Mechanisatie

Nieuws 12716 x bekeken 5 reacties

Amerikaan bouwt mega-bunkercombine

Ben Dillon, een Amerikaanse akkerbouwer, verbouwde een combine en een overlaadwagen tot een geheel. Resultaat: een knikgestuurde combine met mega-bunker.

Het idee komt niet uit de lucht vallen. Dillon is al sinds 1997 bezig met het ontwikkelen van verschillende prototypes en registreerde tot heden al 28 patenten, zo meldt de Amerikaanse website Agweb.com. De Tribine is de vierde machine die hij bouwt. Grofweg bestaat de combine uit een ‘Class 7’ (ongeveer 400 pk)-combine zonder graantank en achteras. De achteras is vervangen door een zwaar knikpunt waar een overlaadwagen aan gekoppeld is. De as onder deze overlaadbunker is eveneens gestuurd, wat de enorme machine toch wendbaar maakt. De gedachte achter de machine is om met minimale bodemverdichting de oogst van het land te halen; er rijden immers geen extra trekkers  op het land.

 

24-tons bunker

Om ook de grootste percelen van kopakker tot kopakker te kunnen dorsen heeft de combine ‘slechts’ een 12-rijige kolvenplukker voorop. In combinatie met de bunkerinhoud van ruim 24 ton kan de machine zo 1 mijl dorsen zonder te lossen. Omdat er geen trekker met overlaadwagen bij hoeft te rijden spaart de machine dus een mannetje uit. Ook daalt het totale brandstofverbruik volgens Dillon. Aan het stilstaand lossen wordt weinig tijd verspild; met de 22 inch losvijzel is de bunker in twee minuten leeggedraaid. Eind deze maand staat de combine op de Ag-Connect expo in Kansas-City.

Foto

  • Amerikaan bouwt mega-bunkercombine
  • Amerikaan bouwt mega-bunkercombine

Laatste reacties

  • ed12345

    het is voor mij een beetje laat maar dat is de oplossing hier is het ook zo'n rage met de graincar meerijden met de combine de jeugd vind dit prachtig over de cb praten onder het rijden lost de combine in de graincar zo'n 13 tot 18 ton in de graincar die vlot 5a6ton weegt 'n trekker er voor die ook zo'n tien a twaalf ton weegt yoepi wat zijn we blij 35ton onnodig over het land en dat elke 4of 6meter(6 of 8rijer) Voor hier zou zo'n klein twaalf rijertje toch waarschijnlijk iets te groot zijn ofschoon de toekomst gaat zeker die kant uit

  • miniplaat

    Het ding zou bij ons wel mogen komen dorsen, dat weet ik al wel. Het kan misschien wel een groot gevaarte zijn dat meerdere tonnen zwaarder is dan de grootste combines hier in nederland, maar de achterbanden van dit apparaat lijken 1050 breedt te zijn, op zijn minst 800, bij standaard combines is dit vaak lang niet zo groot. Vraag ik mij alleen af of de achteras behalve gestuurd ook aangedreven is? anders krijg je zo'n gevaarte nooit weer uit een gat...

  • Jelle1991

    Altijd 4 wiel aangedreven, kijk maar op tribine.com. Staan diverse filmpjes en foto's op!

  • ed12345

    Mini plaat waar zit je en in wat voor gewas kun je het niet halen zonder te lossen van de ene kant naar de andere kant van een perceel Hier in oost canada is het vaak zo mais de nekbreker is opbrengsten van 14 15 ton komen regelmatig voor en in tijden van de kolonsiatie werden de wegen op 2 mijl uit elkaar gelegt met ontginningvergunningen tot een mijl diep met een wetering voor de schijding en een afwatering van bijde zijden dus hier zijn nu vaak percelen 1600meter lang de combines kunnen tegenwoordig makkelijk
    een 8 rijer hebben nou ja dan heb je al een flinke graantank nodig
    Wat de wielen aangaat staan ze hier vaak op dubbellucht van voren
    vaak 20x38 of 20x42 eerstens is dat goedkoper dan de brede enkellucht
    tweedens doordat hier vrijwel alleen gmo mais wordt geteeld zijn de stoppels zo hard dat de banden er op de duur niet tegen bestand zijn bij dubbellucht hou je de stoppel tussen de banden

  • agroforte

    Blijft het probleem dat de combine naar de vrachtwagen moet rijden om te lossen....

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.