Redactieblog

9475 x bekeken 20 reactieslaatste update:21 feb 2014

Wakker worden en doorpakken!

Met een gemiddelde literprijs van €1,16 is rode diesel duurder dan ooit.

Er is iets opvallends aan de hand. Zelden ben ik zo vaak gebeld en gemaild met vragen naar het brandstofverbruik van trekkers. En zelden praten boeren en loonwerkers zo trots over de keuze die ze gemaakt hebben, en vooral het gerealiseerde (lage) dieselverbruik daarbij.
Wat is hier aan de hand? Het is de ó zo dure dieselprijs die ons wakker schudt. Met een gemiddelde literprijs van €1,16 (bron: Cumela) is rode diesel duurder dan ooit. En gezien het voorgenomen overheidsbesluit om deze rode diesel af te schaffen, gaat die prijs met minstens 20 procent stijgen.
Met zo’n prijsverhoging in het vooruitzicht is het logisch dat kopers van trekkers nu al willen weten wat het verbruik is van nieuwe modellen. Helaas weten we dat niet altijd. De allernieuwste modellen moeten nog door de trekkertest. Daarvoor vragen we nog een jaartje geduld. De bekende Powermix-test verschaft dan duidelijkheid.
Naast de aanschaf van zuinige trekkers zijn er meer wegen om fors op diesel te sparen. En dan verbaas ik me wel eens over de kortzichtigheid in de branche als het gaat om nieuwe, frisse ideeën om door te pakken. Doorpakken om het dieselverbruik te laten dalen en (meestal ook) de arbeidskosten per hectare. Neem het experiment om alle mais te hakselen met één zware hakselaar en twee machines op de kuil, in plaats van met twee aparte ploegen. Of om over te schakelen op 24-uurs diensten. Of de shovel te vervangen door een trekker (40 procent dieselbesparing).
Geen sprookjes, maar hedendaagse praktijk. Wie echt in de toekomst kijkt, ziet dat het ook niet anders kan om de oogstkosten in de hand te houden. Dat deze experimenten geen vlotte start hebben, is bijna vanzelfsprekend. En dat de originele plannen links en rechts bijgeschaafd moeten worden, is ook niet zo erg. Maar iets meer waardering voor deze voortrekkers is wel op zijn plaats. Zij verzamelen kennis en genereren ervaring waar we later allemaal van kunnen profiteren. Zelfs als het experiment mislukt.

Foto

  • De dure dieselprijs schudt ons wakker.

    De dure dieselprijs schudt ons wakker.

Laatste reacties

  • martensDLD

    info over diesel besparing?

    In Duitsland zijn we er al behoorlijk ver mee,wij hebben geen rode diesel,en de landbauw diesel is der ook niet meer!

    voor info over diesel besparing,of uw medewerkers laten zien hoe het anders kan?

    Dan stuur een mailtje met uw contact gegevens naar:

    diesel-besparing@hotmail.de

  • jos faassen

    Als de diesel willen besparen moeten ze eerst de 50KM/H trekkers maar eens verkopen en maar weer max 40KM/H gaan rijden is ook bijna de helf besparen!!
    En ook nog een veel veiliger

  • farmer135

    nee, maar in duitsland is wel een compensatie voor de landbouw.....

  • martensDLD

    was er een compensatie

  • T@deler

    paul.gld1 je hebt gelijk.
    De SPD is tegen die compensatie maar de huidige regering houdt vast aan deze regeling.

  • martensDLD

    en wat haudt die regeling in volgens jau?
    Loonwerkers kunnen daar helemaal niets mee,en boeren kunnen maar een heel klein deel terug krijgen,dat loopt ook niet in de papieren,de meeste boeren nemen niet eens de moeite om het aan te vragen

  • T@deler

    Volgens mij is die regeling de Agrardieselrückvergütung.
    Landbouwbedrijven kunnen ongeveer 21,5 cent per liter terug krijgen.
    De 10000 liter maximumgrens is er niet meer dus het kan nu voor alle liters.
    Wanneer het waar is dat de meeste boeren dit niet aanvragen dan begrijp ik dat niet.

  • agri2

    De zullen we moeten proberen om het in Duitsland terug te vragen!!

  • theokemme

    de gewone boer is weer de sigaar het wordt toch weer doorberekend dus wie is weer de sigaar 1 keer raden

  • janmoed

    doorbereken ? hoe zo? bij wie?
    jan moed

  • B.Meerkerk

    Kijk ook eens bij Praktijknetwerk Het Nieuwe Rijden. Onder leiding van Sjon de Leeuw worden daar ook hele leuke zaken uitgezocht over brandstofgebruik in praktijksituaties.

  • koeboertje

    Weet een ieder hierboven hoeveel een bewerking op het bedrijf nu kost aan diesel ? Zoek dat dan eerst uit ! Als je dat weet ben je al een heel eind . B.v. wat kost het mestuitrijden per kuub , of wat kost het om een hectare gras in de wiers te krijgen
    De loonwerker zouden we moeten vragen om het dieselverbruik op de rekening te vermelden om beter inzicht op het verbruik te krijgen.
    Ik denk dat er grote verschillen tussen verschillende bedrijven zijn !

  • frans64

    waneer je de grondtransporten bekijkt dat zou men niet zeggen dat de olie zoveel kost HOE MEER GAS EN HOE HARDER HOE BETER een goede zaak dat de olie duur wordt dan zijn transportbedrijven van de valse concurentie verlost bij grondtransporten (nu rijden die boeren op rode olie en zonder wegenbelasting met een schoolgast die niets kost aan het stuur van de trekker

  • koeboertje

    Een transportonderneming kan ook een trekker-kipper kopen, en er een schoolgast op zetten,dit is dus geen valse concurentie frans64 .

  • josrodenburg

    heb je frans64 ook weer wat is dat voor een figuur? ben het helemaal eens met koe booertje. waarom een vrachtwagen kopen met alle rompslomp als de trekker goedkoper is?????

  • info104

    Een vrachtwagen loopt 1op 2km ( met een tereingewicht van 50 ton) deze neemt 25 m3 grond mee ,bij een transport over een afstand van 10 km ,bij een gem. snelheid van 50 km/uur heeft hij voor dit transport 5 liter brandstof nodig.
    Nu een trekker met kipper van 20m3 weegt ook 50 ton, haalt gem. de 50km/uur niet maar ongeveer 30km/uur . In theorie verplaatst de auto 5 vrachten van 25 m3 = 125m3 , de trekker 3 vrachten van 20 m3=60m3 per uur .
    De auto gebruikt 25 liter/uur en de trekker 50 liter/ uur.
    De investering van de auto is 200.000,- en de trekker 300.000,-(met kipper)
    De auto kost 100,-per uur en de loonwerker gaat voor 75,-per uur rijden wie is hier gek. kosten per auto 0,80/ m3 en de trekker 1,25/m3

  • Mels

    info,zolang er onder de streep wat overblijft is er toch niks aan de hand,in de komende tijd zullen ze mekaar wel weer kapot concurreren.De loonwerker die nu nog compleet kan bestaan van agrarisch loonwerk mag zich gelukkig prijzen,alle anderen zullen hun agriwerk weer gaan oppakken.

  • vanculenborg

    Prachtig gezegd info104,helemaal mee eens.
    Waar ik niemand over hoor,is dat we vanaf 1 januari 2013, vrijwild worden..wat betekent, dat iedereen met een pompje in de kofferbak, onze blanke dieseltanks leeg rooft..Dus heren aannemers, Loonwerkers, en ook de individuele agrariër, let vooral op bij het parkeren van uw voertuig!! Transportondernemers, hebben nu al last van brandstof diefstal, dat staat ons ook te wachten..Want wat rijdt er voordeliger, dan de blanke dieselolie, die je zojuist gejat hebt uit een graafmachine, of shovel, of trekker die langs de weg staat..
    Groetjes, Theo..

  • ed12345

    Info 104 dus zou die vrachtauto bij een dag hard van echt 8 uur draaien maar 200 liter verstoken ,Keep on dreaming , daarbij want niemand schijnt te weten die vrachtauto eigenaar betaalt wegen belasting en niet zo zuinig ook en een behoorlijk pakje meer verzekering

  • ed12345

    Info 104 dus zou die vrachtauto bij een dag hard van echt 8 uur draaien maar 200 liter verstoken ,Keep on dreaming , daarbij want niemand schijnt te weten die vrachtauto eigenaar betaalt wegen belasting en niet zo zuinig ook en een behoorlijk pakje meer verzekering

Laad alle reacties (16)

Of registreer je om te kunnen reageren.