Redactieblog

8257 x bekeken 25 reacties

Blij met kenteken?

Trekkers krijgen een kenteken. Is dat een goede of een slechte ontwikkeling? Het hangt af van de regeling die de minister bedenkt.

Trekkers krijgen een kenteken. De Tweede Kamer heeft daartoe een motie aangenomen en de verantwoordelijke minister, Melanie Schultz van Haegen, komt te zijner tijd met een voorstel. Moet je blij zijn met deze ontwikkeling? Dat hangt er vanaf.

Veiligheid
De argumenten die indiener van de motie Attje Kuiken (PvdA) gebruikt, zijn op z’n minst discutabel. Zij constateert dat de veiligheid rond trekkers op de openbare weg onverminderd in het geding is. Dat is op zich wel zo. Kuiken beroept zich echter op het rapport Verkeersongevallen met (land)bouwvoertuigen uit 2010 van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Dat rapport beschrijft een aantal ongevallen met landbouwvoertuigen. Het legt de zwartepiet ten onrechte bij het landbouwverkeer. Veel van die ongelukken zijn terug te voeren op het niet (tijdig) herkennen van landbouwverkeer door overige verkeersdeelnemers. Een kentekenplaat verhelpt dat niet.

Politie en Openbaar Ministerie zouden niet kunnen handhaven door het ontbreken van kentekens. Hoezo? Je kunt een trekkerchauffeur die zich niet aan de regels houdt gewoon aanhouden.

Concurrentie
Mevrouw Kuiken constateert verder dat trekkers meer worden toegepast voor transport buiten de agrarische sector. Zij vindt dat de kentekenplicht zorgt voor gelijke concurrentieverhoudingen. Dit is het grijsgedraaide deuntje van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Wat nou, oneerlijke concurrentie? Iedereen kan toch een trekker kopen? Veelzeggend is in dit kader dat verladersorganisatie EVO de kentekenplicht afdoet als ‘regelen om het regelen’.

Melkkoe
Boerenorganisatie LTO is bang dat de trekker de volgende melkkoe wordt voor de regering. Als geld inderdaad een argument is om over te gaan tot een kentekenplicht, ben ik ook tegen. Eigenlijk blijven maar weinig argumenten over.

Kansen in categorisering
De minister gaat nu categorieën trekkers aanwijzen die een kenteken moeten krijgen. Daar liggen kansen. Bijvoorbeeld door het kenteken alleen verplicht te stellen voor trekkers die sneller dan 40 kilometer per uur kunnen en de wetgeving daar ook op aan te passen. Oldtimers en kleine boerentrekkers, zoals de Zetor uit de proefrit in het nieuwste nummer van Trekker, hoeven dan geen plaat. De professionele weggebruiker wel, en in combinatie met het in te voeren rijbewijs kan dit leiden tot een grotere verkeersveiligheid. Dan ben ik wél voor. Alles hangt af van de regeling die de minister bedenkt. Melanie, grijp je kans.

Laatste reacties

  • abtje

    Dus als een automobilist een trekker ziet weet ie nu al niet dat het langzaam verkeer is.
    Krijgt deze automobilist straks de keuze, is het langzaam verkeer of nog langzamer verkeer. Heeft ie een driehoek of kenteken.
    Zucht, ik denk dat ik het niet snap...

  • jordi 1455

    Ik denk eerder dat het autorijbewijs aangepast moet worden aangezien er weinig aandacht aan langzaam rijdend verkeer wordt besteed. In amerika worden automobilisten met een groot bord vriendelijk aan herinnerd om gas te minderen als ze een afgeknotte driehoek zien. Op tractorfan stond er een tijdje geleden een foto van een trekker waar een auto er vast achter in gereden is. Overigens zou de maximale snelheid voor landbouw verkeer omhoog moeten want hoe kleiner het snelheidsverschil hoe kleiner de kans op een ongeluk.

  • varkensfarm

    Hoe zou de automobilist reageren als alle trekkers met een zwaailicht reden zoals in België.
    Een mobiele kraan rijdt hier wel op de weg met een zwaailamp zonder dat hij breder is dan 2.60 meter

  • Derksfourage

    Jordi 1455, niet het probleem afschuiven op de automobilist hé. Trekkerrijbewijs stelt gewoon veel te weinig voor iedereen mag nu zo maar met elke trekker weg rijden en dat moet anders. Tuurlijk reageren automobilisten soms niet correct. Dat van de max snelheid moet wel van 25km/h naar 40km/h maar zeker niet harder dan dat , 60km/h ,40 ton en een menneke van net 16 is gewoon niet veilig te noemen.

  • jordi 1455

    Derksfourage, die doen wel gevaarlijke inhaalacties.

  • agratax2

    Ik hoorde onlangs van een lagere school in het buitengebied van Overijssel die een les heeft gewijd aan landbouwverkeer en de gevaren. Voor zowel scholieren, begeleiders als trekker chauffeurs was deze dag leerzaam en nuttig. De chauffeurs en speciaal de AOC jongeren kregen inzicht in >wat je op de trekker NIET ziet< in het verkeer. Ik denk dat dit soort lessen navolging moeten vinden, helpt beter dan Haagse wetgeving. Wetgeving maakt verkeersdeelnemers niet bewust van het gevaar en vooral hoe dit gevaar te onderkennen en te minimaliseren.

  • jordi 1455

    veilig verkeer moet van beide kanten komen. de trekker bestuurder moet rekening houden met de auto chauffeur en andersom ook. Op een zekere hoogte moet je fouten van een opvangen maar er zijn grenzen.

  • trekker123

    Mooi dat hier wordt gekakeld over een rijbewijs, rijsnelheden en hoe mensen zich in het verkeer moeten gedragen maar daar gaat een kenteken op de trekker niks aan veranderen. Wordt op termijn gewoon een kostenpost erbij. Wordt het wel handiger om verkochte aantallen trekkers in beeld te krijgen, zowel nieuw als gebruikt want dat op kenteken zetten zullen ze toch openbaar moeten maken - lijkt me. Ben benieuwd wanneer het fietsplaatje weer wordt ingevoerd... Kan ik ook wel wat argumenten voor verzinnen.

  • piet fase

    gepensioneerd trekker bestuurder 70 +
    Door de kenteken plicht wordt het niet veiliger.
    Het zit hem in de mentaliteit van de verkeersdeelnemer.
    Heb in 54 jaar nooit een ongeluk gehad door op te letten en de verkeers aso,s maar gelijk te geven.

  • Bison

    Ben het mee eens trekker123.
    Een nummerbordje verandert niets aan verkeersveiligheid.

  • agri2

    In België gebeuren geen ongelukken, daar hebben de trekkers een kenteken.

  • miniplaat

    Ik ben gisterochtend 3 uur onderweg geweest van gelderland naar drenthe, ik heb onderweg 4 auto's in zien halen over doorgetrokken streep en 2 over een verdrijfvlak. Ook 2 automobilisten haalden in vlak voor een onoverzichtelijke bocht, waarbij ik zelfs bij 1 bocht genoodzaakt was te remmen, om een frontale botsing VAN DE AUTOMOBILIST MET EEN TEGENLIGGER te voorkomen. Wanneer mensen zich niet aanleren rustig te gedragen als ze achter een trekker zitten wordt er niks veiliger op de weg. Mensen zouden moeten leren alleen in te halen wanneer dat duidelijk kan of wanneer de trekker chauffeur duidelijk aan de kant gaat. Een kenteken is gewoon een winstplaatje voor de regering, verder niks.

  • leo,s vriend

    Ofwel een beetje begrip voor elkaar hebben.

  • Khalid en zijn maten

    Ik denk dat een kenteken niks uithaalt,maar misschien het rijbewijs wat gecompliceerder maken voor de jonge jochies die bijna 60 rijden met 40 ton erachter (de goedkope krachten) ,dat bijvoorbeeld bestuurders eerst 18 moeten zijn voordat ze met zo'n snelle machine mogen rijden,want veel van deze jochies zien geen gevaar.

  • Demeter Griend

    Rooie gasoline eraf, kenteken, tuv/APK, trekkerrijbewijs etc.

  • gjcamps

    Trekker kenteken is gewoon handig bij het innen van wegenbelasting (houderschapsbelasting) en om bijvoorbeeld APK met roettest voor trekkers in te voeren. Als de politici dit dan ook gewoon zo uitleggen begrijpt iedereen het.

  • Pe

    Hou het beleid eenvoudig. In amerika mogen 16 jarige met een zware puck-up de snelweg op. Er zijn genoeg 16 jarige die verantwoord met een zware combi kunnen rijden. Aan de examinator ter beoordeling.
    Wij moeten als agrarische sector de verantwoording nemen voor het materieel waarmee we de weg op gaan. Remmen, verlichting!

    Het lijkt me dat het materieel uitvoeren met luchtremmen de verkeersveigheid beter ten goede komt dan een geel plaatje!!

  • Boer koekoek

    de meeste landen om ons heen hebben al kentekens op trekkers,valt mij mee als nederland er nu pas mee komt(ze willen toch in alles voorop lopen)beetje achterhaald

  • Bison

    Trekkers en druk verkeer is een dodelijke combinatie,dat kentekenplaatje veranderd daar niks aan.Het geeft alleen meer werkverschaffing en meer tax money voor de idioten in denHaag

    De gewone bevolking moet meer geduld en common sense tonen wanneer een tractor met aanhanger of zo op de weg zit die niet zo makkelijk kan manouvreren en remmen.
    Maar het moet allemaal maniacal en met het pedal to the metal..ikke ikke ikke en de rest kan stikke.

    Ahh,..it is zo lekker rustig hier(grin)

  • Jan Zonderland

    Wat wordt er in andere landen met dat kenteken gedaan dan, wie weet dat ?
    Iedereen weet wel dat het met veiligheid helemaal niks te maken heeft.

  • wodan1010

    Of het de verkeers veiligheid verbeterd weet ik niet maar vakt is dat wij hier in Luxemburg op alle trekkers kentekens hebben en een oranje zwaailicht. Trekkers vanaf veertig kilometer per uur moeten hier ook naar de APK of het hier door nu minder ongelukken geeft weet ik niet. Maar door de zwaailichten zijn ze wel beter te zien. Trekkers in de veehouderij en in de land bouw zijn belastingvrij wel is er verzekerings plicht.Hobby trekkers voor partukelieren worden wel belast door de belastingdienst..

  • trekker123

    Op de vraag wat ze in het buitenland doen met kentekens, denk dat Duitsland het meest vergaande voorbeeld is. Daar is dat gekoppeld aan verplichte keuringen en een stelsel van rijbewijzen. En over buitenland gesproken, in Engeland rijden trekkers maar ook allerlei zelfrijders gewoon over de snelweg. Niet de Motorway maar toch heel wat wegen die wij gewoon een 4-baans snelweg noemen. En dat het bijvoorbeeld tussen Ipswich en Bury St Edmunds maar een suf stukje plattelandsweg is met weinig verkeer dat kun je toch niet zeggen? Fietsers rijden daar trouwens ook gewoon langs de snelweg. Dat is weer een ander uiterste maar of iets wel of niet kan of noodzakelijk is dat is vooral een mentaliteitskwestie en die verbeter je niet met een pakket aan maatregelen. Waarom hebben we in Nederland rotondes nodig die minimaal een miljoen kosten? Doen ze in de VS ook handiger. Kost hooguit een paar duizend Euro en is s'morgens voor de koffie al klaar. Hoef je niet eens vroeg te beginnen. Gewoon op alle vier de hoeken een stop bord en klaar. Maar een Nederlander gaat niet stoppen voor een stopbord. Wij pleiten liever voor regelgeving en hebben een grote mond over de mentaliteit in andere landen. En dat daar eens wat aan zou moeten veranderen.

  • ValtraT202

    @trekker123 in duitsland hebben ze ook zon mooi bord dat autos aan de kant moeten en niet de trekker als er 1 aan komt ? Dat moeten ze dan ook hier invoeren ik ben nu zelf 19 heb me auto en ben met me vrachtwagenrijbewijs bezig. Dat is best wel jong voor je vrachtwagen maar je kan zien hoeveel mensen geen rekening mee houden dat jij zo lang en zwaar ben. hun denken die gaat de berm wel in dus niet. Maar zo denken de mensen ook over de trekker die gaan de berm wel in maar dat gebeurt niet zo gebeuren er ook een hoop ongelukken. Ik vind dat de jongerebestuurder meer opletten op het landbouwverkeer vanwegen puntenrijbewijs en de oudere die snijden je af en maken hoop fouten. Dat is mijn mening en wat ik hem mee gemaakt.

  • jjbm

    voor welk probleem is invoering van een kentekenverplichting een oplossing???

  • Aukevw

    nou jongens... dit gaat niet om dat bij een aanrijding de trekker beter kan worden herkent,maar om geld,geld geld en nog eens geld,die mensen zitten in de crisis en weten niet hoe ze aan geld moeten komen,en dan doen ze dit maar! tjaa het is maar hoe je er over denk....

Laad alle reacties (21)

Of registreer je om te kunnen reageren.