Mechanisatie

Nieuws 6970 x bekeken 29 reacties

Modellenregen boerentrekkers bij John Deere

Op een persbijeenkomst in Berlijn introduceerde John Deere maar liefst 27 modellen verdeeld over 5 series in het vermogenssegment van 80 tot 120 pk.

Niet eerder had John Deere zo veel te bieden in het boerensegment. De modellen zijn terug te vinden in de nieuwe 4M-, 5E-,  5G-, 6MC- en 6RC-series. Bij elke typenummer staan de laatste drie cijfers voor het motorvermogen.

De 4M is de kleinste en meest eenvoudige vernieuwing met de typen 4049M en 4066M en heeft een eenvoudige 12V/12A-bak. Deze compacte landbouwtrekker met FPT-motor wordt gebouwd bij Carraro in Italië. De 5-serie wordt wat complex en bestaat nu uit de 5E-, 5G- en 5M-serie. De 5E staat het kortst bij de 4M, is iets groter dan de 4M, heeft een John Deere motor (2,9 of 4,5 liter)  en bestaat uit 5 typen, van de 5055E tot de 5095E.

De serie 5G bestaat uit 5 typen van 80, 90 en 100 pk, is nog steeds betrekkelijk eenvoudig met een 12V/12A- tot een 24V/24A-bak (met HiLo) en kent speciale (semi-)smalspoorversies waarbij de zogenoemde 5GH-typen met vier evengrote wielen verkocht worden voor een grote bodemvrijheid.

De 5M-serie (zie ook trekkertest) wordt uitgebreid met een nieuw topmodel, de 5115M (naast de 5075M, 5085M en 5100M) en krijgt stage IIIB-emissietechniek, een sterker hydraulisch systeem en een instelbare agressiviteit van de omkeerschakeling.

De 6MC en 6RC (typen 090, 100 en 110) zijn iets compacter dan de bestaande 6M en 6R waarbij de 6RC de meest luxe denkbare John Deere boerentrekker is met onder meer een vermogensboost, geveerde vooras, Isobus, kopakkermanagement en schakelautomatiek. Een CVT in dit kleine boerensegment levert John Deere voorlopig niet.

In de komende uitgaven van TREKKER en Boerderij kunt u meer details verwachten van de genoemde series.

Laatste reacties

  • Bison

    Word al net zo gek als in de auto wereld.
    27 modellen als 1 of 2 genoeg is.

  • stickie

    John Deere is wel heel snel met het vernieuwen van hun modellen las net ook dat de 7R alweer vernieuwd word ik heb de oude 7R bij in de buurt nog helemaal niet gezien.
    Alleen 1 8R en een paar 6R's

  • bankivahoen

    Het jaagt klanten weg als fabrikanten te snel vernieuwen , het risico dat men gaat wachten op nieuwe modellen heeft al fabrikanten in het nauw gebracht. Je oude model zakt sneller in waarde als er te snel weer een nieuwe komt.

  • willemvanderzwaan

    De meeste vernieuwende series hebben simpelweg te maken met de steeds veranderende emissie eisen.
    Iets waar geen klant, maar ook geen fabrikant op zit te wachten, maar toch

  • Francky

    Iedereen die een nieuwe trekker wil kopen, kan precies kiezen wat hij wil, lijkt me niet zoveel op tegen, je kunt natuurlijk ook dagen puzzelen over de gewenste uitvoering en er dan maanden op wachten.

  • bluepowers

    Sorry maar ik kan het niet laten. Vanaf heden verkrijgbaar een JD waar de motor wel betrouwbaar van is. Wat zullen die magazijnen een stuk leger zijn zonder al die koppakkingen, turbo's etc.
    'Deze compacte landbouwtrekker met FPT-motor wordt gebouwd bij Carraro in Italië'
    Ga zo door JD!

  • Boertje22

    Inderdaad bluepowers, Claas zag het al dat er niks boven een Fiat-motor gaat, maar John Deere laat zich hier wel erg kennen.

  • Bison

    Belarus bekijkt het wat beter. Die hebben het motto 'don't fix what works' en gebruiken dezelfde powertrain in veschillende modellen voor vele jaren. Alleen een paar cosmetische verschillen.
    Bijdehante kwiebers die russen.lol

  • ed12345

    Bison je zou de nieuwe belarussen moeten zien de echte groten lijken niet slecht in ieder geval heb ze gezien in hannover 4 jaar terug daar was ook hun diesel electrisch trekker van 300pk maar met een deutz of Detroit motor naar keuze he system werkt net als een diesel locomotief van de spoorwegen

  • ed12345

    Het enige dat ik van JD motoren kan zeggen het vaak ontkende maar nog steeds bestaande liefdesverhuoding met dieselolie ofschoon mijn Magnum er ook niet vies van is

  • agratax2

    ed12345. De nieuwe Belarus (MTZ) wordt vervaardigd uit westerse onderdelen. Dit maakt hem dan ook een stuk duurder en beter dan oude Belarus met hoekige motorkap. Maar veel gebruikers klagen nog steeds over kwaliteit en ondeerdelen voorziening.

    Vergis je niet de Terrion is geen Belarus (MTZ) maar een 100 % Russische trekker samen gesteld uit hoofdzakelijk Westerse onderdelen. De prijs is er daan ook nagenoeg gelijk aan Valtra.

  • Bison

    Belarus is bij mij in de buurt geen gewilde trekker, buiten de 2 pruttelpotten die ik heb zie ik er nooit een. Er is nog maar 1 dealer over hier in het noorden
    en die zit 200 km verderop.Ik ben ook niet op de hoogte van wat belarus tegenwoordig mee op de markt komt want hier zie je ze niet.
    Het is of groen of rood wat hier rondrijd.
    Belarus is ook hier het zwarte schaap onder de trekkers.

  • Uri

    Zonde dat ze die FPT-troep in gaan bouwen terwijl ze zelf super motoren bouwen.
    Rij zelf 5JD's en al zeker 30jr het merk, en nog nooit een sleutel op motor of transmissie geweest, terwijl er 2 ruim boven de 10000uur staan. Ook het dieselverbruik begrijp ik niet. Zet het eens af tegen de prestaties die geleverd worden en ze zijn gewoon zuinig. Tis hier in de buurt overduidelijk, waar een ander merk stopt, gaat een Deere door.

  • Bison

    John deeres gaan ook kapot net als elk ander merk, ga maar eens bij de dealers in de werkplaats kijken.
    Al mijn buren hebben JD ik heb ze allemaal in mijn werkplaats gehad voor het een of ander.
    Alleen de nieuwste niet,...die zijn nog onder garantie.ha
    de motors gaan wel lang mee moet ik zeggen.

  • jan10

    Ik ben ze in ieder geval spuugzat aan het worden ,ik repareer er nogal eens wat aan terwijl er max 6000 uurtjes op staan.
    In mijn beleving zijn ze beslist niet beter dan een ander merk!!
    Die oudere modellen leken mij wel beter, maar ja dan heb je weer met een SG2 cabine te maken waar je niet in of uit kan (als je iets groter dan gemiddeld bent).
    Torretjes zijn wel goed ,als ik nog eens een andere nodig ben kies ik denk ik wel voor een FPT troep, simpeler ,goedkoper , niet minder sterk maar wel zeker zo betrouwbaar.

  • deer123

    John Deere , ga niet te snel.. en te nieuw.
    In de USA worden momenteel record prijzen betaald op veilingen voor 40 , 50 en 55 serie trekkers omdat men het nieuwe ( plastic )spuugzat is, dat geld ook voor andere merken als CaseIH en NewHolland

    Ik koop vandaag de dag ook liever een nieuwe 7700 of 7800 , dan een
    7RQWERTY

    In verleden ook Case gereden, wat een troep zeg, we hadden nooit over moeten stappen van IH 1055 en 1455,. naar Caseih

    ..International 1455 slechts 18 jaar........ in productie geweest
    enkele veranderingen van cockpit cabine naar XL , 30 naar 40 kmh
    en nog enkele optische kenmerken ......
    gebruikt niet te betalen als ze te koop zijn , dat zegt genoeg MAAR EEN NIEUWE 1455 IS NOOIT WEG





  • Boertje22

    Er zijn hier die zichzelf aardig belachelijk aan het maken zijn. Als er iets nooit slecht is geweest is het een Fiat-motor. Het is niet voor niks dat Claas DeerePruttelSystem (DPS) links laat liggen en voor FiatPowerTrain kiest in alle nieuwe modellen.

  • ed12345

    Agratax ikheb toen de Terrion goed bekeken leek me goed gebouwd met een bediening die me vrij eenvoudig leek maar zoals je zegt ZF en ikngeloof Deutz
    motoren en Bosch electisch en hyrdaulik system maar zoals je zegt prijs dicht bij west gebouwd spul

  • jordi 1455

    Doe mij maar een case inter met XL cabine of een luchtgekoelde SAME uit de jaren 70 en 80. Als de 1455XL weer opnieuw in productie komt en wat euveltjes verhelpen en de serie naar boven uitbreiden dan zullen ze het gegarandeerd goed doen.

  • agropak

    Jordi een luchtgekoelde motor van een same? Hoeveel wil je er hebben we hebben ze hier in kazachstan bij bosjes liggen allemaal vast gelopen. Neem dan maar gewoon een belarus motor

  • jordi 1455

    @Agropak in kazachstan plegen ze amper onderhoud.
    welke typen heb je dan in de bosjes liggen?

  • agropak

    Jordi, alle 6 cilinder motoren. Dit zijn allemaal trekkers die ooit eens door cebeco in allerlei projecten geleverd zijn. Grootste reden voor dit kachelhout is dat de koelvinnen vol met stof gaan zitten, heeft weinig met onderhoud temaken maar meer met de omstandigheden, zeer warm klimaat 30 graden en meer en overvloedig stoffige omstandigheden. Hierbij passen geen lucht gekoelde motoren. Zelfde probleem heb ik trouwens met een van mijn eigen deutz agrotron 150 veel te weinig koeling cap, en deze trekker wordt wel onderhouden, als je daarnaast onze ouwe trouwe jd 81/8200 serie zet is koeling bij deze trekkers geen probleem

  • jordi 1455

    @agropak, de zescilinders dat waren mooie trekkers, hoop er ooit nog een paar te kunnen kopen.

  • agropak

    Jordi als je er een paar wil hebben neemndan maar eens contact met me op
    www.agropak.nl

  • ed12345

    Agropak wordt leuk dat wordt handel de andere kant uit Wij hebben het er wel eens over gehad samen zoals je zei door de grote hoogte boven de zeespiegel dus eilere lucht zal ook niet helpen Sprak een loonwerker uit Belgie die 15 deutzen heeft en er mee in z'n schik heeft ook Fendt maar vanwege de prijs maar 'n paar maar overall zijn de eisen anders b.v. in west Canada hadden de grote knikkers soms problemen met de koeling doordat ze soms een uurdezelfde kant uit met de wind achter hard werkte

  • Ties S

    een FPT motor........ hoever kun je als JD zakken......... als je eigen modellen uit Z-Amerika niet meer aan de milieu eisen voldoen... en het niet uit kan om voor een beperkt aantal tractoren een eigen motor te ontwikkelen... dan maar geen trekkers in dat segment maar nooit een trekker met een FPT...

    International is ooit kapot gegaan aan een enorme aantal modellen in dezelfde pk klasse, en het te veel produceren op voorraad..... nu zal dat laatste bij JD wel mee vallen..... maar in de 60 - 100 pk klasse meer modellen dan vingers op 2 handen..... waar allemaal service en onderdelen voorzieningen voor voorhanden moet zijn..... en je ziet als klant door de bomen het bos niet meer..... aan de andere kant van de oceaan droomt een gigantisch grote mega industriëel om de nr één van de wereld voorbij te streven....... de lachers (JD) kan het deksel wel eens lelijk op de neus krijgen.... wat Kubota gaat doen... de tijd zal het leren.... maar de kaarten in Trekkerland kunnen over 10 jaar wel eens heel anders liggen dan menigeen nu denkt........

  • kirsten

    N fiat in een jd.... Hoe laag kan je zakken...dan maak je der beter gene,terwijl ze super motoren bouwen.Tis toch komisch als men hier zegt dat de jd werkplaats altijd vol staat.. K nodig jullie uit om hier in de buurt naar de fendt en new Holland ateliers te komen kijken...

  • eko boer

    als de werkplaats leeg staat is het een teken dat het een slechte dealer is

  • pascalsliepen

    john deere trekt al jaren trekkers uit de carraro fabriek lag alleen eigen motor claas en mf smalspoor komen ook uit carraro fabriek

Laad alle reacties (25)

Of registreer je om te kunnen reageren.