Commentaar

2158 x bekeken 3 reacties

‘Fedecom heeft zitten slapen’

De mechanisatiewereld is in rep en roer. Nieuwe wagens van meer dan 8 ton moeten nieuwe remsystemen hebben, vanwege een Europese verordening die per 1 januari is ingegaan in Nederland.

Dit is een investering van duizenden euro’s voor de wagen en soms moet de trekker ook nog worden aangepast.

Brancheorganisatie Fedecom eist op hoge toon uitstel van de minister. Begrijpelijk, op het eerste gezicht. Leveranciers en ook boeren weten zich immers geen raad. Maar het is ook verwonderlijk. Deze regeling was al jaren bekend. Ze kan geen verrassing zijn. Hier hebben mensen hun kop in het zand gestoken. Daardoor heeft Fedecom verzaakt om de fabrikanten en afnemers voor te bereiden op de nieuwe veiligheidseisen.

‘Dat er nog geen trekkerkenteken is, wreekt zich nu ook’

Afgelopen jaren ging de aandacht vooral naar de slepende discussie over de registratieplicht. Dat er nog steeds geen trekkerkenteken is, wreekt zich nu ook. Volgens de logica van de Europese bureaucratie is er om die reden geen overgangsperiode mogelijk die de pijn had kunnen verzachten.

Voor- en tegenstanders van het kenteken zullen nu proberen elkaar de schuld te geven van het nieuwe probleem. Die vlieger gaat niet op. Met of zonder kenteken, onder deze Europese verplichting komen we niet uit. Maar met een beetje meer alertheid was het probleem een stuk minder pijnlijk geweest.

Laatste reacties

  • farmerbn

  • Peet1212

    Hoezo hadden boeren dit MOETEN weten, ik heb in DE BOERDERIJ nooit hier een artikel over gelezen.Jullie wisten het dus ook niet!!!
    Wel balen als je net een nieuwe trekker hebt aangeschaft zonder deze voorzieningen!!!!!

  • ed12345

    Peet ik denk wel dat het gaat om trekkers en wagens die NA 1 jan. verkocht worden Hopelijk bent u het mij eens 40 of 50 km rijden met zware aanhangers tot 40 ton totaal zonder deugdelijk (voor mij is dat luchtremmen)remsysteem op de aanhanger verkeersveilig er niet door kan Het voordeel van luchtremmen is Als de luchtruk wegvalt de remmen er op gaan wat bij hydraulische remmen niet het geval is De Duitsers hebben dat sinds jaaaaren verplicht en niet voor niets

Of registreer je om te kunnen reageren.