Redactieblog

5617 x bekeken 7 reacties

Kubota jaagt op trekkerfabrikanten

Kubota gaat meer Europese of Amerikaanse fabrikanten kopen of ermee samenwerken. Dat is zeker.

Kubota-president Yasuo Masumoto openbaarde dat hij nog €1,8 miljard op de plank heeft liggen om overnames of fusies in gang te zetten. Dat zijn een boel centjes. Ter vergelijking: eind 2011 nam Kubota voor een slordige €168 miljoen bijna 80 procent van de aandelen van Kverneland over. Er ligt nu dus ruim tien keer zo veel geld klaar om een grotere stap te nemen.

Vaste plek op wereldmarkt
Hoofddoel is om een trekkerfabrikant in te lijven die ook trekkers sterker dan 147 kW (200 pk) bouwt. Logisch, want in dat segment heeft Kubota niets, en het past mooi bij de acquisitie van Kverneland (nu moet Kubota andere trekkers in de Kverneland-folders zetten omdat de fabrikant zelf niets heeft). Kubota wil hiermee een vaste plaats op de wereldmarkt verwerven, naast grootmachten als Agco, Case New Holland en John Deere. Eigenlijk heeft het bedrijf die plaats al, want de omzet van Kubota (€8,4 miljard) ligt ruim €1 miljard boven die van Agco (€6,9 miljard). Maar goed, Kubota maakt onder meer ook pijpleidingen, pompen en airco's. Hoe groot de omzet in de landbouw is, is niet helemaal helder.

Gewilde prooien
De geruchtenstroom is enorm. Zo zou Same Deutz-Fahr (SDF) een gewilde prooi zijn voor Kubota. De media speculeerden hier zo veel over, dat SDF een persbericht de wereld instuurde dat er absoluut geen sprake is van een eventuele overname, laat staan dat er tussen beiden contact is geweest.

Een tweede mogelijke prooi zou Claas zijn (omzet €2,5 miljard). Naast grote trekkers verwerft Kubota daarmee ineens een heel sterk handelsnetwerk en een rijkdom aan oogstmachines. Maar ja, de kans dat Claas zijn familiaire principes overboord zet, is niet groot. Zeker niet zo lang de oude Helmut Claas nog leeft.

Doorjagen
Wie blijft er dan nog over? De Argo-groep met de merken McCormick en Landini? Of wellicht wil Case New Holland zijn Case IH-tak afstaan aan de Japanners. Zeker is dat Kubota doorjaagt, en dat de lokale importeurs zich moeten afvragen hoe lang ze nog Kubota-importeur zijn.

Laatste reacties

  • TomVindevoghel

    Heel intressant! Dit wordt nog een spannend en belangrijk verhaal binnen de landbouwmechanisatie!

    Ik zelf zie die jappaners wel zitten!

  • W Geverink

    Japanners bouwen prima spul. Kubota wordt hier in Canada heel veel verkocht en staat bekend als degelijk en betrouwbaar.

  • Piet Piraat

    Prima spul, ze laten ook veel in china maken. Daarom kunnen ze toch nog wat verdienen.

  • W Geverink

    Veel westerse merken waaronder John Deere en New Holland laten ook veel van hun kleine types uit azie aanrukken Piet.

  • hillmanje

    Case IH onder de vleugels van Kubota en dan terug goeie,degelijke trekkers maken onder International Harvester-vlag. Dat zou pas een droomscenario zijn!!!

  • Mels

    Dus dat wil zeggen de 1455 weer in productie nemen,dan natuurlijk met een vario van ZF de rest hoeft niet anders.

  • JanK

    Je zou het Canadese Versatile bijna vergeten omdat die ook degelijke no nonsense trekkers maken die wat vermogen mooi aansluiten op het Kubota programma.Kubota kun je rustig de Toyota onder de trekkers noemen.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.