Mechanisatie

Nieuws 21646 x bekeken 22 reacties

Eerste foto's zware Fendt duiken op

Er gaan al langer geruchten de wereld door over een nieuwe zware Fendt. Tot nu toe ontbraken foto's, maar nu duiken op internet de eerste foto's op. Deze foto is naar verluidt gemaakt in Hongarije. Een oplettende lezer zag hem voorbij komen op Facebook.

Over de trekker is verder nog weinig bekend, maar Agco-topman Richenhagen heeft al eens wat gezegd over een project X1000. Die trekker zou best eens een Agco Power (Sisu) motor kunnen hebben en van de ML400 transmissie zijn voorzien. Deze transmissie kan tot 600  pk overbrengen. Trelleborg heeft de banden al klaar voor de zware trekkers, met 46 inch velgdiameter. Tot nu toe heeft Fendt zich niet uitgelaten over een introductiedatum en bij het al aangekondigde nieuws voor de komende Agritechnica ontbrak de zware trekker.

 

Update 29 oktober 2013:
Van deze trekker is ook een video verschenen. Dit filmpje is gemaakt tijdens een persconferentie begin oktober 2013 in Marktoberdorf (Dld.). Fendt wilde daar niks zeggen over dit project en de trekker zat ook niet in de officiële presentatie. Echter hij reed "per ongeluk" even over het terrein.

Foto

  • Eerste foto's zware Fendt duiken op
  • Eerste foto's zware Fendt duiken op

Laatste reacties

  • Flyinghollander

    Lijkt wat meer richting JD te gaan...

  • Flyinghollander

  • Bison

    Goeie trekker voor een jager,...alleen de velgen nog ff camoefleren:-)

    Dat onderste opstapje zal ook wel niet te lang leven.

  • Jan Zonderland

    Lijkt i.d.d wel erg op een in Fendtgroen gespoten J.D.

  • H93

    Staat ook een foto van op Tractorfan. Dat de trekker aan het werk is op het land.

    Ook andere nieuwe Fendt series met de nieuwe emissie eisen voor volgend jaar zijn daar al voorbij gekomen.

  • info104

    Wanneer een trekker van 200 pk ongeveer 7000kg weegt , dan weegt een trekker van 600 pk 21000 kg om de pk/ gewicht verhouding erin te houden. Zo zal de standaard er ook met 3 wielen per kant aan moeten worden gemonteerd net als bij de John Deere, nu vraag ik me af waar we in Ned. er 2000 uur per jaar productief mee kunnen werken en ook die pk s kunnen benutten, ik ben bang van nergens anders dan in landen met hele grote percelen en brede wegen, alles wat in Ned rijd boven de 250 pk is 90% imago en niet benut baar, dus staar je niet blind en aap je buurman niet na.

  • a.brosens

    o.a. aan info104: Ga niet voorbij aan de wensen om vermogen op werktuigen te krijgen. M.a.w. niet alle motor-pk's zijn nodig als trekkracht. In de (nabije) toekomst gaan de werktuigen veel vermogen tot zich nemen: via PTO, hydraulisch (LS) of natuurlijk elektrische kW's!
    Dus bijvoorbeeld een grote zaaimachine: natuurlijk x kW nodig voor trekkracht, blowervermogen, hydraulische cilinders, maar eventueel ook hulpaandrijving.
    Dus stel zo'n trekker heeft een motorblok van 550 pk, is wellicht 300-400 pk op de grond in de meeste gevallen voldoende als daarbij PTO vermogen (1000 of 1300 rpm), 700V elektrisch en 200 ltr./min 200 (á 300 bar!) beschikbaar is!
    Ben benieuwd wat in deze 'tractor' allemaal in zit! En óf ze m laten zien in Hannover. 't Kan zijn dat ze er mee wachten, maar als de wereld 'm nu al ziet via deze foto's dan zullen ze de vragen moeten beantwoorden :)

  • Boer NL

    Mooie grote trekker maar mag wel een ander kleurtje krijgen.
    En in Nederland kan je hem toch niet gebruiken want een fendt 939 vario
    is ook soms gewoon al te groot en te zwaar hier op het veen maar het kan wel
    op de kleigronden en het is ook meer een transport trekker de 939 vario.
    Mooi maar in Nederland!

  • Gerjo-Kompier1

    Heeft iemand nog wat van de Tri-six gehoord? Project in de ijskast gezet? Leek mij ook geen praktische trekker. Dat vraag ik mij ook af van de huidige series boven 300 pk. Ze zijn naar mijn mening landbouwkundig niet geschikt voor verdichtingsgevoelige gronden: simpelweg te zwaar! In het Groene Hart zie je dergelijke giganten dan ook meestal voor een dumper of trailer staan. Maar dat is toch zonde van alle ingebouwde techniek dat niet gebruikt wordt???

    Fendt doet er verstandiger aan de oude 300 serie, eventueel iets aangepast, weer in productie te nemen. Simpel schakelbakkie: eenvoudig en zuinig in brandstofgebruik! Fendt is destijds niet voor niets met die serie groot geworden.

  • info36

    Geen trekker voor opa, die kan die klim niet meer maken.

  • Demeter Griend

    Lekker zonder rijbewijs raggen.

  • BO(skabout)ER

    @Gerjo-kompier1
    De nieuwe 300 serie is ook een mooi trekkertje!

  • agropak

    Info 36, dit is het proto type, de seriematig gebouwde krijgen straks een lift voor opa haha

  • Mark Klaver

    De steekas lijkt ook JD geel ;-)

  • W Geverink

    Melkveehouders kunnen een set banden besparen als de voerwagen in de driepunt hefinrichting kan hangen.

  • Flyinghollander

    Gerjo voor ons in de CIS landen is het wel te gebruiken

  • a.brosens

    Een mooi voorbeeldje van elektrisch vermogen van trekkermotor naar (hulp-)rijaandrijving: http://www.youtube.com/watch?v=VC3rk1_G9wg . Nu de generator nog integreren (kwestie van tijd natuurlijk :-) ).

  • m.en.mh.miedema

    Ik denk dat ik oud wordt, vind die 'ronde en gestroomlijnde' vormgeving van een aantal recent uitgebrachte trekkerseries steeds lelijker. Jammer is het inderdaad dat Fendt geen eenvoudige 'boerentrekkers' meer maakt, niet iedereen heeft hightech nodig.

  • koestal

    Fendt wordt nooit een kerel !

  • koestal

    niet gemaakt voor een klein bedrijf

  • joohoo

    Mijn loonwerker mag niet boven de 8 ton per as komen.Vol of leeg maakt niks uit, evenals het type band.Zit op zand en klei.

  • ed12345

    Jeroen ik weet niet hoe het bij jouw is maar hier vooral in west Canada rijdt iedereen gewoon met de 35 of 40 voets maaibord aan de combine of swather over de weg ,hier in oost Canada ligt er beetje aan hoe ver je moet maar 20 voet (6mtr) toch zo'n beetje de limiet om over de weg te gaan

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.