Redactieblog

2533 x bekeken 5 reacties

Moderne techniek past niet bij een sober imago

Iedereen weet het vast wel: het Zetor-importeurschap verhuist van Slootsmid Trading in Goor naar Pols in Zuidland.

Jammer voor Slootsmid. Eigenlijk bijna onbegrijpelijk. Slootsmid scoorde immers goed met de verkopen van Zetor. Enkele jaren terug ging het nog prima met Zetor met een marktaandeel dat telkens tegen de 5 procent aanhikte, toch goed voor 150 tot 200 trekkers jaarlijks. Een aandeel dat hoger ligt dan de Argo-merken (Landini-McCormick) en soms zelfs op een hoger niveau lag dan Claas. De jaarcijfers van 2009 tot en met 2011 vertonen een dalende lijn met 115, 84 en 82 trekkers. En zoals de cijfers nu zijn, wordt 2012 weer een trede lager.

Hoe komt dat toch? Zetor maakt geen beroerde trekkers meer. Ook qua uiterlijk kan ze best mee. Trekkertesten bewijzen dat ook qua brandstofverbruik het best goed gaat. Waar zit het hem dan in?
Ik denk toch dat het deels met het imago te maken heeft. Ondanks dat Zetor kwalitatief goed opschaalt, blijft het imago (het beeld van Zetor) steken bij een ouderwetse, mechanische trekker. Technisch kun je dat wel weerleggen, maar in de hoofden van een trekkerkoper schijnbaar niet.
Andersom kan het kennelijk wel. Zo slagen wereldspelers als New Holland en John Deere er momenteel goed in om eenvoudige, mechanische budgettrekkers aan de man te brengen, die qua techniek vergelijkbaar zijn met de Zetor en minstens zo scherp – zo niet scherper – geprijsd zijn. Het uiterlijk van die trekkers lijkt veel, of is zelfs exact gelijk, aan luxere en duurdere trekkers.

En zeg nou zelf, wat maakt meer indruk: een eenvoudige trekker met een chic uiterlijk en imago, of juist andersom? Bij auto’s werkt het net zo. Je vertelt je buurman ook liever dat je een nieuwe Volkswagen hebt gekocht in plaats van een nieuwe Skoda. Al is de techniek praktisch identiek. Eerlijk gezegd is het Skoda-imago bij mij flink verbeterd de afgelopen jaren. Het kan kennelijk dus wel. Aan importeur Pols de uitdaging het Zetor-imago weer op te poetsen.

Laatste reacties

  • hansvanbergen

    Wij rijden hier al 31 jaar Zetor. Het is een misverstand om te denken dat de tegenwoordige Zetoren beter zijn dan vroeger. Het zij altijd degelijke trekkers geweest die wel eens gerepareerd moeten worden en dat is nog steeds zo. En dat is met ieder merk trekker zo. De kwaliteit kan eenvoudig afgelezen worden aan de restwaarde bij inruil. Die was hoog en is nog steeds hoog. Een beperkt merk aandeel komt ook door de dealers. Veel Zetor dealers zouden zelf nooit een Zetor kopen en weten ook niets van het merk af. Bijna alle Zetors worden maar door een paar dealers verkocht en de rest verkoopt er bijna nooit 1.

  • mvedder

    wat die boerderij-mensen altijd met de buurman hebben weet ik ook niet

  • ed12345

    Als ik net in de boerderij lees dat sommige boeren bijna hun hele inkomsten uit toeslagen of subsidies halen snap ik best dat er minder Zetors verkocht worden

  • LMB Jan van Splunter

    ik ben van Mc Cormick overgestapt naar ZETOR
    Eerste gesprekken gaan zoveel makkelijker dan bij Nagel waar nog teveel JD in het bloed zit en dat geeft grote problemen met dealers waarom ik ben overgestapt en in het verleden had ik al goede ervaring met ZETOR

  • ed12345

    Het is jammer dat hier in Canada de Zetor er eigenlijk niet zo best voor staat daardoor is de inruilwaarde meestal teleurstellend ik vind dat merk zou hier beter verdienen

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.