Mechanisatie

Nieuws 3163 x bekeken 8 reacties

Geen Europese APK-plicht trekkers

Brussel – Het Europees Parlement (EP) is tegen een verplichte APK-keuring voor trekkers. Weliswaar stemde een meerderheid dinsdag in met strengere regels voor motorvoertuigen, maar voor trekkers die alleen voor landbouwdoeleinden worden gebruikt geldt een uitzondering.

Toch is het nog niet helemaal zeker of de agrarische sector gevrijwaard blijft van nieuwe verplichtingen op dit terrein. Na de zomer beginnen de onderhandelingen tussen het EP en de 28 EU-lidstaten over de plannen; dat kan nog leiden tot wijzigingen. Als de twee partijen op tijd een akkoord kunnen sluiten, gaan de nieuwe regels waarschijnlijk in 2016 in.

Onduidelijk is nog in hoeverre trekkers van loonwerkers onder de APK-plicht vallen. Voor ‘commercieel vervoer’ op de openbare weg geldt de verplichte keuring namelijk wel. Cumela kon dinsdag geen uitsluitsel geven. CDA-europarlementariër Corien Wortmann zegt in een reactie blij te zijn dat er voor boeren een uitzondering wordt gemaakt en verwacht dat dit ook voor loonbedrijven geldt. LTO hoopt dat het hele voorstel voor wat betreft trekkers van tafel gaat.

Laatste reacties

  • WTR

    Laat je niet blij maken met een dode mus, is uitstel van executie. Minder politici en ambtenaren zou een zegen zijn voor Europa en Nederland.

  • trekker123

    Kan Nederland niet alvast wat op de zaken vooruitlopen. Dan hebben we alvast een voorsprong op de rest als het Europese wetgeving wordt....

    Commercieel vervoer. Wat een gezever. Is een boer die zijn producten vervoerd dan niet commercieel bezig?

  • fendtfavorit4s

    en wat word verstaan onder commercieel val ik daar ook onder met mijn oldtimer als ik naar of van een Oldtimer show kom

  • j.verstraten1

    commercieel is vervoer voor derden, nogal simpel toch?

  • gjcamps

    Trekker123, we kunnen hier niet mee voorop lopen, we lopen al jaren achter. In duitsland heeft men al meer dan 50 jaar een kenteken en TUV voor trekkers.

  • Mels

    En ook daar gebeuren ongelukken.....

  • MKRouveen

    Een APK-plicht helpt niet tegen het aantal ongelukken; die zijn (vrijwel) nooit te wijten aan een technisch mankement.

    In Duitsland heb ik er niks over gehoord dan geklaag, het helpt niks en in sommige gevallen moet je 3 kwartier rijden tot je bij het LMB bent. Deutsche grundlichkeit is een nobel streven maar voegt hier niks aan toe.

  • JanK

    APK of niet je hebt als eigenaar en als bestuurder de verantwoording over de technische staat van je trekker en hetgeen dat erachter hangt en de lading die je vervoert dus zorg dat je het zaakje goed in orde hebt en dat de lading goed vast is gezet dat scheelt een bult ellende.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.