Redactieblog

4645 x bekeken 2 reacties

In de voor, bovenover of een tussenweg

Voorafgaand aan de Agritechnica komen veel fabrikanten al met nieuws. Zo wil Rabe het verbreden van de voor nieuw leven inblazen.

Het is weer een Agritechnica-jaar. Voor journalisten betekent dat vooraf veel reizen en nieuws consumeren. Fabrikanten willen alvast laten zien wat zij op de beurs in het Duitse Hannover hebben staan. Veel (klein) nieuws dat fabrikanten alvast delen is gestoeld op elektronica, communicatie tussen trekker en machine (TIM), gamma-uitbreidingen en kleine verbeteringen. Een enkeling haalt juist een simpel, oud idee uit de ijskast: het verbreden van de ploegvoor om met brede banden te kunnen rijden. In de voor en bovenover rijden hebben elk hun voordelen, maar er zijn ook nadelen. Rijden in de voor kan leiden tot verdichting door een smalle ploegband. Grip is er in de (droge) voor meestal wel. Rijdend on land kan er meer grip en minder verdichting zijn, maar op een natte bovengrond is dat juist niet het geval.

Halve ploegschaar

Nota bene Rabe, voor de overname door Gregoire Besson nog failliet maar nu met een grote deal voor John Deere-ploegen op zak, wil daarom het verbreden van de voor nieuw leven inblazen. En dan niet met een eenvoudig breedvoormes dat velen al decennia in het pakket hebben. Dat haalt slechts een randje van de snijkant van de voor en heeft als nadeel dat de trekker meer gaat zoeken. Rabe zegt een halve ploegschaar te hebben gemaakt die werkelijk een halve grondbalk in de voor legt. Hierdoor ontstaat een twee keer zo brede, maar ondiepe voor, waar met 90 centimeter brede banden in gereden kan worden. Meer grip dus op droge grond en met minder bodemdruk, is de gedachte. De volgende werkgang wordt de andere helft op de halve rug, die inderdaad is vastgereden, gelegd. Zo moet een volwaardige nette rug ontstaan.

Peilen in België

Buiten de breedvoormessen is ook dit al eens eerder gedaan. In elk geval Lemken heeft een ploeg met een halve laatste steel voor hetzelfde doel, maar verkoopt deze zelden. Of het nu via Rabe wel wat wordt? Het bedrijf kiest de Werktuigendagen in het Belgische Oudenaarde komend weekend om de meningen te peilen, voordat het de vinding internationaal weegt in Hannover. Ik ben benieuwd wat de Belgen er van vinden.

Foto

  • In de voor, bovenover of een tussenweg

Laatste reacties

  • jjmvanleeuwen

    oud nieuws Frits, ik ploeg al vanaf 2006 met een Kuhn 5 schaar ploeg met voorverbreder en 800/38 banden in de (half dichte) voor

  • BoerAVU

    Huard (Kuhn) had eind 70 jaren ook al 'n brede voor ploeg, over trekkracht en extra slijtage sprak men toen niet, dit kwam later wel.

Of registreer je om te kunnen reageren.