Mechanisatie

Nieuws 4531 x bekeken 18 reacties

AdBlue in nieuwe 7R- en 8R-series

Met de introductie van de nieuwe 7R en 8R series maakte John Deere tegelijk officieel bekend dat ze alsnog een SCR-katalysator (die AdBlue verbruikt) gaat toepassen om aan de strengste emissie-eis Stage IV te kunnen voldoen.

Maar er iets bijzonders aan de hand. Er is namelijk een onderscheid tussen de Amerikaanse markt en de Europese.

In de Amerikaanse markt gaat John Deere vanaf 2014 de 7R en 8R in de nieuwe versie uitleveren met de SCR-katalysator. In Europa maakt John Deere gebruik van de zogenoemde ‘Flexi’-regeling waardoor John Deere de introductie van de Stage IV-trekkers mag uitstellen. Een escape dus. Concreet: John Deere vernieuwt de series wél in 2014, maar gebruikt hiervoor alleen in Europa nog de oude emissietechniek. Wanneer de SCR-modellen wél komen, hangt van de voorraad oude motoren. Waarschijnlijk ergens in 2015.

De nieuwe 7R bestaat uit zes typen van de 7210R tot de 7310 R. Laatste is een nieuw vlaggenschip met een maximaal vermogen van 340 pk met boost. De nieuwe 8R omvat 5 typen van de 8270R tot de 8370R, waarbij de laatstgenoemde eveneens een nieuwe topmodel is, met maximaal 405 pk. De nieuwe 7R en 8R krijgen verder o.a. een opgefriste cabine met nieuwe terminal, een E23 transmissie (23V/11A), hogere banden (tot 2,15 meter) en een optionele iPad-houder.

Laatste reacties

  • erpelteler

    oei oei, kommer en kwel, wat moeten de John Deere marketing mensen nu gaan verzinnen om de andere merken af te kraken? AdBlue was toch nergens voor nodig. Tsja, of je nu Adblue rijd en veel minder diesel stookt (met blauwe dop, moeten John Deere chauffeurs toch ook wel uit elkaar kunnen houden) of uitlaatgassen opnieuw verbranden (duh) en dan in een filter van olievat formaat het roet er weer uit haalt, als het tenminste werkt, ik weet niet wat beter is hoor. Ik moet alleen wel lachen om alle propaganda die ze de afgelopen jaren de media ingeslingerd hebben en nu zelf er ook aan moeten....

  • ed12345

    erepelteler het doet me denken aan de jaren voordat John deere met de axial combine uitkwam ,Dat was ook nergens voor nodig ,te veel vermogen bla bla bla Ik denk dat er in Desmoins alleen nog maar axials gebouwd worden

  • jan10

    Nu hun GPS systeem nog eens veranderen ,dan word het misschien ooit nog eens wat.

  • Boertje22

    Wat je zegt erpelteler, hier kun je ze gewoon keihard om uitlachen.

  • sjonnie82

    Heerlijk al die volwassen mensen....

  • H93

    @sjonnie82: Inderdaad heerlijk. Ze maken zichzelf belachelijk. Wand John Deere heeft in 2011 al bekend gemaakt ook in 2014 op Ad Blue over te stappen omdat het neit anders kan. John Deere heeft nooit gezegd dat ze altijd zonder Ad Blue zouden kunnen, en die reclamecampanges met ''Alleen Diesel'' zijn helemaal niet stom of ondoordacht, JD doet het nog steeds zonder Ad Blue, terwijl Fendt en al die andere merken, op een deel van de Claas trekkers na het met Ad Blue moeten doen.

    En JD flikt het maar weer om ook in 2014 nog trekkers onder Ad Blue te kunnen leveren!

  • H93

    Excuses, ik bedoel natuurlijk ''En JD flikt het maar weer om ook in 2014 nog trekkers zonder Ad Blue te kunnen leveren!''

  • erpelteler

    Haha, nog een paar mensen die van de John Deere mafia zijn! Als JD al toegaf ad blue te moeten gebruiken stond dat zonder meer in de (zeer) kleine lettertjes en hier in N-Amerika is er met geen woord over gerept dat dat zo zou zijn. En de reden dat ze in 2014 nog zonder adblue kunnen leveren is omdat ze zoveel Carbon Credits kopen dat ze nog met oude motoren toe kunnen. En wie o wie betaald uiteindelijk die Carbon Credits denk je?

  • Jan Zonderland

    Dus totdat de oude voorrad motoren op is leveren ze in Europa nog het oude systeem.
    Ik heb gehoord dat ze binnen een paar jaar ook alles in andere kleuren gaan spuiten omdat de groene en gele verf dan op is....................

  • bluepowers

    @Jan, dat heb ik ook gehoord. Uit hele betrouwbare bron komt zelfs kubota oranje naar boven.

  • kirsten

    Hopelijk hebben ze bij jd genoeg verstand en laten ze die spleetogen met hun fikken van hun edel merk afblijven!!

  • eppenzolder

    Edel merk ????

  • kirsten

    Edel, zoals Ferrari of Porsche, n merk met historie. En met excuses t zijn Japanners. Respect voor iedereen.

  • Mels

    kan mij het toch schelen,ik rij er lekker mee hoor,ieder het zijne en ik het mijne......

  • Bison

    Ik gebruik ook een additive in mijn trekkers,..verlopen olie in de diesel.lol

  • ed12345

    Bison heb ik ook geprobeerd sommige motoren worden er zuiniger door andere maakt het niets uit ook 2 tact olie is geprobeerd ,mijn caterpillars maakt het niets uit de cummins werd er zuiniger van

  • Bison

    Er zit meer energie in olie dan in diesel ed 12345.
    maar zuiniger of niet, je hoeft minder diesel te kopen,,de verlopen olie is toch al betaald

  • Mels

    En als je dit in Nederland doet hoef je het niet af te voeren tegen de geldende tarieven ofschoon je voor grotere hoeveelheden geld toe krijgt. Ze maken er scheepsbrandstof van heb ik wel es gehoord. Hoe zit het met de filters als je dit doet of gooit die belslazarus het per theelepel in de cilinders? Dan raakt er niks verstopt.....

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.