Mechanisatie

Nieuws 6822 x bekeken 4 reactieslaatste update:3 apr 2013

Speciale combine van TU Dresden

Dresden - Aan de Technische Universiteit Dresden in Duitsland is een combine met twee cabines, twee assen en telescopische lospijp ontworpen. Student Christoph Philipp Schreiber doopte de combine ‘Venum’. Schreiber heeft een combine uitgedacht die maximale capaciteit combineert met compactheid voor transport in West-Europa.

Het maaibord is 18 meter breed. De lospijp is telescopisch tot 11 meter uit te schuiven om te kunnen lossen naast het maaibord. Het eerste deel van de pijp heeft een vijzel en in het tweede deel van de pijp verplaatst luchtdruk het graan. De vijzel is immers niet uitschuifbaar.

Dubbele cabine
Er is een tandem-onderstel in plaats van rupsen om het gewicht te dragen en twee flinke hydride dorsrotors. Voor transport hangt een tweede cabine achterop. ‘Achteruit’ rijdend heeft de combine zo voorwielbesturing op de weg wat makkelijker stuurt. Bij het dorsen draait de cabine achterop wat omhoog om ruimte te maken voor de stroverdeler. Het brede maaibord hoeft niet afgekoppeld te worden. Deze vouwt zich in twee delen achter de combine op, transportwielen klappen uit en het maaibord rijdt alsof hij op een normale aanhanger staat, achter de combine aan. Door het opvouwen blijft de totale lengte van de combinatie toch binnen de wettelijke maximaal toegestane voertuiglengte van 18 meter. Aangekomen in het veld is na uitklappen van het maaibord direct aan de slag te gaan.

Speciale combine van TU Dresden Speciale combine van TU Dresden Speciale combine van TU Dresden

Laatste reacties

  • agratax2

    het bericht komt wel heel erg dicht bij 1 april in de openbaarheid. Maar even wel een leuk staaltje van uit de box denken.

  • av

    mooi.

  • agri2

    Die cabine voor op de akker kan er wel af, zo'n machine rijdt in de toekomst zonder chauffeur over het perceel.

  • V.O.F. Westtrack

    Rien
    Leuk idee, als je cabine in hoogte kunt verplaatsen kan dat ook van voor naar achter, dus een tweede cabine lijkt me in het ontwerp overbodig. Ik zou meer energie investeren in de ontwikkeling van een onderstel op ruponderstel i.p.v. banden. Een bunker van 20 tot 25 ton lijkt me hier noodzakelijk? ga zo door.

Of registreer je om te kunnen reageren.