Mechanisatie

Nieuws 16316 x bekeken 15 reacties

Boerderij-multitrekkertest: de resultaten

Powershift is efficiënter dan cvt bij zwaar trekwerk, blijkt opnieuw uit de Boerderij-multitrekkertest onder zeven trekkers van 257 kW (350 pk).

Van de zeven testtrekkers zijn er drie met een powershiftbak en vier met een cvt. Testkandidaten in de groep powershifttrekkers zijn: Case IH Magnum 340 EP, John Deere 8335 R en New Holland T8.390. De groep met cvt-trekkers bestaat uit: Fendt 939 Vario, John Deere 8360 R, Massey Ferguson 8690 en Valtra S353(Meer weten? Klik op de links voor extra foto's en video per merk). De powershifttrekkers blijken bij puur trekwerk zeker 6 procent efficiënter als de cvt-groep. Bij de verbruiksmeting op zes lastpunten verdampt dit voordeel weer. De meting is meer gelieerd aan transportwerk, waarbij veel van snelheid en dus belasting wordt gewisseld. Cvt is qua comfort uiteraard in het voordeel.

SCR per saldo niet zuiniger dan EGR
De geteste vermogensklasse moest ook als eerste voldoen aan de Stage IIIb-emissie-eisen. SCR (AdBlue)-motortechniek wordt daarom vergeleken met EGR/DPF (uitlaatgas recirculeren en een roetfilter), waarvan John Deere gebruik maakt. Beiden voldoen aan de norm. SCR-motoren blijken iets zuiniger dan motoren met een uitlaatgasrecirculatie, maar het extra AdBlue-verbruik neemt dit voordeel weer weg. Boerderij beoordeelde de trekkers verder op hun comfort en bedieningsgemak. Het Duitse onderzoeksinstituut DLG mat de trekkers door. Bekijk de video’s en fotoreportages om te zien hoe de trekkers het er individueel vanaf brengen, of lees het 22 pagina’s tellende testverslag deze week in Boerderij.

Laatste reacties

  • agri2

    Waarom ontbreekt de grote 400 pk Claas 940?

  • bankivahoen

    De Grote Klaas heeft vandaag wel wat anders te doen!

  • info104

    Jammer dat de Fendt rijders nu niet reageren, zij betalen toch het meeste voor hun ros , en meende de beste trekker te besturen , dat is wel een domper op hun veel te dure investering.

  • jan10

    Die voelen zich zwaar genaait en het is niet eens lekker.

  • info104

    jan10 volgens mij hebben er nog al wat een beetje buikpijn van hun (te) hoge investering en als ze voor de bouw grond rijden, zij per uur niets meer ontvangen als iemand met een trekker die veel goedkoper is als die Fendt.

  • ed12345

    Als ik de prijzen vergelijk is me ineens overduidelijk waarom er hier de laatste twee jaar zoveel blauwe kniktrekkers zijn verkocht
    Toch worden er hier de laatste pakweg 5a6 jaar nogal wat Fendt s verkocht die toch gauw 25a30% duurder zijn dan b.v. een John deere of Case allemaal vertellende dat minstens een derde zuiniger zijn dan hun vorige Amerikaan de test bewijst dat het meer een verhaal is om hun show ding te rechtvaardigen
    info 104 die fentd rijders hebben er helemaal geen buikpijn van maar jij moet natuurlijk wel even kijken als er een langs komt Maar jij en ik zullen wel toe moeten geven dat het een keurig afgewerkte trekker was en is

  • miniplaat

    De fendt is inderdaad keurig afgewerkt en ik weet hoe onze Case mx220 rijdt op de weg, de powershift schakelt niet zo soepel als een cvt dat kan. Toch, ik heb de complete test in de boerderij doorgelezen en de afwerking/soepel rijden is het enige plus punt aan de Fendt zoals ik het zie. Ik snap dan ook niet dat er wordt geschreven alsof dit de beste trekker uit de test is. Qua zuinigheid wint CNH, qua trekkracht wint CNH, hydrauliek prestaties is voor de Case. En dat allemaal terwijl de Fendt veruit de duurste is (€98000 meer dan de New Holland, €80000 meer dan de Case). En met dat beetje extra comfort wordt dat echt niet terug verdient in mijn ogen. Met de brandstof zijn Fendt rijders zelfs meer kwijt. Zullen loonwerkers nu nog meer overtuigd zijn van CNH? Of blijven ze alsnog bij Fendt hangen.

  • miniplaat

    Moet trouwens even gezegd worden: John Deere haalt ook goede zuinige prestaties, met hun motoren zonder AdBlue. Bij deze trekkers was de hydrauliek echter niet goed voor een trekker van zo'n formaat

  • info104

    De verschillen zitten niet in de testgegevens altans grote veschillen , het prijsverschil is vele malen groter, en ik denk dat de gebruikers van deze zware jongens ( de loonwerkers) wel meer een keuze maken op prijs, want die hebben het geld niet voor het oprapen, en dat zal in 2013 zeker niet beter worden. Zij investeren vaak veel en kunnen als ze een goedkopere trekker kopen ook nog een andere machine kopen wat vaak ook hard nodig is, dus wat is er mis mee om eens een paar jaar pas op de plaats te maken. Volgens de laatste gegevens zijn de winsten in deze sector ver te zoeken en gaan er de eerstkomende maanden weer div. loonbedrijven stoppen met hun bedrijf, ook omdat er velen in de bouwsector hun bisnis hebben .

  • miniplaat

    Ja zoals je in deze test leest zou het gewoon dom zijn een fendt trekker te kopen, tenzij de liefde voor een merk mag betekenen dat de trekker 40% duurder mag zijn. Alle glorie verhalen over fendt kunnen nu iig weg gewoven worden.
    @info104
    Kijkend naar de prijzen voor een graafmachine inclusief man van een loonbedrijf uit de buurt heb ik ook geconstateerd dat ze weinig winst kunnen maken. Het is echt ongelofelijk voor welk klein bedrag zo'n grote kraan moet kunnen draaien. De keuze voor de goedkope blauwe trekker zal nu nog sneller gemaakt worden na deze test denk ik. Eventueel een iets duurdere Case, maar alle euro's boven de 2 ton lijken in deze klasse weg gegooid geld.. Hiervoor kunnen inderdaad ook machines aangeschaft worden, dit lijkt me overduidelijk veel rendabeler

  • fendtharmen

    heel leuk

  • fendtharmen

    fendt is beter

  • vraagteken

    hoezo is fendt beter fendtharmen? uit deze resultaten blijkt dat niet zo te zijn.

  • Davidbrown880

    Allemaal mensen die jaloers zijn omdat ze niet zo'n o zo mooie fendt kunnen betalen :)

  • Stom

    Ik zou er ook zo een willen

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.