Redactieblog

7374 x bekeken 2 reacties

Sluitpost

Weet u hoeveel gewicht er op uw trekkerbanden rust? En weet u welke spanning er nu in zit? En of dat wel kan? En wat de adviesspanning is? Koos u eigenlijk wel de goede band? Waarschijnlijk blijft u op één of meer vragen het antwoord schuldig.

Schaam u niet, u bent één van de velen die wel de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Daarmee zijn we bij de kern van het probleem: kennis. De praktijk bewijst dat het vaak misgaat met banden: verhoogde slijtage, karkasbreuk, hielproblemen, klapbanden en zelfs velgen die scheuren of vervormen.

‘Doe toch maar die goedkope’
Waar het misgaat? Ik denk bij de aanschaf van de banden. Eerst is er de aankoop van de trekker of de machine, pas daarna wordt ‘nog even snel’ gekeken welke band eronder past. En als die band een paar duizend euro duurder uitvalt dan:  ‘Doe toch maar die goedkope’.

De bandenspecialist
Uit gesprekken met meerdere bandenspecialisten en -fabrikanten blijkt dat de problemen soms zo hoog oplopen, dat zelfs kipper- en mesttankfabrikanten liever zien dat hun klanten de wielen elders kopen, bijvoorbeeld bij een bandenspecialist. Eerlijk gezegd, zo gek is die gedachte nog niet. De bandenspecialist heeft simpelweg meer kennis in huis. Die kan best zeggen wanneer een goedkope band wel mag en wanneer juist beter niet.

Nieuwe mogelijkheden
Ook bandenfabrikanten bedenken oplossingen. Zo stoelt de Michelin Xeobib nog niet op zo’n gekke gedachte. Deze band met VF-technologie (op de werkvloer ook wel slappebandentechniek genoemd) mag altijd op 1 bar rijden, en volstaat in de meeste gevallen. Je maakt dus minder fouten. Maar ja, echt populair lijkt de Xeobib niet. De vooruitzichten voor het IF-zusje lijken stukken beter.
En dát een band wel eens kapot gaat, is eigenlijk niet zo erg. Maar we praten vandaag de dag wel over veel geld. Je bent minstens €10.000 armer bij nieuwe banden op een trekker. Wie een drieasser voorziet van grotere banden én velgen (omdat eerder een verkeerde keus werd gemaakt), is minstens hetzelfde kwijt. Da’s gewoon zonde. En eigenlijk helemaal niet nodig.

TREKKER-bandenspecial
Zie de band dan ook niet als een sluitpost, maar als een vertrekpunt. Lees er alles over in de bandenspecial in de maart-uitgave van TREKKER.

Foto

Laatste reacties

  • Heinrichs

    Helemaal met u eens! De trekkers op de bedrijven van mijn broers en mij staan allemaal op zo hoog mogelijke banden en hebben alle centraal instelbare bandenspanning (gedeeltelijk ook het getrokken mataeriaal). De Fendt Vario 930 van de loonwerker met een ongelukkige bandenkeuze ploegt maar 25% meer per uur als onze Fendt Vario 714 met ideale banden en de juiste bandenspanning. Let op! De 930 heeft wel 2 keer zoveel pk's en slurp 2 keer zoveel diesel!!!

  • Jan Zonderland

    Goedkoop is in dit geval niet altijd duurkoop hoewel ik ook een fan ben van de dure Michelin banden. Maar het schijnt dat de goedkope B.K.T. banden het ook heel redelijk tot goed doen. Wat betreft specialisten op trekkerbandengebied: hoeveel echte specialisten zijn er tegenwoordig nog ? Je kunt er zelf veel aan doen door eens met de trekker + werktuig over een weegbrug te gaan en met behulp van de juiste bandentabel en een goeie spanningsmeter de bandenspanning aan te passen aan de belasting van de banden voor elke specifieke trekker/werktuig combinatie, met name wanneer een zo'n laag mogelijke bandenspanning gewenst is t.a.v. structuur bederf/behoud. Wij kunnen bijv. in het voorjaar met de trekker op dubbel lucht en de kopeg in de hef op 0,55 bar spanning rijden met max 30 km/u op de weg (dus niet volgas rijden!). 16,9R38 banden, 100 pk trekker. (Op het land zou het nog iets lager kunnen maar je zit met wegtransport)
    Op internet is veel te vinden en ook de catalogi van de diverse merken bieden heel veel informatie.

Of registreer je om te kunnen reageren.