterk medebepalend voor de verkopen. Mister Service bij John Deere, Geert Peters, vertelt TREKKER bij zijn afscheid wat hij op dit punt zag veranderen in vijftig jaar tijd.

Achter de schermen is Geert Peters al sinds 1973 de centrale serviceman bij John Deere. Eerst vanuit importeur Louis Nagel, en later rechtstreeks bij John Deere Nederland - een halve eeuw dus. In die tijd ondersteunde hij dealers op technisch vlak. Nu is hij met pensioen. Peters blikt terug en zag de trekkermarkt compleet veranderen, en hiermee ook de servicebehoefte.

Het méést veranderd is volgens hem de professionalisering van de dealer. Kon die aanvankelijk met een hamer en een nijptang een heel eind komen, tegenwoordig heeft elke trekkerserie zijn specifieke sleutels. En waar vroeger de focus op de verkopen lag, staat nu service hoog in het vaandel. 24-uurs levering van onderdelen werd gewoon. Peters: "Nu vraagt de klant: wat zijn de exploitatiekosten? Hij wil een onderhoudscontract met daarin verrekend het onderhoud, onderdelen, de werkplaatsuren, verzekering."

In de toekomst ziet hij die service nog veel verder gaan. "Met het FarmSight-telemetriesysteem weet een werkplaats eerder dat een filter verstopt raakt, dan dat de klant op zijn trekker het merkt."

Lees meer over Geert Peters' visie op service en de realtie dealer-klant in de nieuwste editie van TREKKER, nummer 316 van januari 2015. Nog geen abonnee? Meld u aan op onze website!

Of registreer je om te kunnen reageren.