Boerenblog

4686 x bekeken 14 reacties

Vergane glorie

Ik ben met een leuk project gestart in de werkplaats: verbouwen en opknappen van een Enti 4200-trekker. Een leuk ding, met een Nederlandse geschiedenis.

Ik zeg nu wel vergane glorie, maar voor zover ik weet was het uiteindelijk toch niet zo heel glorieus rondom dit trekkermerk. Het is destijds een beetje een stille dood gestorven. Echt veel weet ik er ook niet van en er is erg weinig informatie te vinden. Ik kan googlen wat ik wil, maar verder dan een paar foto's is op internet weinig te vinden over de Enti. En dat is erg jammer, want ik wil graag wat technische informatie over de trekker in handen krijgen. Daarom vraag ik iedereen die deze blog leest en die informatie heeft over de trekker om te reageren, zodat ik contact kan opnemen. Technische informatie over de motor, een driecilinder Lombardini-diesel, 35 pk, is geen probleem. Via de website van Lombardini kon ik een 128 pagina's tellende, complete werkplaatshandleiding downloaden. Dat is mooi van zo'n fabrikant.

Gebruiken in de uien
Nu even terug naar onze Enti. Een mechanisatiebedrijf ten noorden van Toronto bood de trekker vorig jaar aan op een veiling. Uiteindelijk deden wij het hoogste bod en werden dus eigenaar van dit stukje Hollandse techniek. Het mag dan wel een hobbytrekker zijn, ik wil hem uiteindelijk wel gebruiken. Ik wil er eventueel de uien mee kunnen schoffelen en ook sporen mee trekken voor het uien planten. Daarvoor moest er wel een en ander verbouwd worden, want de trekker stond op een spoorbreedte van 1,90 meter en dat past niet echt in ons systeem van 1,50 meter spoorbreedte.

Frame versmallen
Omdat de trekker hydrostatische aandrijving heeft met wielmotoren in beide wielnaven, was het niet zo moeilijk het frame te versmallen om uiteindelijk op de gewenste spoorbreedte uit te komen. Er moesten hooguit slangen en een hydrauliekleiding ingekort worden om alles weer passend te maken. De slijptol erin, aan elke kant 16 centimeter er tussenuit, de zaak weer netjes vastlassen en klaar! Ook de vooras was te breed, maar ook daar konden zonder probleem een paar stukken tussenuit. Als alles weer in elkaar zit, breng ik nog een nieuw laagje verf aan en dan kan de Enti weer jarenlang mee. Hollandse vergane glorie in een Canadees uienveld.

Foto

  • De trekker in de steigers. De linkerkant is versmald, de rechterkant moet nog.

    De trekker in de steigers. De linkerkant is versmald, de rechterkant moet nog.

    Foto: Foto's: Jan Zonderland
  • Nadat 16 centimeter tussen het frame is weggehaald past de oliekoeler er nog net tussen op zijn originele plekje.

    Nadat 16 centimeter tussen het frame is weggehaald past de oliekoeler er nog net tussen op zijn originele plekje.

  • Hier is de rechterkant ook klaar.

    Hier is de rechterkant ook klaar.

  • De vooras is niet verstelbaar en moest er dus ook aan geloven. Hier op de zaagmachine.

    De vooras is niet verstelbaar en moest er dus ook aan geloven. Hier op de zaagmachine.

  • De vooras zit er weer onder, nu precies op 1,50 meter. Als het hele project klaar is, volgen meer foto’s van alle aanpassingen.

    De vooras zit er weer onder, nu precies op 1,50 meter. Als het hele project klaar is, volgen meer foto’s van alle aanpassingen.

Laatste reacties

  • H Zonderland

    Hey Bro,
    Hou je nog wel werk over voor die (geweldige) R 461?

  • ...............

    De ENTI is gemaakt in Grafhorst bij de firma Bos, die hebben nu een machinefabriek in Kampen, als ik het goed heb.
    In Grafhorst zit nu LMB O.van Asselt & co.

    Hopelijk heb je hier wat aan

  • trekker123

    Zou kunnen dat de eerste ENTI's in Grafhorst zijn gemaakt. Ben destijds bij een tuinder daar in de buurt ook een ENTI heftruckje tegen gekomen, dus dat klinkt dan weer wat aannemelijk. Anderzijds is het bedrijf al vrij rap naar Dronten verhuisd. Ze zaten daar in een van de vroegere gebouwen van de voormalige RIJP. Al met al heeft het maar een paar jaar bestaan en is er maar een beperkt aantal trekkers gemaakt. Ze hebben ook nog een trekkertje gehad volgens het concept van de Allis Chlamers C, inclusief frame van ronde buis. En Noord Amerika was inderdaad een van hun afzetgebieden, her en der kun je er een keer een tegen komen.

  • Jan-Zonderland

    @H Zonderland,
    Ja de 461 doet nog steeds zijn klusjes hier, onverwoestbaar!
    De Enti is meer hobby dan gebruik maar het is wel leuk als je hem af en toe eens wat werk kunt laten doen.

  • boerderijhw

    Er zijn vroeger bij Rumptstad ook frames voor gemaakt.

  • ed12345

    Jan ik geloof dat ik er nog ergens een folder van heb als ik weer thuis ben zal ik wel eens snuffelen Kom jij nog gauw deze kant uit .Zou leuk zijn beiden zo ver van huis samen 'n pilsje pakken

  • trekker123

    Nou, ben even in mijn archieven gedoken. Heb een paar folders van Enti en nog wat overige informatie. Heb ook een 'Manual d'atelier tracteur type 4200/5200/6200'. In keurig Frans geschreven met wat aanwijzingen over hoe je het hydraulische systeem op correcte werking en afstelling controlleert. Inclusief schema's. Een deel van de handleiding heb ik ook in het Nederlands.

  • jordi 1455

    Ik zat wel eens te denken om een boek te schrijven over de Nederlandse trekker industrie, maar door gebrek aan info en documentatie is er niets van gekomen.

  • Jan-Zonderland

    @trekker123,
    Dat is nou net het bericht waar ik op zat te wachten.
    Ik heb je even een pb'tje gestuurd, hoop snel een reactie daarop te lezen.
    Alvast bedankt.

  • marius2

    Hallo Jan wij hebben ook een Enti trekker en wij gebruiken om tulpen mee tekoppen wat wil je precies weten ik heb een user's manual en de
    trekker is ge maakt bij Eerste Nederlandse Tractor Industrie B.V
    P.O.Box 215.NL 8250 AE Dronten Netherlands tel 31/3210/15888 Telex 70897 enti nl fax 31/3210/17350 deze is hier door een vroegere Fentl
    inpoteur is een kennis van ons hier in B.C Chiliwack,mijn naam
    Marius Onos en hebben bollen en bloemen kwekerij hier in B.C.
    Dit vind ik nog eens een mooie storie de treker is orsponkelijk gebouwt
    voor de ontwikelings landen in Afrika met geld van de nederlandse
    belasting betaler ontwikelings geld als je nog wat meer wild weten kan je me bellen 604 794 3238.

  • van der valk

    Beste Jan,
    Nadat de Entie fabriek er mee gestopt is ( Sieberg in Ede deed de distributie )zijn de ontwerpen en restonderdelen naar Frapoma in de Lier gegaan.
    Deze handelsmaatschappij heeft daarna nog een aantal modellen gemaakt.
    Bel/ mail Frapoma, vraag naar de vroegere directeur , hij kan je alles over deze tractor vertellen, en heeft veel op PDF staan.
    Vorig jaar was ik zelf op zoek naar een verpleegtractor heb toen ook naar een oude Entie gekeken.( een nieuwe, betaalbare , niet te zware en vrijzicht schoffeltractor is helaas nergens meer te koop )
    Maar heb besloten een eigen schoffeltractor te bouwen.
    Dit is een mini Fendt Xylon / Fendt werktuigdrager geworden , met front / midden en achterhef en een opbouwplaats voor een spuittank.
    alles geheel hydraulisch aangedreven en niet te zwaar.
    Vr gr Franck vd Valk plantenkweker voorhout

  • Jan-Zonderland

    @Marius: Hartelijk dank voor je reaktie, ik ga je een dezer dagen nog bellen.

    @Frank van der Valk: Ook bedankt voor je informatie, ik ga eens contact zoeken met Frapoma.
    Verder heb ik nog een link voor je: http://tuff-bilt.com/index.htm
    Dit is van een fabrikant van schoffeltrekkertjes uit Alabama, US
    Hebben veel weg van de Allis Chalmers G maar dan hydr. aangedreven, dus zeg maar een kruising tussen een G en een Enti, erg leuk ding ook en kosten 'maar' US$ 9250,=
    Kijk maar eens op die site.
    Groeten allemaal.
    Jan Zonderland
    Dresden, Ontario

  • Jos123

    Wout Akkermans laanboomkweker in Oosterhout, heeft een aantal Enti's op het bedrijf en heeft veel gegevens over de trekkers
    bel gerust 0031.162.453204

  • Jan-Zonderland

    @Jos123, bedankt voor de tip. Ik ga Wout een dezer dagen ook eens bellen.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.