Redactieblog

8037 x bekeken 31 reactieslaatste update:13 mei 2013

Emissiecriminaliteit

Er wordt gerommeld met trekkermotoren. Niet opvoeren of chiptunen, dat is immers een bezigheid van alle dag. Nee, ik doel op het bewust buiten werking stellen van emissietechniek als EGR-systemen en SCR-katalysators.

Europa dwingt fabrikanten tot het maken van schonere motoren. Fabrikanten investeren miljoenen in de ontwikkeling daarvan. De koper van een trekker met EGR en/of SCR betaalt er voor. En vervolgens gaan we ze niet gebruiken!

Even nog ter info: EGR-systemen (uitlaatgasrecirculatie) zijn er sinds de emissie-eisen Fase (of Stage) II en IIIA. SCR-systemen (Selective Catalic Reduction) behandelen uitlaatgassen na door AdBlue in het uitlaatsysteem te spuiten en zijn (bijna) gemeengoed sinds Fase IIIB. Nu dus.

Storingen
Dat gebruikers SCR- en EGR-systemen buiten werking stellen, is wel te verklaren. Het zijn storingen die wanhopige eigenaren ertoe bewegen het systeem dan maar uit te schakelen. Bij EGR is dat nog vrij simpel te doen door de driewegklep uit te schakelen, zodat uitlaatgassen op de ouderwetse wijze direct weer de lucht in gaan. Het uitschakelen van een SCR-systeem is moeilijker. Zo zou het systeem ook een koelfunctie hebben én is de motorsoftware juist aangepast op correcte werking van de SCR. Er gaan geruchten dat het wel lukt. En op internet staan voorbeelden, zoals bij het Duitse bedrijf Toussaint, dat keurige Canbus-simulators aanbiedt om de SCR buiten werking te zetten of zelfs helemaal uit te bouwen, zonder dat de motor hier iets van merkt. Wie langer zoekt, vindt vast meer bedrijven.

Controle ontbreekt
De crux zit hem bij de controle. Die is er niet. Een koper van een trekker, zelfrijder, kraan of shovel kan naar hartenlust tunen en systemen uitschakelen. Niemand die hem gaat controleren of beboeten. Importeurs willen wel controleren, maar als na een jaar de volledige fabrieksgarantie vervalt, hebben eigenaren vrij spel.

Periodieke keuring
Waar de oplossing ligt? In een periodieke keuring waarbij ook uitlaatgassen worden gemeten. Maar wie gaat dan doen? De RDW? De ANWB? De Federatie Agrotechniek? Of gaan mechanisatiebedrijven het zelf oppakken? Veel vragen en ik vermoed voorlopig weinig antwoorden.

Foto

  • Emissiecriminaliteit

Laatste reacties

  • Mels

    Zou het niet wat zijn om de daadwerkelijke milieuwinst te meten?? Het is immers zo dat de huidige generatie motoren zeer zeker meer brandstof gebruiken dan de motoren van begin jaren 90/eind 80. Waar zit dan de winst als we wel meer gasolie verstoken maar schonere uitlaatgassen hebben,wat je ook nog in twijfel kunt trekken. En als die systemen die je niet meer zonder laptop kunt maken ermee stoppen is de beslissing snel gemaakt.

  • haverboer1

    in australië halen ze de ad-blue ook van de motoren af. dat zei de monteur die ik daar sprak van een groot mechanisatiebedrijf. ze zijn blij als er gewone diesel is in bepaalde gebieden.

  • jordi 1455

    Mels mee eens dat zeg ik altijd al, wij hadden een keer een case ih van 110 pk met een fpt 4 cilinder turbo intercooler als leen trekker, die verstookte nog meer brandstof dan onze zescilinder 1056XL zonder al die scr en egr poespas. een motor met turbo en intercooler met een verbruik van 250 grkw/h verbruikt verhoudingsgewijs meer brandstof dan een kale motor met hetzelfde verbruik. Overigens zijn de nieuwste motoren storing gevoeliger. Brandstof verspillen om het milieu te besparen noem ik geen goede ontwikkeling want het drijft alleen de brandstofprijzen op en zodat er nog meer geraffineerd en getransporteerd moet worden en dat is alles behalve milieuvriendelijk.

  • richtr

    Wat word er bedoelt met 'Hopelijk gaat de RDW ons verrassen.' ?

  • jordi 1455

    wat mij opvalt is dat er naar de motor wordt gekeken en niet naar de brandstof die motor zo vies maakt, wat er niet in komt, komt er ook niet uit.

  • DieselPower82

    Feit is dat huidige emissietechnieken veel storingen op leveren, en geen positief effect hebben op brandstof verbruik. Emissie-eisen halen is mooi, maar ze zijn op dit moment haast hoger dan 'technisch betrouwbaar' haalbaar.

  • boerderij12

    Ja gooi er ook nog een trekkerkeuring tegenaan.

  • Bison

    100% mee eens Mels.
    En naast meer brandstof verbruik kosten al die extra onderdelen en codereaders and bydirectional scanners enzo ook materiaal en energy om te produceren.
    Zo waar zijn de besparingen in emmisie.
    Ik heb nog pre 90 diesels in de trekkers maar op mijn dieseltrucks heb ik al die emmisie troep er gauw afgerukt en chips installed.
    Ten eeste kan die rommel niet meer kapot en ten tweede hebben ze meer power.

  • info36

    Weer een bewijs dat veel regelgeving veel te ver is doorgeschoten. De milieuwinst
    van die technieken is waarschijnlijk nihil. En dan ook nog een keuring opperen.
    Walgelijk.

  • abtje

    Het fatsoenlijkste zou zijn de eisen terug te schroeven. Je ziet het ook met personenauto's gebeuren. Minimale uitstoot, maximale belastingvoordelen.
    Op papier rijdt de auto 1 op 24. In de praktijk komt 1 op 14 eerder in de buurt.
    Dat weet onderhand iedereen, behalve de regelmakers, die willen het nog even niet weten. Dus zal er Europees nieuwe regeltjes bedacht moeten worden die wat realisticher zijn en dat ben je ook van dat gezever met add bleu enzo af.
    Kan van Hattum een beter onderwerp bedenken om minder slimme dingen te gaan roepen.

  • boerbarg

    gewoon chippen worden ze zuiniger van en meer power.
    ad bleu komt ook niet uit de kraan.

  • abtje

    Auto is gechipt, honden ook. Eerste werkt prachtig, 65 extra pktjes en dik 90 extra koppel. Honden maakt geen verschil :-)

  • Mels

    O nee,blaffen ze niet harder?????,Ik dacht hier eigenlijk een beetje hardop en kom tot de conclusie dat ik niet alleen ben,ik ervaar dit met de JD`s van `89 en 97 der gaat voor mijn gevoel gewoon minder sap door dan de nieuwe series van eender welk merk,ik lees dat oa in Trekker.En idd zoals gezegd wat er niet in komt kan er ook niet uit.

  • info104

    We moeten al extra zwavel aan onze gewassen toedienen omdat dit door al die zuinige motoren niet meer in de admosfeer zit,wat liggen we toch te emmeren met die uitstoot verhalen ,die kosten alleen maar geld, al dat ad bleu geeft zeker geen vervuiling nou ik geloof er niks van , dat er effisenter met brandstof word omgesprongen is heel goed maar sinds de euro 5 moter er is kost het enkele % meer aan diesel en dat heet volgens mij geen bezuiniging , en wanneer er getund word, word vaak de turbodruk verhoogd wat meer vermogen geeft en de verbranding optimaliseerd waardoor de uitstoot minder is, maar het is de heren nooit genoeg, er moet dan nog ad bleu bij of egr.

  • Seizoenskrediet

    De motoren worden veelal een stuk zuiniger door het aanpassen van het motormanagement en het dichtzetten van de egr-klep.
    Ik vind het geen rare actie gezien de Nederlandse brandstofprijzen!
    In België, Frankrijk en Duitsland wordt met veel lagere brandstofprijzen gereden (België en Frankrijk rode gasolie of 'rode mazout' en Duitsland teruggave accijns). Juist de idioot hoge brandstofprijzen in Nederland wekken veel fraude in de hand, we moeten toch kunnen concurreren met deze landen.
    Actie/reactie heet dat, en het milieu is de dupe van de inhalige Nederlandse ambtenarij!


  • Mels

    Is het milieu dus wel de dupe vragen wij ons dus af????

  • jordi 1455

    Mels nee aangezien het broeikaseffect een natuurlijk iets is, we hebben meerdere ijstijden gehad. Deze regels zijn alleen gekomen omdat het overheden geld oplevert.

  • abtje

    @Jordi, juist niet altijd. Het levert minder houderschap belasting op en minder brandstof accijns. En een lagere bijtelling kost de fiscus ook inkomsten.

  • deer123

    Ik heb hier 2 gelijk waardige trekkers , een John deere 6410 met niks van 2001 die zuinig is en een John deere 6330 met EGR en die zuipt !! beide dezelfde aftakas pk's ,

    Graag uitleg ??

  • marten87

    Artikelschrijver heeft een zwager bij de RDW neem ik aan?

    Ik ben blij dat ik geen abbonementsgeld aan boerderij, trekker of iets dergelijks betaal.
    Het is gewoon algemeen bekend dat een geblazen motor met EGR klep een betere verbranding heeft als die klep uitgeschakeld is! De nox uitstoot, van een TDI motor is niet meetbaar hoger als de EGR en de katalysator volledig verwijderd zijn. Dus de periodieke trekkerkeuring van de RDW kan meten wat ie wil, maar dit gaat niet helpen.

  • Mels

    schoon sterk en zuinig gaan niet samen,ad bleu of niet al scheelt dat wel.De motor kan zuinig en vies afgesteld worden en de ad bleu doet de rest.
    schoon en sterk wel,zuinig en schoon ook,sterk en zuinig ook maar alle drie tegelijk wordt moeilijk.

  • marten87

    Deer21, EGR weg laten schrijven en weer eens meten.
    Vorig jaar de kleppen weg laten schrijven bij een 6430 en een 6830, brandstofverbruik is naar beneden gegaan.

    Het koppel van een 6330 is denk ik wel behoorlijk hoger als een 6410? Mensen vergeten vaak dat je met de nieuwere motoren met betere koppelkrommes behoorlijk meer werk kan verzetten, brandstof per uur moet je niet naar kijken, gaat per ha!

  • Bison

    It's all about the money boys.
    Het is hetzelfde met het kioto accoord, trade polution van het ene land naar het andere,...en 'kassa'!!,maar de polutie blijft onverminderd.

  • vink

    Wordt die van Hattum betaald door de overheid en mechanisatie
    bedrijven of van ons(te dure)abbonnementsgeld? Het is nogal wat om je lezers voor criminelen uit te maken. Zoek een ander baantje!

  • Reactie verwijderd door een beheerder

  • Seizoenskrediet

    Meneer van Hattum houdt er blijkbaar een andere denkwijze op na...
    Deer 123, wat ik er van begrijp is dat meer inspuiten van brandstof een hogere verbrandingstemperatuur tot gevolg heeft, wat weer zorgt voor een betere verbranding en dus minder uitstoot.
    De 6330 moet voldoen aan zwaardere uitstoot normen, dit betekent voor de 6330 meer brandstof inspuiten onder bepaalde omstandigheden, en dus een hoger verbruik.
    Recirculeren van zuurstofarmere uitlaatgassen (egr) vraagt om meer brandstof om hetzelfde vermogen op te wekken, is dus ook negatief voor het brandstofverbruik.

  • ed12345

    Het is een feit dat recirculatie van de uitlaatgassen brandstof kost vandaar dat de meeste motoren nu op het ad bleu systeem zitten en ook nog eens schonere uitlaatgassen geeft als een truck met ad bleu in de werkplaats draait ruik je goed als niets
    Bij trucks kun je zeggen dat de nieuwe ad bleu ongeveer net zo zuinig is als de vroegere gewone motoren Wat bij trekkers vaak vergeten wordt dat er steeds meer aangedreven wordt ,airco, grotere hydraulic pomp met meer capaciteit ,grotere wisselstroom dynamo ,extra hydraulic pomp voor powershift of ivt compressor voor de airco en niet te vergeten meer gewicht dat ook meegesjouwd moet worden .Wat ik jammer vind is dat de vroegere diesel zo simpel was dat je bijna alles zelf kon repareren nu de moderne diesels bij storing is eigenlijk het enige geredschap dat je nodig hebt de telefoon is met de tegenwoordige auto's is het al niet veel beter

  • ed12345

    Bas om nou gelijk maar iedereen met keuring op te schepen denk ik niet dat je jezelf erg gelieft maakt bij de boerende bevolking
    Vaak zijn de systemen ook niet al te betrouwbaar vooral de egr dat herhaaldelijke reparaties na de garantie de gebruiker wel tot actie dwingen Een stilstaande trekker tijdens b.v. oogst of zaai en poot werk is voor een boer niet accepteerbaar

  • mientje

    De rechter voet, banden en bandenspanning en voldoende gewicht spellen ook een balangrijke rol in het diesel verbruik!!!!

  • gertjan1982

    Ik twijfelde al een tijdje of ik de boerderij zou opzeggen, maar nu weet ik het zeker. Wat een onzin als een trekker zonder die poespas zuiniger is en minder kost en minder storingen geeft is het toch klaar.
    En ik dacht dat DE BOERDERIJ pro boeren was en niet mee praat met Den Haag-Brussel,

  • Mels

    Gertjan1982,je mag er toch niet vanuit gaan dat een gerenommeerd blad als boerderij aanzet tot ongehoorzaamheid of wel??,het lijkt me niet.Alleen het opschepemn met keuring lijkt me geen goed plan,laten we als sector/trekkerbestuurders en eigenaren ervoor zorgen dat in elk geval onze verlichting,remmen en spiegels in orde zijn en dat we ons gedragen met onze machines en trekkers in het verkeer zodat dat in elk geval geen reden is om een keuring in te voeren,Eigen verantwoordelijkheid voorkomt zoiets lang.

Laad alle reacties (27)

Of registreer je om te kunnen reageren.