Mechanisatie

Nieuws 309 x bekeken

AGCO koopt 50% van Laverda

AGCO wil verder in oogstmachines. Om dat doel te bereiken neemt het Amerikaanse bedrijf een aandeel van 50% in Laverda, onderdeel van de Italiaanse Argo groep.

Ook Gallignani en Fella vallen onder deze nieuwe joint-venture.

AGCO heeft er nooit een geheim van gemaakt tot de wereldtop op het gebied van oogstmachines te willen behoren. Maar zeker in Europa is die rol momenteel nog zeer beperkt. In het Deense Randers produceert AGCO de Cerea maaidorser voor MF, die ook als Challenger en Fendt leverbaar is in bepaalde landen. De lichtere en eenvoudiger MF Activa en Beta maaidorsers worden sinds een paar jaar al door Laverda voor AGCO gebouwd. Ook die zijn daarnaast onder de merknamen Fendt en Challenger leverbaar. Evenals onder de eigen merknaam Laverda. Daarnaast bouwt AGCO maaidorsers in de USA en Brazilië.

Van een echte doorbraak als wereldspeler op dit vlak is voor AGCO echter nog geen sprake. Om die reden heeft AGCO nu een aandeel van 50% in Laverda genomen. Volgens Gary Collar, topman van AGCO voor Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azië, is de samenwerking met Argo dermate goed bevallen, dat een financiële deelname nog meer mogelijkheden voor synergie en groei biedt. AGCO beschikt nu over de mogelijkheden om onder gemeenschappelijke regie met Laverda de productie en vermarkting van maaidorsers uit te bouwen. Om het pakket nog breder te maken, maken Fella en Gallignani, beide ook onderdeel van Argo, deel uit van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Laverda begon als zelfstandige fabrikant ruim 50 jaar geleden met de productie van maaidorsers en werd na verloop van tijd overgenomen door Fiat. Toen Fiat begin jaren negentig ook Ford New Holland overnam, veranderde de naam Laverda in New Holland. Daar kwam een einde aan toen in 1999 Case New Holland onstond en deze gedwongen was om Laverda en de fabriek in het Italiaanse Breganze van de hand te doen. Argo, de eigenaar van onder andere Landini, stapte daar in en haalde de Laverda merknaam weer van stal.

AGCO en Argo leggen de plannen voor de nieuwe joint-venture nu voor aan de Europese mededingingsautoriteiten. Als die accoord gaan, kunnen AGCO en Laverda samen volop gas geven.

Foto

Trekker & Werktuig

Of registreer je om te kunnen reageren.