Mechanisatie

Nieuws 5232 x bekeken 6 reacties

Deutz-Fahr presenteert 9- en 11-serie tot 440 pk

Treviglio - Deutz-Fahr introduceert op de Agritechnica in november twee nieuwe series in de vermogens klasse van 270 tot 440 pk. Het betreft hier de serie 9, bestaande uit vier modellen van 270 tot 340 pk. En de nieuwe serie 11, bestaande uit drie modellen van 350, 400 en 440 pk. Beide series voldoen aan de Stage IV emissie-normen en komen respectievelijk in 2014 en 2015 op de markt.

Deutz-Fahr geeft nog geen foto's vrij, behalve enkele vage schetsen. Vandaar dat we hierbij één van de meest recente tekeningen gebruiken zoals Deutz-Fahr die al een tijdje op haar 440-pk-project site toont.

De serie 9 heeft een 7,8 liter DEUTZ-motor met SCR-katalysator (met AdBlue) en heeft een traploze ZF-Terramatic cvt met maximale snelheden van 50 of 60 km/u. In de geveerde vooras kan Deutz-Fahr optioneel schijfremmen plaatsen. De 9-serie cabine is er een van het type MaxiVision die qua bouw in vrijwel gelijk is aan die op de huidige 6- en 7-serie.

In de serie 11 ligt – opvallend –  geen Deutz, maar een 10,7 of 12,8 liter MTU-motor. De reden is simpel, motorfabrikant Deutz heeft geen motoren in dit hoge segment die in de landbouwtractoren passen. Volgens Deutz gaan deze motoren een koppel leveren tot 1.900 Newtonmeter (Nm). MTU valt onder de vlag van Mercedes-motoren en wordt in de landbouw onder andere toegepast in Claas, Krone en Fendt hakselaars. De transmissie is een traploze ZF Eccom 3.0 (net als in Claas Axion 900) met topsnelheden tot 60 km/u bij 1.700 motortoeren. De vooras is een onafhankelijk geveerde en gedeelde vooras van Dana. Achter passen banden onder de spatborden tot een hoogte van 2,30 meter zoals de nieuwe 900/65R46.

Meer details na de Agritechnica in november.

Laatste reacties

  • bluepowers

    Waaaaat? Geen Deutz in een Deutz. Er hoeft ook geen FPT Cursor in maar een Mukkecedes?!

  • abtje

    Wil je het er niet zo inwrijven aub?

  • bluepowers

    @abtje, geloof me ik vind het ook doodzonde. Toch heb ik nog ff gegoogled op de legendarische naam magirus deutz. Dit is volgens wikipedia in 1975 overgenomen door jawel iveco. Je zou kunnen zeggen dat er in elke FPT een beetje deutz DNA zit. Dus eigenlijk zou een FPT cursor helemaal zo gek nog niet zijn. Minder gek dan een Mercedes in ieder geval.

  • jordi 1455

    @bluepowers, Fiat motoren in Case IH trekkers had het vertrouwen van de Case IH klanten al flink geschaad, dat zou Deutz ook kunnen gebeuren als ze er fiat motoren in duwen.

  • Boertje22

    Had het vertrouwen geschaad inderdaad, had, verleden tijd. Nu willen ze niet meer anders, net als Claas.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.