Boerenblog

6892 x bekeken 20 reactieslaatste update:26 nov 2013

Om een trekker naar de rechtbank (1)

Het ging om een simpele reparatie. Toch was Hans Rijnders zijn trekker een half jaar kwijt. Ondanks de betaalde rekening, moest hij voor de rechter verschijnen. En daar bleef het niet bij.

Hans Rijnders, landgoedeigenaar in Remersdaal, een klein dorpje in de Belgische Voerstreek, bracht begin april 2012 zijn trekker, een International 654, naar firma Schmetz in Henri-Chapelle. Aan de verlichting waren enkele werkzaamheden nodig en de remmen moesten nagekeken worden. Normaal gesproken had Rijnders dat zelf gedaan, maar omdat hij druk is met twee banen en een eigen adviesbureau besloot hij het karwei uit te besteden. Schmetz zegde toe de trekker te repareren, maar niet meteen, want aan het begin van het seizoen had ook hij het erg druk. "Geen probleem als het twee weken duurt", zei Rijnders.

Begin mei informeerde hij of de trekker klaar was. Nee, luidde het antwoord van Schmetz. Het was erg druk, maar hij zou er binnenkort aan beginnen.
Begin juni informeerde Rijnders opnieuw of de trekker klaar was. Nee, was weer Schmetz' antwoord. Het was erg druk, maar hij zou er binnenkort aan beginnen.
Begin juli informeerde Rijnders weer of de trekker klaar was. Nee, was nogmaals het antwoord. Het was erg druk, maar men zou er binnenkort aan beginnen.
Begin augustus informeerde Rijnders of de trekker klaar was. Nog altijd was 'nee' het antwoord, het was erg druk, maar men zou er binnenkort aan beginnen.

Eind september
Rijnders geduld was inmiddels vrijwel op. Eind augustus werd hij erg boos op Schmetz en eiste hij dat de trekker snel gerepareerd werd. Deze zegde toe er de volgende week aan te beginnen en te bellen zodra het werk klaar was. "Twee weken later had ik nog steeds niets gehoord", vertelt Rijnders. "Vanaf toen belde ik iedere dag en op het laatst meerdere keren per dag. Ik reed er zelfs naar toe en zag toen dat er nog weinig was gebeurd." Rijnders stelde een ultimatum van een week. Na nog een week wachten kreeg hij eind september te horen dat de trekker klaar was en dat hij hem kon ophalen. "Ik liet me brengen door mijn zoon, zodat ik de trekker naar huis kon rijden. Bij Schmetz aangekomen bleek dat de elektriciteitswerkzaamheden nog steeds niet afgerond waren. Aan de remmen was zelfs helemaal niets gedaan! Ik was niet meer boos... ik was laaiend!"

De hele zomer zonder trekker
Een monteur bracht Rijnders tot bedaren en zei dat hij er de volgende dag naar zou kijken. Uiteindelijk duurde het nog een paar dagen voordat het verlossende telefoontje kwam. Rijnders zag meteen dat de verlichting nog steeds niet klaar was, maar de remmen waren dan toch eindelijk gerepareerd. De monteur deelde hem nog vrolijk mee dat ze alleen maar verroest waren en dat het smeren een fluitje van een cent was geweest. Rijnders nam de trekker mee, ondanks de slechte afwerking van de verlichting. Het was begin oktober, zes maanden nadat Rijnders de trekker had weggebracht. De hele zomer had hij hem niet kunnen gebruiken.

Niet snel betalen
Begin december kwam de gespecificeerde rekening van €860,99 (zie foto's). Rijnders vond het veel geld voor het weinige werk dat Schmetz had gehad, maar had geen zin om er herrie over te maken. Drang om snel te betalen had hij echter ook niet. In januari ontving hij een betalingsherinnering. Tot zijn verbazing was het bedrag nu ineens €1.620,87. Deze verhoging werd niet gespecificeerd en niet op een andere manier verklaard. Er volgden nog enkele herinneringen, waarna Rijnders uiteindelijk in juni, zes maanden na ontvangst de oorspronkelijke rekening van €860,99 betaalde. Op 24 juli volgde een nieuwe herinnering van €1.620,87, maar nu was het bedrag van €860,99 in mindering gebracht.

Fout bedrag
In de loop van het voorjaar en zomer belde firma Schmetz meerdere keren naar Rijnders om te informeren naar de betaling van de nota. Dit gebeurde steeds op momenten dat hij niet thuis was. Begin oktober kreeg Rijnders de heer Schmetz zelf aan de lijn. Hij bevestigde de betaling te hebben ontvangen. "Op mijn vraag waarom de rekening verhoogd was, antwoordde hij dit niet te weten. Waarop ik besloot hem niet te vertellen dat ik wel weet, waarom de rekening verhoogd is. Als je namelijk alle gespecificeerde bedragen van beide pagina's bij elkaar optelt, blijkt de uitkomst wel degelijk €1.620,87. Kennelijk is iemand bij het maken van de rekening in slaap gevallen. En dacht slim te zijn om via de aanmaning het volledige bedrag alsnog te verhalen." Na al dat wachten heeft Rijnders echter geen zin om deze fout te herstellen. "De heer Schmetz zei dat hij mijn houding niet correct vond. Hij beëindigde het gesprek nogal dreigend met de opmerking dat hij een advocaat in zou schakelen." Enkele weken later werd een brief met nota en boete van de advocaat aangetekend afgegeven.

Wordt vervolgd...

Foto

  • De International 654 moest weg voor kleine werkzaamheden, maar stond uiteindelijk een hele zomer bij de reparateur.

    De International 654 moest weg voor kleine werkzaamheden, maar stond uiteindelijk een hele zomer bij de reparateur.

    Foto: Foto's: Vera Wijnveen
  • Om een trekker naar de rechtbank (1)
  • Op de gespecificeerde nota bleek het totaalbedrag niet te kloppen.

    Op de gespecificeerde nota bleek het totaalbedrag niet te kloppen.

  • Om een trekker naar de rechtbank (1)
  • Firma Schmetz schakelde een advocaat in in het geschil met Rijnders.

    Firma Schmetz schakelde een advocaat in in het geschil met Rijnders.

Laatste reacties

  • jwesters

    Zie het licht schijnt door de bomen, nu maar hopen dat Rijnders in het donker Zwarte Piet ziet oversteken.........

  • agratax2

    vera durf jij zomaar man en paard te noemen? Of heb je beide mannen gevraagd om hoor en weder hoor? Ik heb slechte ervaring met nemen moemen in publicaties.

  • jordi 1455

    @agratax1 het is toch belachelijk dat je een half jaar moet wachten voordat je trekker gerepareerd wordt en daarna nog een fikse rekening krijgt nog ook terwijl er heel weinig aan gedaan is. In feite is Vera gewoon opgelicht.

  • Vera Wijnveen

    @ Jordi, ik ben niet opgelicht. De trekker is van Hans Rijnders. Ik kreeg toestemming van hem er een blog over te schrijven.
    @ Agratax, in dit geval leek me het niet nodig om bij Schmetz mijn licht op te steken. De 2de (hogere) rekening spreekt toch voor zich! Een beetje fatsoenlijk bedrijf komt met een uitleg en excuses, als men erachter komt dat er een grote rekenfout is gemaakt.

  • alco1

    Een verhaal van weerszijde controleren is nooit verkeerd. Dan blijkt heel vaak dat het toch wel iets anders in de vork steekt. Maar er zijn natuurlijk ook mensen waarvoor je je handen in het vuur durft te steken.

  • jordi 1455

    @Vera ,mijn fout.

  • Vera Wijnveen

    Inderdaad Alco, het is nooit bij me opgekomen om het verhaal van een goede vriend te controleren. Zou een onbekende me zo'n verhaal vertellen, zou ik dat wel hebben gedaan.

  • minasblunders1

    Te bizar voor woorden dit verhaal. Wanneer komt het vervolg? Ik ben erg benieuwd.

  • Vera Wijnveen

    @Minas. Volgende week dinsdag, zelfde tijd, zelfde plaats :-)

  • Jan-Zonderland

    Een bizar verhaal en je bent geneigt om dhr. Rijnders volledig gelijk te geven mbt hoe hij gehandeld heeft tav de betaling en de reclame. Ik weet niet wat de verkoopvoorwaarden zijn van de firma Schmetz maar meestal is de reclametermijn vrij kort en de betaaltermijn 30 dagen. Aan beide voorwaarden heeft Rijnders niet voldaan dus ik weet niet hoe sterk hij staat voor een rechter. Maar het blijft een belachelijk verhaal. Wat ik echter niet helemaal begrijp dat Rijnders het al niet na 2 maanden zat was en zijn trekker toen niet heeft teruggehaald en naar een ander gebracht ter reparatie of toch maar zelf mee aan de slag gegaan.

  • holsener

    Het is op geen enkele wijze goed te praten dat Boerderij een podium geeft om een privé probleem zo éénzijdig in het nieuws te brengen. Aan elk verhaal zitten twee kanten. Mag iemand die een blogje schrijft dit voor zulke zaken gebruiken?? Hoezo vakblad voor landbouw ??

  • koestal

    Het is toch een Belgenmop ?

  • info36

    Holsener, het is juist goed dat zulke zaken goed belicht worden.
    Zulke oplichtingspraktijken komen maar al te vaak voor.

  • agratax2

    Ik kan dhr Rijnders geen gelijk geven in het feit dat hij zo eindeloos lang heeft gewacht om zijn trekker op te halen. Ik had na de tweede termijn mijn karretje naar een alternatieve reperateur gebracht. Mijn idee is 'De heer Schmetz is deze klant liever kwijt dan rijk'.

  • deer123

    1600 euro , dat is dat hele trekkertje niet eens waard

  • df

    Wie procedeerd om een koe, geeft er èèn toe.
    Ik ken de relatie niet tussen landbouwmech. en agrarièr.
    Ik zou proberen de zaak te schikken en dan afscheid nemen.
    Nooit geen zaken meer meedoen, nog niet voor een splitpen, niets !!!

  • akkerleven

    Als de firma Schmetz nog eens tijd heeft kunnen ze misschien nog eens naar de voorscharen kijken.

  • Parel

    Vele facturen worden nog verzonden zonder specificatie van de bestede uren. Dat komt voor bij mechanisatiebedrijven en andere bedrijven. Het komt zelfs voor in de financiële dienstverlening.

  • M. Sonsbeek

    Goed van boerderij

  • flyinghollander

    Hele zomer zonder trekker? Toch eigen schuld, had hem weg gehaalt en naar een andere dealer gebracht. Maar begrijp ik het goed dat de rekening wel 1600 was bij optellen maar door fout van administratie 800 alleen geteld. Allemaal wat vaag en net wat er eerder is aangehaalt geen wederhoor van de firma. Iemand goed kennen ja of nee is geen excuus. Waar twee ruzie hebben zijn twee verhalen.

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.