Redactieblog

4600 x bekeken 7 reacties

Rupsen het beste alternatief?

Het is tijd voor onafhankelijk onderzoek naar de voor- en nadelen van rupsen en flexibele landbouwbanden.

Zware machines belasten de bodem te zwaar. Dat is op zich geen nieuws. Wel nieuw is dat de ondergrond (de bodem onder de bouwvoor) door zware machines te veel wordt verdicht. Dit is niet iets wat nog gaat gebeuren, maar al een feit voor de meeste zand- en kleigronden. Gevolg: in de diepere lagen slibben poriën dicht met als gevolg dat lucht, vocht en wortels er niet meer door kunnen dringen. Gevolg daarvan is weer een slechte afwatering en meer bovengrondse uitspoeling van meststoffen en chemicaliën. En, minstens zo belangrijk, de verdichte onderlaag gaat ten koste van de gewasopbrengst. Dat en meer volgt uit een recent onderzoek van onderzoeksinstituut Alterra van Wageningen UR.

Brede banden of rupsen
Het advies van Alterra luidt om in ieder geval in te zetten op brede banden, al dan niet in combinatie met een drukwisselsysteem. Een tweede advies is meer inzetten op rupsbanden. Maar of dat altijd het beste is, betwijfel ik.

Rijdende trilplaat
Rupsen onder zelfrijders zijn doorgaans een noodgreep, omdat banden het niet meer uithouden. Het betreft veelal de grotere zelfrijdende aardappel- en bietenrooiers en de grootste maaidorsers. Wat is er aan de hand? Naast het enorme gewicht zou een rups machinetrillingen direct doorgeven aan de bodem. Kort door de bocht: eigenlijk gaat er een rijdende trilplaat over het land. Een band heeft dat nadeel niet, omdat de luchtkamer als een grote trillingsdemper werkt. Bovendien blijven de piekbelastingen (van de kleine tussenwieltjes onder de rups) ook aanwezig, zo stellen enkele critici. Onafhankelijk onderzoek van het Franse instituut Irstea bevestigde het voorlaatste afgelopen zomer nog. Het bewees in ieder geval dat flexibele (IF) banden niet onder doen voor een rupsonderstel.

Onafhankelijk onderzoek

Zeker is dat recent en goed onafhankelijk onderzoek over de voor- en nadelen van rupsen en flexibele landbouwbanden ontbreekt. Dat geldt zeker voor de Nederlandse landbouw, waar een nat voor- en najaar eerder regel dan uitzondering is. Dus onderzoeksinstituten, scholen en universiteiten, aan het werk!

Laatste reacties

  • japiani

    wel een moeilijk onderzoek. ik bedoel hoelang loopt die discussie nu al en uit de praktijk komt na al die jaren geen antwoord. t zijn toch altijd weer de lokale en weers omstandigheden die onderzoeks- resultaten discutabel maken.

  • agratax2

    Dit vermoeden had een Frans - Nederlandse machine bouwer jaren geleden al. Hij was van grote banden en zware driewielers over gestapt op Pistenbulies met minimale belasting (750 -1000 ltr kunstmeststrooier en evenredig kleine spuitmachine omdat zijn gewas opbrengstenbegonnen te leiden onder de zware machines. In plaats van rigoureus terug naar lichter machines gaan we zoeken naar een oplossing van door ons zelf veroorzaakt probleem.. Ik verzeker dat de oplossing weer nieuwe gevolgen zal hebben die onwenselijk zijn.

  • renault

    nee mensen ga weg met die zware machines en kom maar terug met die kleinere trekkers lichtere trekker. oké voor sommige dingen is het beter een zware trekker maar ga maar eens kijken naar bieten rooien ga maar terug naar het 2 fasen systeem en dat is met meer dingen zo aardappelrooien ook zo doe het maar met lichtere machines of met wagenrooiers

  • massey-ferguson

    Of ga werkgangen combineren, en verspoor waar mogelijk.

  • shovel-joopie

    Een hoop gemekker over wat iedereen al wist, de machines worden te groot en te zwaar voor onze akkers, met als gevolg bodemverdichting, op den duur mindere opbrengsten per ha en onherstelbare schade aan bodem structuur. de grond wordt alleen maar vaster gereden zonder na te denken over de gevolgen. In onze regio zijn akkerbouwers waar geen rups meer het veld op komt, mits strikt noodzakelijk, in situaties als vorig najaar.

  • bonnevogelzang

    je baggert in balkbrug toch sowiezo

  • densmee

    in de bosbouw worden steeds vaker vaste tracks aangelegd, ingemeten in gps en boete bij het verlaten van die tracks.
    schade blijft dan beperkt tot een spoor.
    wel is de reikwijdte van bosbouwmachines een stuk groter en liggen de paden dan ook vaak ruim 15 meter uit elkaar

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.