Mechanisatie

Nieuws 3713 x bekeken

Semi-actief veersysteem veert beter dan traditionele cabinevering

Een semi-actief veersysteem van de trekkercabine dempt de schokken beter af dan traditionele cabinevering op trekkers. Dat en meer blijkt uit een test van het vakblad Trekker onder systemen van Claas, John Deere, Massey Ferguson (MF) en Valtra.

Uit de test blijkt dat semi-actief geveerde cabines trillingen minstens zes procent beter dempen dan traditionele cabines van hetzelfde merk. Maar, met één belangrijke kanttekening: de balans met de vooras- en stoelvering moet kloppen. Dat laatste is niet vanzelfsprekend. Dat bleek onder meer bij één trekker waarbij de stoelvering meer trilde dan de cabine. Stoel en cabinevering zijn in dat geval niet goed op elkaar afgestemd.

Qua totaalbalans ontlopen MF, Claas en John Deere elkaar weinig. MF heeft de beste cijfers op papier en een kloppend totaalbalans. Claas zit daar kort achter en weet vooral de zijdelingse trillingen goed te dempen. John Deere ontvangt de hoogste waarderingen tijdens de praktijktest waarbij chauffeurs objectief het comfort hebben gewaardeerd, los van de metingen. Valtra staat onderaan in deze test vanwege een luchtgeveerde vooras die (te) soepel veert bij een zware last in de trekhaak of de hef. Daarentegen dempt Valtra kleinere oneffenheden op lagere snelheid wel goed.

Voor het complete artikel met individuele rapporten van de trekkers, lees de september-uitgave van Trekker.

Het complete onderzoeksrapport (53 pagina’s) is hier te downloaden met daarin gedetailleerd de opzet en metingen van deze test.

Of registreer je om te kunnen reageren.