Redactieblog

3874 x bekeken 10 reacties

De bandrups gaat het maken

De landbouw kan voordelen halen uit de Pneutrac-bandrups van Mitas.

In Boerderij en TREKKER staan eind november uitgebreide artikelen over de Pneutrac-bandrups van Mitas. Ik was erbij tijdens een praktijkdemo midden november in Duitsland. Ik ben enthousiast over deze ontwikkeling. Niet zozeer over de uitvinding, maar over de voordelen die de landbouw hieruit kan halen. Waar we nu altijd op (of meestal over) het randje gaan wat betreft toegelaten bodemdruk, bandlasten, insporing en structuurbederf, wordt de Pneutrac een uitkomst voor veel mensen die hier dagelijks mee bezig zijn.

Groter en zwaarder
Simpelweg is de Pneutrac een band die beter en egaal afplat, een dubbele voetprint heeft en veel meer tractie kan genereren dan de standaardbanden. In  mijn gedachten zie ik de grote bietenrooiers, zaaitrekkers, zelfrijdende bemesters en sleepslangcombinaties al over het land 'rupsen'. Ik heb het Pneutrac-concept voorgelegd aan enkele loonwerkers in de hoop dat ze een zwak punt kunnen aanwijzen. Niet dus. Wat ze me wel vertelden, is dat de Pneutrac de weg openzet om machines weer groter en zwaarder te maken. Tja, dat was nu ook weer niet mijn bedoeling.

Ik verbaas me er nog het meest over dat dit niet eerder is uitgevonden. Mitas belooft zelfs dat de band zonder luchtdruk kan rijden tot een snelheid van 65 kilometer per uur. Dat laatste lijkt me iets te veel van het goede. Tijdens de demo toonde Mitas een kleine versie op een 18 inchwiel. Mitas test nu de 38 inchversie in de maat 650/65 R38. Ik hoop dat we volgend jaar enkele setjes in de praktijk kunnen volgen, het liefst in Nederland. Dan weten we pas echt of het werkt.

Laatste reacties

  • ed12345

    En dan maar hopen dat het prijskaartje en de levensduur binnen de acepteerbare grenzen blijft

  • williambrooymans

    Dit systeem komt van gilileo. Die hebben dit concept uitgedacht en mitas heeft het waarschijnlijk praktijk rijp gemaakt. Kan wel en markt voor zijn in specialistische toepassingen.

  • Kleyburg

    slijten die dingen dan niet gigantisch als er over de weg mee wordt gereden met een hoge snelheid, of zijn ze dan nog op te pompen of iets dergelijks ?

  • farmerbn

    Wat als er een scherpe steen komt tussen de band en de velg?

  • Jan-Zonderland

    Zonder te kunnen oordelen over levensduur en kosten, lijkt het mij een prachtige band.

  • Bas van Hattum
    Redactie

    @ farmerbn: goed punt. Niet eerder aan gedacht. Toch blijft het rubber en zal het eerder inveren dan uitscheuren. Het rubberen scharnier in de wang van de band is van zeer sterk en dik (inflexibel) rubber. Dat kan ook op die plaats, omdat het flexibele juist schuilt in het scharnier en niet in de wang.

  • agri2

    Over de nadelen niet te veel nadenken. Ik zou graag een set uitproberen om te ploegen, ook voorop, anders gaat de trekker teveel achterover hangen (toch weer een nadeel bedacht).

  • maatje 1904

    ga die band niet warm lopen omdat hij zoveel vervormd?

  • Sammypower

    Laat de band zich eerst maar waar maken,ik ben zelf het bangste voor stenen tussen de vouw van de band,normaal gesproken zit er natuurlijk niet veel steen in een zachte bodem dus dat is afwachten.
    Als monteur trucks weet ik dat steen voor dubbellucht en luchtbalgen
    funnest kan zijn,en ook lijkt de luchtkamer veel kleiner wat vaak stugger maakt,we wachten de praktijk af!

  • heb1978

    Hij plat wel mooi af, maar het belangrijkste is het drukpunt waar de meeste belasting op komt. dus als hij het meest onder de velg drukt dan zou je er nog niets beter van worden en is het alleen voor het gezicht mooier. voordeel van rups is dat deze stug is en met een beetje spanning erop het verschil in druk tussen de loopwielen op kan vangen en zodoende de drukpunten verminderd.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.