'Afwijzen kentekenplicht is ook kans' MechanisatieOpinie

‘Afwijzen kentekenplicht is ook kans’

Tegen de mening van de belangenorganisaties LTO en Cumela in, heeft een meerderheid van de Tweede Kamer de kentekenplicht voor trekkers en landbouwvoertuigen weggestemd. Tot ieders verrassing.

Dit is aan de ene kant jammer. Deze kwestie zeurt al zo lang dat iedereen snakt naar een oplossing. Het totaalpakket dat er nu lag, had als grote voordeel dat er schot in zou komen. Het biedt ruimte voor een moderner verkeersbeleid waarin snelle trekkers bijvoorbeeld op rondwegen zouden mogen rijden als snelle verkeersdeelnemers.

Een groot nadeel

Het heeft ook één heel groot nadeel. Honderdduizenden voertuigen zouden onderworpen worden aan een registratieplicht voor alle voertuigen. Ten koste van miljoenen euro’s. En dat voor werktuigen die soms maar zelden op de weg komen, en zonder dat er een aantoonbaar te verwachten effect is voor de veiligheid.

Eerst effecten rijbewijs zien

En dat met verkiezingen voor de deur waarin de rol van de overheid als bemoeial zeker een thema zal worden. Dan is het begrijpelijk dat partijen nu op de rem trappen. Ze willen eerst de effecten van het pas ingevoerde rijbewijs zien.

De afwijzing biedt ook een kans voor de wetgever. Toch nog maar eens goed studeren op een systeem dat wél de voordelen heeft van de kentekenplicht (hogere snelheid, toegang tot grotere wegen voor snelle trekkers) maar de nadelen niet (kosten voor een grote groep zonder effect voor veiligheid).

Dit artikel is gewijzigd, in de eerste versie stond ten onrechte dat niet alleen de registratie- maar ook de keuringsplicht voor alle voertuigen zou gelden.

Beheer
WP Admin