Redactieblog

13426 x bekeken 7 reacties

Diesel wordt duur, soms te duur

De dieselprijs is hoog. Nog nooit was hij zo hoog. En hij wordt nog veel hoger.

Los van de olieprijsstijging gaat de dieselprijs vanaf 2013 met 20 procent omhoog, als gevolg van een politiek voorstel dat de afschaffing van de rode diesel behelst. Alle landbouwvoertuigen en grondverzetmachines gaan vanaf dan op gewone blanke diesel rijden.
Waarom gebruiken Belgen en Nederlanders ook al weer rode diesel? Trekkers en zelfrijders verbranden de brandstof vooral op het land en op het erf, minder op de openbare weg. Vandaar dat op de rode landbouwdiesel een lagere accijns rust. Elke liter rode diesel is belast met €0,26 accijns, elke liter blanke diesel met €0,43. Stappen we over naar blanke diesel, dan stijgt de prijs dus met €0,17. Daar komt de voorgestelde btw-verhoging van 19 naar 21 procent nog bovenop. Dat laatste heeft alleen gevolgen voor boeren die geen btw kunnen terugvragen. In dat geval stijgt de dieselprijs met €0,17 plus €0,04 btw is €0,21; een stijging van 20 procent ten opzichte van de huidige prijzen.

Regering zal doorpakken
Het is allemaal nog niet zo ver. Ik hoop met u dat het voorstel afketst, maar heb daar best een hard hoofd in. Het anti-rodedieselvoorstel kwam al meerdere malen voorbij in de politiek, en nu de tijd en het geld dringen, zal de regering doorpakken. Als het doorgaat, is de kans groot dat er een overgangsregeling komt. Maar zeker is dat niet.

Tot €500 minder boodschappengeld
Hoe groot is de schade? Als vuistregel geldt dat een gemiddeld akkerbouw- of veebedrijf (inclusief loonwerk) zo’n 200 liter diesel per hectare verstookt. De jaarlijkse hectarekosten stijgen dan met circa €34 (€41 inclusief btw). Dat lijkt te overzien. Maar bij bedrijven met 100 tot 200 hectare grond vloeit zo maandelijks €250 tot €500 boodschappengeld weg. Kijk, dat ga je merken.

Loonwerker gaat doorberekenen
Voor loonwerkers ligt het anders. Als die slim zijn, berekenen ze deze prijsstijging door. Sectorbehartiger Cumela is al druk bezig met een tegenoffensief bij de politiek om met name de forse prijsverschillen in de grensstreek te compenseren. Bijzonder is wel dat het hier de grensstreek België-Nederland betreft. Over de grensstreek Nederland-Duistland wordt niet gesproken. Hier is het namelijk andersom. Daar genieten Nederlandse loonwerkers al sinds jaar en dag het rodedieselvoordeel. Duitsers rijden immers wel op gewone, blanke diesel.
Desalniettemin lopen de bedragen bij de loonwerkers snel op. Een beetje loonbedrijf verbruikt jaarlijks 200.000 tot 300.000 liter diesel. De kostenstijging als gevolg van de afschaffing is dan €34.000 tot ruim €50.000. Gezien de kleine winstmarges in die sector kunnen loonwerkers niet anders dan dit doorberekenen. Niet doen is dan een aderlating, soms zelfs desastreus.

Laatste reacties

  • gjcamps

    Als de product prijzen in 2013 ook gewoon gaan stijgen is er nog niet zoveel aan de hand. Zuinigere tracktoren en selectievere bewerkingen aan grond en gewas worden nog interessanter.

  • The Hulk

    In Belgie niet aan de orde maar daar waren de regels ook strenger.
    Normaal is rode diesel enkel voor boerenwerk door de boeren . Loonwerkers en dumpers dienen ,normaal'' mee witte te rijden dit versmalt het probleem al maar is door weinig controle haast iedereen op rode aan het rijden. Nu gaan ze dat anders aanpakken een speciale plaat voor de roodrijders en een andere voor diegene die met witte moeten rijden en wegenvignet. Als je Belgie en Nederland tesamen bekijkt vind ik de Belgen hier beter in.Men noemt de background voor die nieuwe plaat anders maar de nieuwe regeltjes komen daar op neer. Maar witte diesel , mensen in Hongarije stoken de trekkertjes niets anders dan wit water. betekend 15% hoger verbruik aan gemakkelijk 1.5 euro per liter lekker gieten maar op een JD of een Case. De verkregen subsidies verwateren bij deze torenhoge prijzen waar vannaf 1 juli de boer bij verkoop van granen geen btw meer ontvangt maar op zijn onkosten wel btw moet betalen. Kan hier allemaal niet veel over kwijt omwille interne ideen over die witte en rode diesel ,een ding weet ik . Witte diesel zonder compensatie die evenveel betekenen als het voordeel van rode is een ramp een catastrofe voor de landbouw.

  • Heijdravleesvee

    Beter duur dan niet te koop

  • agratax2

    Bas reden de Duitse boeren niet met goedkope diesel door een quotum toewijzing per ha waarbij het quotum zo ruim was bemeten dat ook de Mercedes van mama en papa hierop kon rijden?

  • Bison

    200 ltr diesel per ha,..is dat niet een beetje hoog??
    Ik gebruik hier gem 6000 ltr per jaar,en dat op 700 ha(120 ha hooi)en dat includes 2 prive diesel trucks.
    Het heeft dus ook voordelen om extensive te boeren.LOL

    Als boer kunnen wij met een car of truck hier de hele country door op rode diesel zolang er maar een farm plate op de bumper zit.
    Maar diesel word hier ook steeds duurder.

  • fmosterman

    @bison.
    moet je eens nagaan hoeveel diesel het kost om eerst mest de bodem in te werken, dan te ploegen, dan nog te zaaien, (al dan niet met een extra gang om het land klaar te leggen), nog te spuiten, daarnaa nog hakselen met grote hakselaars, drie trekkers en een shovel en daarnaa nog de groenbemester onder te werken. en als je natte omstandigheden hebt ben je nog meer diesel kwijt. dan kom je wel op 200 liter hoor. maar dat is dan voor maisland. grasland gebruik je over het algemeen minder.

  • Harry van Akkers

    Helaas zijn wij er wel op achteruit gegaan door deze maatregel. <a href='http://www.dieselolie24.nl'>Dieselolie</a> verbruiken wij op het maisveld erg veel en dan gaat het wel optellen. Maarja, we moeten allemaal wat inleveren in deze lastige tijden. Jammer, maar gelukkig nog wel te overzien!

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.