Redactieblog

3083 x bekeken 3 reacties

Laden en mengen met verreiker

Investeren in gemengd voeren is duur. Ook laten voeren door de loonwerker past niet iedereen. Het blijft zoeken naar de ideale manier van voeren.

Investeren in gemengd voeren is duur. Een voermengwagen plus trekker, plus een trekker met voorlader, shovel of verreiker kost nieuw vlot €150.000. Trekker en shovel kunnen andere klussen doen. Dat geldt niet voor een zelfrijder of voerrobot van ruim een ton. Een zelfladende voermengwagen om een laadwerktuig uit te sparen kent nadelen qua zicht, manoeuvreren en capaciteit. Ook laten voeren door de loonwerker past niet iedereen. Het blijft dus zoeken naar de ideale manier van voeren.

Trekker uitsparen
Een onderbelicht concept is om het ladend voertuig ook de voermengwagen te laten mengen en lossen. Dat spaart een trekker uit. Tot nu toe zette dat niet door. Velen hebben nog een oude trekker voor de voermengwagen en omkoppelen is lastig. Maar voor wie de oude trekker toch moet vervangen of met langere afstanden tussen kuil en stal heeft te maken, is dit concept zeker het overwegen waard.
Er zijn al jaren voorbeelden waarbij een trekker met voorlader draait voor een voermengwagen, met eigen motor, die mengt tijdens het laden. Eerder stonden al twee veehouders in Boerderij die een verreiker (met PTO) voor de voerwagen zetten om deze te lossen in de stal. Nadeel is dan dat er tijdens het laden niet wordt gemengd. Het opstarten van de wagen kan dus zwaar zijn. Dieci heeft met zijn powershift-PTO qua opstarten een voordeel, maar je blijft aftakas, hydrauliek, elektra en trekpen koppelen en eventueel een handmatig steunpoot bedienen.

Elektrisch aangedreven Volt-voermenger
Misschien geeft Peecon dit concept een nieuw impuls via zijn elektrisch aangedreven Volt-voermengwagen. Geen proefballon zoals vele elektrische noviteiten, de voermenger staat gewoon al in de prijslijst. "Wij willen geen zelfrijder maken, die markt zit al overvol. Dit kan een goed alternatief zijn", meldt fabrikant Peecon. En dat denk ik ook.
Omkoppelen van hydrauliek en aftakas hoeft niet, alleen de trekhaak koppelen is nog nodig. Elke verreiker, dus ook die zonder PTO,  en een lichte trekker met voorlader kan ervoor. Die zijn tevens bij andere klussen te gebruiken. Tijdens het laden wordt gemengd op de accu's. De accu-pakketten hebben zich al bewezen. In de heftruckwereld rijdt het gros al elektrisch. Daarbij: de 192 accu's kun je huren. Van goed onderhoud of snel inwisselen bij pech ben je dan verzekerd. Mocht het op een koude, winterse dag toch fout gaan, dan kan er nog gewoon een trekker met aftakas voor.

Laatste reacties

  • deer123

    Dit concept spreekt mij wel aan , de zonnepanelen op het dak van de stal zouden de stroom mooi kunnen leveren om de accu's te laden !

    Nu nog een shoveltje op accu en een lichte trekker voor de klusjes
    maar waar blijven de fabrikanten ???

  • Fendtrijder

    Hier bij ben ik met deze man wel eens, een goeie zware en sterke elektrische heftruck trek je zelf de voermengwagen wel, Bij VDL Bussen Fabriek trekken zware lijn bussen mee in de fabriek en op het terrein buiten zelf met eigen ogen gezien en er zelf opgereden en dit werk mee gedaan.

  • farmerbn

    Allemaal erg sexy en modern maar het goedkoopst is gewoon een oude trekker voor de mengwagen. Voor 10.000 euro kun je wel 10 jaar rijden dus maar 1000 euro per jaar. Bij 15.000 euro kun je wel 15 jaar rijden. Daarnaast moet je niet kneuteren over het voeren. Het hoort gewoon bij een melkveebedrijf zoals een melk- machine of -robot.

Of registreer je om te kunnen reageren.